کد خبر: ۷۴۹۲۲۸
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۴۰۰ - ۲۰:۵۹

رشد ۱۲ درصدی مصرف بنزین نسبت به دوران اوج کرونا

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی از رشد ۱۲ درصدی مصرف بنزین نسبت به دوران کرونا خبر داد.
رشد ۱۲ درصدی مصرف بنزین نسبت به دوران اوج کرونا
آفتاب‌‌نیوز :

جلیل سالاری در گفت و گویی تلویزیونی با بیان اینکه یکی از دلایل رشد مصرف، افزایش ترددهاست، افزود: از این نکته نیز نباید غافل شد که در سال‌های گذشته بند تبصره ۱۱ که مربوط به جایگزینی خودرو‌های فرسوده بود اجر نشده است.

وی با بیان این که در سال‌های گذشته صرفا تعداد خودرو‌ها اضافه شده و در ازای آن خودروی فرسوده‌ای اسقاط نشده است گفت: هم اکنون به طور میانگین بین ۸۴ تا ۸۵ میلیون لیتر در روز مصرف بنزین داریم که رشد قابل توجهی نسبت به مدت مشابه سال قبل پیدا کرده است.

معاون وزیر نفت با بیان این که تولید بنزین در کشور نسبت به سال‌های گذشته تفاوتی نکرده است افزود: تولید به همان میزان سال‌های گذشته است و فقط یک درصد افزایش تولید داشته ایم.

سالاری درخصوص بحث مدیریت مصرف هم گفت: اگرچه سیاست قیمتی عاملی است که می‌تواند بر مدیریت مصرف بنزین اثرگذار باشد، اما باید به استانداردسازی خودرو‌ها هم توجه کنیم.

وی افزود: در بحث مدیریت مصرف سوخت باید وقتی مصرف کننده، کالایی مثل بنزین را با قیمت واقعی خریداری می‌کند، امکان استفاده از خودرویی با استاندارد جهانی هم داشته باشد.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی گفت: وقتی مصرف کننده امکان استفاده از خودرویی که در هر صد کیلومتر چهار لیتر بنزین مصرف می‌کند داشته باشد می‌توان به او بنزین را با قیمت واقعی داد، اما برای مصرف کننده‌ای که خودرواش هر ۱۰۰ کیلومتر ۱۰ لیتر بنزین مصرف می‌کند این اختلاف قیمت می‌تواندموثر باشد.

سالاری درخصوص قیمت واقعی بنزین هم گفت: هم اکنون دولت براساس قانون، نفت را به قیمت ۹۵ درصد فوب خلیج فارس به پالایشگاه‌ها عرضه می‌کند و فرآورده را نیز با قیمت صادراتی خریداری می‌کند.

معاون وزیر نفت با بیان این که بخش اعظمی از هزینه بنزینی که دولت از مردم دریافت می‌کند صرف هزینه‌های حمل و نقل، جابجایی و مجاری عرضه می‌شود، افزود: به صورت میانگین هزینه جایگاه‌دار، کارمزد توزیع و نرخ حمل و نقل ۵۰ تا ۶۰ درصد قیمت بنزین را به خود اختصاص می‌دهد و عملاً دریافتی دولت از محل فروش بنزین بسیار ناچیز است.

وی گفت: با این حال درآمد دولت از محل فروش بنزین از طریق سازمان هدفمندی یارانه‌ها صرف پرداخت یارانه‌ی افراد و همچنین یارانه تولید می‌شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین