کد خبر: ۷۴۹۱۰۷
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۱

عرق کردن کف دست نشانه چیست؟

تعریق کف دست بیشتر زمینه ارثی و ژنتیک دارد و همیشه نارسایی تیروئید، علت بروز آن نیست.
عرق کردن کف دست نشانه چیست؟
آفتاب‌‌نیوز :

تعریق کف دست بیشتر زمینه ارثی و ژنتیک دارد و همیشه نارسایی تیروئید، علت بروز آن نیست. یک متخصص بیماریهای غدد در این باره گفت:درصد بسیار کمی از افرادی که دچار تعریق شدید کف دست می شوند دچار اختلالات غده تیروئید هستند پس همانطور که گفتیم بیماری تعریق کف دست می تواند به علت اختلال هورمونی، پرکاری تیروئید و یا ارثی باشد.

توارثی تعریق کف دست از کودکی شروع شده، در دوران بلوغ شدت یافته و در جوانی با استرس های این دوران به اوج خود می رسداین بیماری در برخی مواقع به قدری شدت می یابد که هنگام استرس، قطرات عرق از دست می چکد یا کاغذ زیر دست بیمار به طورکامل خیس می شود.

شما اول باید استرس خود را درمان کنید تا بتوانید عرق دستتان را درمان کنید. استرس خود عامل همه ی بیماری ها است. موارد خفیف بیماری تعریق کف دست با داروهای موضعی و خوراکی قابل کنترل است، اما موارد شدید به درمان های دارویی پاسخ نمی دهد و باید جراحی شود.» جلوگیری از اضطراب تا حد زیادی در کاهش تعریق موثر است، شستن دستها و دوش گرفتن های مکرر در درمان موقتی این بیماری موثر است.

چند درمان ساده گیاهی عرق کردن کف دست و پا
به دستانتان حنا بزنید و از سدر یا اسطوخودوس استفاده کنید.

یک کاسه بزرگ را پر از آب کنید و دو فنجان جوش شیرین را در آن بریزید. هر روز به مدت نیم ساعت دست و پای خود را در آن قرار دهید.

چند لیوان آب گوجه را در یک سطل آب ولرم بریزید.به مدت نیم ساعت،دست و پای خود را درون آن بگذارید و بشویید.

اگر شدت عرق دست و پای شما زیاد نیست، از پودر بچه استفاده کنید.

چای مریم گلی بنوشید، هر روز صبح با معده خالی چای مریم گلی بنوشید. البته زیاده روی در نوشیدن این چای، موجب سردرد می شود. چای دارای خاصیت قابضی است که روغن اضافی را خشک می کند و مانع از تعریق می شود.

علاوه بر روش هایی که در بالا گفته شد، روش های دیگری برای رفع عرق غیرطبیعی کف دست و پا پیشنهاد می شود که با مشورت با متخصص طب سنتی و پزشک معالجتان میتوانید از آنها استفاده کنید.

آب سرد
روزانه، 10 تا 12 فنجان آب سرد بنوشید، دست و پاهایتان را به مدت 20 دقیقه در آب سرد خیس کنید. این درمان را به مدت چندین هفته تکرار کنید.

آب لیمو
آب لیمو را بر روی دست عرق کرده، اعمال کنید و بعد از 2 دقیقه با آب بشویید و یا.. نمک را با آب لیمو ترکیب کنید و بعد از اینکه خشک شد، روی دستان خود بمالید. این درمان به کاهش فعالیت غدد عرق کمک میکند.

سرکه سیب
می توانید از سرکه سیب به دو روش استفاده کنید:

تکه ای پنبه را در سرکه سیب خیس کنید و زیر بغل خود قرار دهید و یا هر روز، مقداری سرکه را درون آب بریزید و با کمی عسل ترکیب کنید و با شکم خالی بنوشید.

سیب زمینی
این نوع سبزی، تاثیر فوق العادل ای در درمان عرق کف دست دارد، برای انجام آن کافیست:

یک عدد سیب زمینی را در قطعات کوچک خورد کنید. و آنها را بر کف دست اعمال کنید و بعد از چند دقیقه با آب بشویید.

همچنین می توانید از آب سیب زمینی نیز استفاده کنید و این درمان را به طور مداوم ادامه دهید.

درمان عرق کف دست و پا با چای سبز
میتوانید روزانه 3 لیوان چای سبز بنوشید و یا می توانید چند تکه یخ از چای سبز تهیه کنید و بر روی دستتان اعمال کنید.

عسل
عسل و سرکه را ترکیب کنید و روی دستی که عرق میکند اعمال کنید. برای گرفتن نتیجه بهتر، این درمان را 2 بار در روز تکرار کنید.

گلاب
برای کنترل عرق کردن دست ها، گلاب یکی از بهترین درمان های خانگی است. مقداری کمی گلاب را به چند قطره روغن گل رز اضافه کنید و بر روی دست ها بمالید و این کار را به دفعات تکرار کنید از سوی دیگر مقداری گلاب را با سرکه سفید ترکیب کنید و روی دست هایتان اعمال کنید و اجازه دهید که از صبح تا بعد از ظهر بماند و سپس با آب شستشو دهید.

گوجه فرنگی برای کاهش تعرق کف دست و پا
آب گوجه فرنگی میتواند بر روی پوست اثرات خنک کننده داشته باشد بنابراین، میتوانید از آن به عنوان یک راه حل عالی برای کاهش عرق کردن دست استفاده کنید. اگر میخواهید که درجه حرارت بدنتان را کاهش دهید، فقط کافی است که دست هایتان را درون آب گوجه فرنگی بگذارید.

روغن نارگیل
شما میتونید از این روغن را روی دست هایتان بمالید که بهترین زمان برای آن بعد از حمام است. فقط به یاد داشته باشید که از این روغن به مقدار کم استفاده کنید، زیرا مقدار بیش از حد آن ممکن است سبب ایجاد لکه های روی لباس شود.

کارهای که باید از انجام آنها اجتناب شود
درمان دست های عرق کرده تنها با تنظیم عادات خوب، موفقیت آمیز نیست، بلکه دانستن روش های چگونگی پیشگیری از آن ضروری است پس به این ترتیب نیاز دارید که هم زمان از برخی فعالیت های مضر که اثرات ناخواستی در طول درمان دارند، اجتناب کنید. بخش از این نبایدها ممکن است شامل حذف مواد غذایی که روزانه برای مراقبت از پوست استفاده میکنید باشد، مانند:

غذا های تند و شیرین

برگ های کاری، سیر و پیاز

وازلین

محصولات کافئین دار

استفاده نکردن از دستکش

استفاده از لباس های با الیاف مصنوعی

 

منبع: ایسکا

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین