کد خبر: ۷۴۹۱۲۶
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۹
نیواستیتسمن مطرح کرد

عزیزدردانه سندرز «اسب سیاه» جمهوری خواهان می‌شود؟!

گابارد و پیروان‌اش متعلق به پدیده‌ای هستند که از آن تحت عنوان «پسا چپ» یاد می‌شود گروهی از لیبرال‌ها و مترقی‌های ناراضی که هیجان و تلاطم دست راستی‌ها را دارند، اما چارچوب زبانی چپ را حفظ کرده اند. آنان ایدئولوژی سستی دارند که ریشه در این باور دارد که حزب دموکرات به اندازه حزب جمهوری خواه فاسد و خطرناک است.
عزیزدردانه سندرز «اسب سیاه» جمهوری خواهان می‌شود؟!
آفتاب‌‌نیوز :

«تولسی گابارد» نماینده سابق کنگره و عزیز دردانه چپ‌های حامی «برنی سندرز» اخیرا با مواضعی که اتخاذ کرده به سوی جناح راست تمایل پیدا کرده است این موضوع می‌تواند به جمهوری خواهان کمک کند تا از حامیان «گابارد» به نفع خود استفاده کنند.

به گزارش نیواستیتسمن، «تولسی گابارد» نماینده سابق دموکرات پیش از ترک کنگره در زمستان گذشته دو طرح را ارائه کرد یکی محدودیت برای سقط جنین و دیگری ممنوعیت حضور زنان ترنسکشوال (تراجنسی) در ورزش زنان. این دو طرح هیچ شانسی برای تصویب نداشتند با این وجود، یک پیام را ارسال کردند: به نظر می‌رسد عزیزدردانه سابق «برنی سندرز» قصد دارد پس از ترک کنگره طیفی از طرفداران راستگرا را به سوی خود جلب کند.

اکنون حرکت او به سوی جناح راست تقریبا تکمیل شده است. گابارد در نوامبر ۲۰۲۱ میلادی در برنامه شبکه تلویزیونی «فاکس نیوز» به میزبانی «شان هانیتی» ظاهر شد و اعلام کرد که لایحه هزینه‌های اجتماعی حزب دموکرات معروف به Build Back Better بخشی از یک مشکل عمیق‌تر است. او گفت که دولت «بیش از اندازه قدرتمند و بسیار بزرگ شده است و این لایحه تنها اوضاع را بدتر می‌کند». او حرف‌هایی را بیان کرد که تکرار استدلال‌های رایج جمهوری خواهان امریکا بودند. این نظرات تمجید «شان هانیتی» مجری برنامه «فاکس نیوز» را از گابارد به همراه داشت. هانیتی گفت به نظر می‌رسد گابارد «قطعا محافظه کار» است.

گابارد روی آنتن به ادعای هانیتی اعتراضی نکرد و مجبور هم نبود که اعتراضی نشان دهد. گابارد کیش شخصیتی را حول محور شخص خود در میان حامیان‌اش پرورش داده که از تصدیق این که گابارد دست راستی شده خودداری می‌ورزند و یا اغلب با این موضوع مشکلی ندارند و آن را پذیرفته است. چرخش اخیر گابارد و دور شدن او از پرداختن به نگرانی‌های چپگرایان باعث شده تا طرفداران‌اش او را «میهن پرستان امریکایی» بدانند.

گابارد و پیروان‌اش متعلق به پدیده‌ای هستند که از آن تحت عنوان «پسا چپ» (Post Left) یاد می‌شود گروهی از لیبرال‌ها و مترقی‌های ناراضی که هیجان و تلاطم دست راستی‌ها را دارند، اما چارچوب زبانی چپ را حفظ کرده اند. آنان ایدئولوژی سستی دارند که ریشه در این باور دارد که حزب دموکرات به اندازه حزب جمهوری خواه فاسد و خطرناک است.

عمل گرایی قانونگذاران مترقی که موج چپ را به شهرت رساندند از جمله «الکساندریا اوکازیو کورتز»، «ایلهان عمر» و «رشیده طلیب» در همکاری با «جو بایدن» رئیس جمهوری و «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان باعث به حاشیه راندن شدن طرفداران سندرز شد که باور داشتند «انقلاب سیاسی» وعده داده شده او به ساختار‌های قدرت نهادینه شده در امریکا پایان می‌دهد. آنان بر لزوم پایان یافتن ساختار‌های قدرت مستقر باور داشتند و نه صرفا تغییر جهت گیری حزب دموکرات به سوی یک سیاست مترقی تر.

گابارد علیرغم حمایت از بایدن در سال ۲۰۲۰ میلادی در ۱۲ ژانویه رئیس جمهوری امریکا را متهم به تفرقه‌افکنی کرد و در توئیتی نوشت: «بایدن وعده داده بود ما را متحد کند، اما تمام تلاش‌اش را انجام می‌دهد تا ما را از یکدیگر جدا سازد». بسیاری این توئیت را مقدمه جدایی علنی و عمومی «گابارد» از دموکرات‌ها در راه نزدیک شدن او به حزب جمهوری خواه دانستند.

او این توئیت را پس از جدال «جو بایدن» بر سر تصویب لایحه حق رای در مجلس سنا میان دموکرات‌ها و جمهوری خواهان منتشر کرد. دموکرات‌ها می‌گویند که این لایحه از دسترسی به صندوق‌های رای، به ویژه برای گروه‌های اقلیت و کم درآمد محافظت می‌کند.

در حالی که شاید وسوسه شویم به «گابارد» بخندیم و او را یک چهره حاشیه‌ای قلمداد کنیم واقعیت آن است که او پایگاهی اختصاصی در اختیار دارند. هم چنین، او مشروعیت و محبوبیتی رو به رشد را در میان جناح راست از آن خود کرده که می‌تواند سبب شود به رقیبی برای نامزد حزب جمهوری خواه در سال ۲۰۲۴ میلادی تبدیل شود رقیبی که مانند «دونالد ترامپ» می‌تواند مواضع جعلی و دروغین ضد نهادی در مورد جنگ و حقوق مدنی را به رای دهندگان بفروشد و در عین حال برای ترویج منافع راست افراطی اقدام کند. گابارد به عنوان یک سیاستمدار کهنه کار، قانونگذار سابق و مهمان مکرر برنامه‌های «فاکس نیوز» در حال ساخت رزومه‌ای برای موفقیت آینده خود است، اما نه درون حزب دموکرات.

گابارد از زمان آمدن به واشنگتن در سال ۲۰۱۳ میلادی طرفدارانی را در هر دو طیف سیاسی امریکا کسب کرده است. گابارد کهنه سرباز در جنگ عراق به دلیل حضور در سیاست‌های محلی و ایالتی در زادگاه‌اش هاوایی در سال ۲۰۱۳ میلادی به عنوان اولین هندو وارد کنگره شد. او یکی از اعضای کنگره بود و به عنوان فردی فعال در حزب شناخته می‌شد.

این نماینده در نوامبر ۲۰۱۵ میلادی سوژه روزنامه «نیویورک تایمز» شد چرا که از سیاست اوباما رئیس جمهوری امریکا در قبال سوریه سرپیچی کرد و رویکرد فرا حزبی‌اش را به رخ می‌کشید. نیویورک تایمز «درباره او نوشت: «او یک دموکرات محکم است، اما واقعا عملگراست. او به مسائل نزدیک می‌شود و کار‌ها را آن گونه که باید انجام می‌دهد.»

ماه‌ها پس از آن، گابارد زمانی که از کمیته ملی دموکرات استعفا داد و از سندرز برای نامزدی ریاست جمهوری حزب در سال ۲۰۱۶ میلادی حمایت کرد با استناد به «قضاوت خوب» سندرز در مورد مسائل سیاست خارجی این حمایت را انجام داد. این تصمیم گابارد سبب شد تا او به قهرمانی فوری در جناح چپ و هم چنین، در میان برخی از اعضای جناح راست تبدیل شود و حامیان‌اش را وادار کرد تا پیش از آن که کارزار سندرز به طور رسمی به خاک سپرده شود فراخوانی را برای نامزدی او در سال ۲۰۲۰ اعلام کنند.

گابارد از زمان تبدیل شدن به یکی از اعضای ثبات شبکه خبری «فاکس نیوز» جمهوری خواهان مسن‌تر (که به شیوه‌ای سنتی و مذهبی گونه آن شبکه را تماشا می‌کنند) را نیز به سوی خود جذب کرده است. در ماه سپتامبر، او به «تاکر کارلسون» گفت: «ایدئولوژی اسلام گرایانه که الهام بخش حملات تروریستی۱۱ سپتامبر به کشور ما بود بزرگترین تهدیدی است که در حال حاضر در این کشور و در کل جهان با آن روبرو هستیم». او به شکل چشمگیری تهدید ناشی از ویروس کرونا که صد‌ها هزار امریکایی را کشته نادیده گرفت.

در ماه اکتبر، او با موضع گیری همسو با جناح راست به «فاکس نیوز» در مورد مهاجرت گفت: «دولت بایدن – هریس سیاست در‌های باز را در مرز‌ها اجرایی کرده که در آن افراد هر روز اجازه ورود و عبور از مرز‌ها را پیدا می‌کنند». او از این که خود را به طور گسترده به سیاست جمهوری خواهان گره بزند ابایی نداشته و در ۳ نوامبر در توئیتی در پی پیروزی «گلن یانکین» جمهوری خواه در ویرجینیا اعلام کرد که این رویداد نتیجه «پیروزی همه امریکایی ها» بود، زیرا ضد واکسیناسیون دستوری و اجباری و ضد کارزار نظریه انتقادی نژاد بود.

او این نظریه که از سوی چپ‌ها برای آموزش در مدارس تشویق می‌شود را تلاشی برای تقسیم و جداسازی جامعه امریکا بر اساس نژاد دانسته بود. او افزوده که رای به یانکین رای منفی به سلب حقوق والدین و گفتن یک نه به رهبران متکبر و ناشنوا بود.

همزمان با چرخش به راست از سوی گابارد، افرادی، چون «نیکو هاوس» وبلاگ‌نویس و یوتیوبر ساکن فلوریدا که به نظریه توطئه راست افراطی علاقه دارد به حامیان گابارد تبدیل شده اند. هاوس با «جک پوزوبیک» روزنامه نگار که مرکز حقوقی فقر جنوب را مدیریت می‌کند و با جنبش ملی گرایان سفید پوست در ارتباط است رابطه دوستی دارد.

مجلس نمایندگان در سال ۲۰۲۰ میلادی با اشتیاق از نامزدی گابارد برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ حمایت کرد. او در گردهمایی مبارزات انتخاباتی در کالیفرنیا و نیوهمپشایر با تحسین مواجه شد.

اکنون وفاداری هاوس به گابارد کاهش نیافته، زیرا او آشکار او به جناح راست تمایل پیدا کرده است. او تصاویر گابارد و ویدئوهایش را در رسانه‌های اجتماعی به اشتراک می‌گذارد. اکنون کار به جایی رسیده که Dore یکی از محبوبیت پادکست‌ها و پخش کنندگان نظرات در حوزه پسا چپ آشکارا از اتحاد با راست افراطی می‌گوید. آن پادکست علیه الزامات بهداشت عمومی و واکسیناسیون صحبت می‌کند و در مورد اثربخشی واکسن‌ها تردید ایجاد کرده است.

این پادکست نزدیک به یک میلیون مشترک در یوتیوب به خود اختصاص داده و یکی از اولین حامیان گابارد بود و از او به عنوان صدای ضد جنگ و دارای ظرفیت برای متزلزل کردن سیستم یاد کرد و همزمان از سندرز به دلیل نزدیک شدن بیش از اندازه به تشکیلات حزب دموکرات انتقاد نمود.

از آنجایی که گابارد و متحدان‌اش مانند Dore بیش‌تر به سوی جناح راست متمایل می‌شوند با افراط گرایان حاشیه‌ای هدف مشترکی پیدا کرده‌اند که مطمئنا پایگاه او را در این روند تحت تاثیر قرار خواهد داد. مترقی‌های سرخورده و ناامید از توضیح این که چرا فضای انتخاباتی را در جنگ پیام‌رسانی از دست داده‌اند به دنبال یافتن فردی هستند که به عنوان مقصر شناخته شود. برای گابارد دشمن و مقصر آشکار است: لیبرال‌ها و سوسیال دموکرات ها. گاباردی‌ها پروژه سیاسی آن دو طیف را جدایی از منافع طبقه کارگر می‌دانند. واضح است که چپ دیگر مخاطب اهداف گابارد نیست و او حامیان خود را به سوی جناح انتخاباتی تازه‌اش می‌کشاند.

منبع: فرارو
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین