کد خبر: ۷۴۹۱۴۷
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۳
معاون علوم پزشکی گیلان پاسخ داد؛

چرا تزریق به موقع دز سوم در سویه امیکرون مهم است؟

معاون علوم پزشکی گیلان گفت: باید نسبت به تزریق به موقع دزهای واکسن اقدام کنیم، یعنی افراد حتما یک ماه پس از تزریق دز اول نسبت به تزریق دز دوم اقدام کنند؛ همچنین سه ماه بعد از دز دوم حتما دز سوم تزریق شود.
چرا تزریق به موقع دز سوم در سویه امیکرون مهم است؟
آفتاب‌‌نیوز :

دکتر آبتین حیدرزاده مهمترین اقدام برای پیشگیری از عفونت های تنفسی از جمله کرونا را دوری از بیماران آلوده دانست و اظهار کرد: برای اینکه هوای آلوده به ذرات ویروس را تنفس نکنیم باید ماسک بزنیم و لذا حضور در محیط های پر خطر یعنی سربسته و شلوغ که تهویه مناسب ندارند احتمال آلودگی ما را افزایش می دهد.

وی با اشاره به شیوع سویه امیکرون در جهان و کشور ما، افزود: اگرچه امیکرون جدیدترین سویه کروناست، اما همچنان باید پروتکل های بهداشتی شامل شست وشوی دست ها با آب و صابون بعد از لمس اجسام و استفاده از دو ماسک و فاصله گذاری یک تا دو متر را رعایت کنیم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان، با بیان اینکه براساس آخرین تحقیقات علمی واکسن کرونا در مقابل سویه امیکرون هم موثر است، گفت: برای اینکه ایمنی لازم را در مواجهه با سویه های کرونا داشته باشیم، باید نسبت به تزریق به موقع دزهای واکسن اقدام کنیم، یعنی افراد حتما یک ماه پس از تزریق دز اول نسبت به تزریق دز دوم اقدام کنند؛ همچنین سه ماه بعد از دز دوم حتما دز سوم تزریق شود.

حیدرزاده، مهمترین اثرگذاری تزریق دز سوم واکسن را در کاهش بستری دانست و تصریح کرد: تزریق دز سوم ۹۰ درصد از بستری شدن افراد جلوگیری می کند، یعنی بیمار در صورت ابتلا، بدحال نخواهد شد لذا افراد در هر کجای دنیا حتما واکسن بزنند.

کودکان بیشتر در معرض خطر امیکرون هستند

وی در پاسخ به این سوال که آیا «کودکان و سالمندان بیشتر در معرض خطر امیکرون هستند؟»، خاطرنشان کرد: از ابتدای شیوع کرونا کودکان زیاد در معرض خطر نبودند، اما سالمندان از گروه های پرخطر محسوب می شوند و لذا واکسیناسیون آنان را خیلی زود آغاز کردیم و اغلب موفق به تزریق دز سوم هم شدند.

معاون علوم پزشکی گیلان، با بیان اینکه کودکان ۱۲ تا ۱۸ سال تاکنون دز دوم خود را تزریق کردند و هنوز به دز سوم نرسیده اند، متذکر شد: هنوز واکسیناسیون کودکان زیر ۱۲ سال را نداشتیم و با توجه به بازگشایی مدارس، کنترل کودکان سخت تر است؛ این در حالی که حدود ۴۰ درصد بیماران شناسایی شده مبتلا به امیکرون در جهان را کودکان زیر ۱۸ سال تشکیل می دهند، زیرا واکسیناسیون آنان تکمیل نشده است، اما خوشبختانه میزان بستری در کودکان کمتر است.

وی خواستار رعایت کامل پروتکل های بهداشتی و تزریق ذز سوم جهت جلوگیری از پیک شد و اظهار کرد: افراد به علائم سرماخوردگی نظیر تب و سرفه و آبریزش بینی و... حساس باشند و فرض را بر امیکرون بگذارند و سریعا ایزوله شوند و در خانواده و جامعه حضور پیدا نکنند و ماسک بزنند.

حیدرزاده، انجام تست امیکرون را ضروری ندانست و یادآور شد: روش های درمانی سویه های کرونا متفاوت نیست و لذا فقط افراد با شرایط خاص باید تست امیکرون دهند و در سایر موارد تست پی.سی.آر کفایت می کند؛ البته مثبت و منفی شدن تست فرقی ندارد و حتما در صورت بروز علائم بیماری، باید قرنطینه شویم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین