کد خبر: ۷۴۹۲۲۷
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۴۰۰ - ۲۰:۵۹

سرنوشت نامعلوم عمو و برادرزاده در دل کوه میشو | آن‌ها زنده‌اند؟

معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر آذربایجان شرقی از قطع عملیات تجسس دو کوهنورد عمو و برادرزاده در کوه میشو به خاطر وضعیت بد جوی خبر داد و گفت: سرنوشت این دو کوهنورد هنوز نامعلوم است.
سرنوشت نامعلوم عمو و برادرزاده در دل کوه میشو | آن‌ها زنده‌اند؟
آفتاب‌‌نیوز :

میرعلی آقاسیدی، در تشریح جزئیات حادثه، اظهار کرد: این دو کوهنورد غیرحرفه‌ای، بنا بر گفته‌ی خانواده و اطرافیانشان، بدون هیچ تجهیزات و عدم اطلاع محل دقیق مسیرشان به خانواده، صبح روز جمعه، اقدام به صعود به کوه میشو و ارتفاعات شانه جان می‌کنند و حتی به هشدار‌های مردم بومی نسبت به شرایط بد و ناپایداری جوی در این منطقه اعتنا نمی‌کنند.

وی افزود: با توجه به این‌که ارتباط خانواده با آن‌ها قطع می‌شود و تا نیمه‌های شب از آن‌ها خبری نمی‌رسد، حوالی ساعت سه بامداد شنبه، خانواده دو کوهنورد، گم شدن آن‌ها را به کلانتری اطلاع می‌دهد. با توجه به این‌که محل مفقود شدن در حوزه شهرستان شبستر بوده است، تیم هلال احمر شبستر با تهیه تجهیزات لازم از ساعت ۵ صبح روز شنبه، عملیات تجسس را آغاز می‌کند.

وی ادامه داد: این عملیات با الحاق تیم‌های تجسس هلال احمر مرند و تبریز، تا حوالی ساعت ۹ شب شنبه ادامه می‌یابد، اما نتیجه‌ای حاصل نمی‌شود. با توجه به تاریکی هوا، بارش برف، نبود دید و احتمال خطر برای نیرو‌های امداد و نجات، عملیات به صبح امروز، یکشنبه موکول می‌شود.

آقاسیدی خاطرنشان کرد: متاسفانه امروز صبح با بارش سنگین برف در منطقه، وجود خطر ریزش بهمن و عدم دید کافی، مجبور شدیم تا با دستور و هماهنگی فرمانداری، بار دیگر عملیات تجسس را متوقف کنیم تا شرایط جوی بهبود یابد و بار دیگر جستجو را آغاز کنیم.

وی افزود: محل دقیق مفقودی این دو کوهنورد، ارتفاعات شانه جان از سلسله قلل کوه میشو و مشرف به شهرستان شبستر اعلام شده است.

وی در خصوص این‌که آیا سیگنالی از تلفن همراه کوهنوردان دریافت شده است یا نه، گفت: متاسفانه تلفن همراه کوهنوردان خاموش بوده و هیچگونه سیگنالی دریافت نمی‌شود. اگر تلفن یکی از آن‌ها روشن بود، به راحتی می‌توانستیم مختصاتشان را بیابیم. در این راستا البته با اداره مخابرات هماهنگ شدیم و منطقه‌ای که آخرین سیگنال از آن دریافت شده است را بررسی کردیم که این سیگنال نیز حوالی ساعت ۲۳ روز جمعه از سمت ارتفاعات شانه جان در شبستر بوده است.

معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر آذربایجان شرقی در خصوص احتمال زنده ماندن این عمو و برادرزاده، افزود: احتمال زنده بودنشان ضعیف است چرا که هیچگونه تجهیزاتی با خود همراه ندارند. مگر این‌که در یکی از آلونک‌هایی که توسط عشایر و یا سایر کوهنوردان ساخته شده است، ساکن شوند تا زنده بمانند و احتمال آن نیز با توجه به بارش سنگین برف، چندان بالا نیست.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه علی رغم وجود امکانات هوشمند، صدور هشدار‌های جوی هواشناسی، معلوم بودن زمان دقیق و میزان بارش در منطقه حتی از یک هفته قبل، برخی مردم اعتنایی نمی‌کنند و با این کم لطفی‌ها، درگیر چنین مسائلی می‌شویم.

وی افزود: زمانی هیچگونه امکاناتی نداشتیم و کوهنوردان پس از صعود به کوه با وضعیت بد جوی غافلگیر می‌شدند، امروز نیز با وجود داشتن امکانات آخرین مدل، با اینگونه موضوعات غافلگیر می‌شویم که این امر به بسترسازی فرهنگی بازمی‌گردد تا مردم نسبت به بهره گیری صحیح از امکانات اهتمام ورزند.

آقاسیدی در ادامه با هشدار نسبت به طبیعت گردان، گفت: افرادی که قصد کوهنوردی، شکار، گشت و گذار و ... به صورت آماتور و یا حرفه‌ای دارند، بایستی ابتدا از شرایط جوی مقصدشان باخبر شوند چرا که تا ۴۸ ساعت بعد از بارش برف در یک منطقه کوهستانی، احتمال ریزش بهمن وجود دارد و در صورت مشاهده چنین وضعیت ناپایداری حتما برنامه خود را لغو کنند.

وی خاطرنشان کرد: کوهنوردان و طبیعت گردان دقت داشته باشند که بایستی محل دقیق مقصدشان را به اطرافیان اعلام کنند و آن را تغییر ندهند. مثلا در مورد این دو کوهنورد گم شده در ارتفاعات شانه جان، بدون وجود آخرین سیگنال، ما و حتی خانواده شان نمی‌دانستیم که مقصد صعودشان کجا بوده است، در حالی که باید مکان رفتنشان و زمان بازگشتشان را اعلام می‌کردند تا خانواده در یک زمان مشخص و سریعتر به پلیس و نیرو‌های امدادی، گزارش مفقودی را اطلاع می‌دادند، نه این‌که ساعت سه بامداد گزارش دهند.

وی افزود: از بستگان و یا حتی همشهریان این کوهنوردان که قصد کمک به یافتنشان را دارند، خواهشمندیم به صورت خودسرانه وارد منطقه نشوند، چون این امر تنها باعث توسعه حادثه می‌شود و امکان دارند که خود این افراد نیز در دل کوه مفقود شوند و از دل حادثه قبلی، حوادث دیگر پدید آید.

وی ادامه داد: افراد برای کمک به جستجوی این کوهنوردان، می‌توانند با ارگان‌های امدادی همکاری کنند تا در صورت نیاز به تیم‌های تجسس و امدادی بپیوندند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین