کد خبر: ۷۴۹۲۴۵
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۴۰۰ - ۲۳:۰۲
غیبت دستگاه‌های مسئول در امر اطلاع‌رسانی

منشاء صدا‌های مهیب شب گذشته در غرب ایران کجاست؟

ایلنا حواشی و شائبه‌های مطرح شده پیرامون شنیده شدن صدا‌های مهیب در آسمان غرب کشور را بررسی می‌کند.
منشاء صدا‌های مهیب شب گذشته در غرب ایران کجاست؟
آفتاب‌‌نیوز :

در دقایق ابتدایی این احتمال می‌رفت که شاید این صدا‌ها ناشی از سانحه‌ای عظیم در اثر نشت و ترکیدن لوله‌های گاز باشد و یا رعد و برق، اما این فرضیه‌ها به سرعت تکذیب شد. سعید کتابی فرماندار اسدآباد در همان ساعات ابتدای در گفت‌وگویی پیرامون شنیده شدن صدای مهیب در غرب کشور گفت: «صدایی در حول و حوش ساعت ۲۴ شنیده شد. ابتدا گمان رفت که صدای رعد و برق با توجه به شرایط جوی است، اما این امکان رد شد». وی ادامه داد: «هیچ گونه انفجاری در سطح شهرستان نداشتیم، با دستگاه‌های خدمات‌رسان در تماس هستیم و اتفاقی در حوزه گاز، اورژانس، آتش‌نشانی نبوده و در شهرستان گزارشی نداشتیم». فرماندار اسدآباد در ادامه اظهار داشت: «در حال حاضر نیز دستگاه‌های خدمات رسان در حال بررسی هستند و با تمام روسای ادارات در تماس مستقیم هستم و بحثی در جایگاه‌های سوخت نیز رخ نداده است».

وی با محتمل دانستن وقوع زلزله، تصریح کرد: «امکان اینکه صدا از شهری دیگر رسیده باشد و یا زلزله باشد هم وجود دارد که در حال پیگیری هستیم. زلزله‌نگاری هم بررسی شد، ستاد بحران در حال پیگیری است، اما تا کنون هیچ گزارشی دال بر اینکه اتفاق خاصی در شهرستان رخ داده باشد، نرسیده است»

اطلاعات ثانویه و تشدید نگرانی‌ها

به نوشته ایلنا، در همان ساعات برخی شهروندان از کندی و اختلال در سرعت اینترنت سخن گفتند که البته ممکن است به آسیب دیدگی کابل نوری‌ای که از مرز گرجستان با ارمنستان می‌گذرد و منجر به اختلال در سرویس اینترنت در چندین کشور از جمله ایران شده است، مرتبط باشد.

اما با انتشار تصویری از آسمان منطقه غرب کشور در سامانه مدیریت پرواز‌ها و عدم انجام هیچ‌گونه پرواز در آن ساعت این احتمال را به ذهن متبادر کرد که آسمان این منطقه CLEAR بوده یا شده است.

آخرین اطلاعات تا صبح امروز

با سپری شدن تقریباً ۱۲ ساعت از زمان شنیده شدن این صدا‌ها هنوز ریشه و منشاء آن از سوی یک نهاد رسمی و مقام مسئولی اعلام نشده است.

با اینحال نکته جالب توجه آن است که مسئولان استان همدان موضعی فعالانه نسبت به این حادثه داشتند، سعید کتابی فرماندار اسدآباد که شب گذشته نیز در همان ساعات ابتدایی توضیحاتی را نسبت به این مساله ارائه کرده بود، صبح امروز باردیگر طی گفت‌وگویی، ابراز داشت: «منشأ صدای مهیب دیشب هنوز مشخص نشده و مشغول پیگیری موضوع از طریق نهاد‌های ذیربط هستیم. تنها چیزی که برای ما مشخص شده اینست که صدا در چند نقطه دیگر کشور نیز شنیده شده است.»

همچنین معاون سیاسی و امنیتی استانداری همدان نیز ساعتی قبل در گفت‌وگویی بیان داشت: «در پی شنیده شدن صدای مهیب انفجار در یکی از شهرستان‌های استان همدان در شب گذشته، همه دستگاه‌ها و نهاد‌های امنیتی، انتظامی و اطلاعاتی به دستور استاندار بسیج شدند تا منشاء این صدای انفجار را بیابند.» وی افزود: «احتمال ما تا کنون این است که این صدا مربوط به برخی از اقدامات آموزشی بوده که احتمال قریب به یقین این موضوع درست است و وزرات کشور در حال پیگیری و رصد بوده تا منطقه آموزشی به سمع و نظر مردم برسد.»

البته محمود عباس‌زاده مشکینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس را شاید بتوان تنها مسئول غیراستانی دانست که تا این لحظه درخصوص این مساله اظهار نظر کرده است که او نیز در گفت‌وگویی با تکرار جمله «هنوز دلایل اصلی این موضوع مشخص نشده است»، گفت: «تا بدین لحظه تماس‌هایی را با نهاد‌های ذی ربط داشتیم، اما هنوز دلایل اصلی این موضوع مشخص نشده است.» وی همچنین تاکید کرد: «به محض اطلاع یافتن درباره ابعاد و دلایل این مسئله، به مردم شریف ایران اطلاع رسانی خواهیم کرد.»

شلیک آموزشی علت شنیده شدن صدا‌های دیشب؟

با این اوصاف و با توجه به اظهارنظر‌های انجام شده به ویژه از سوی معاون سیاسی استانداری همدان به نظر می‌رسد که ممکن است این صدا‌ها ناشی از شلیک‌های آزمایشی و آموزشی در غرب کشور بوده باشد.

همچنین در پی شنیده شدن صدا‌های مهیب در شب گذشته در برخی استان‌های غربی کشور و انتساب آن به آزمایش سامانه‌های پدافندی هوایی و فعالیت آموزشی و نظامی، یک منبع آگاه نیرو‌های مسلح این گمانه زنی‌ها را رد کرد و گفت: صدا‌های شنیده شده ارتباطی با فعالیت‌های نیرو‌های مسلح و تست سامانه‌های پدافندی ندارد.

به نوشته تسنیم، این مقام آگاه همچنین برخی گمانه زنی‌ها در فضای مجازی که علت صدا‌های شنیده شده را به انجام عملیات خرابکارانه و حمله خارجی نسبت می‌دادند را نیز تکذیب کرده و تاکید کرد منبع اصلی صدای شنیده شده وقوع رعد و برق در منطقه غرب کشور بوده است.

معاون وزیر کشور: صدای شنیده شده در همدان ناشی از رعد و برق بود / حادثه خاصی رخ نداده

معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور نیز گفت: با بررسی دستگاه های امنیتی و انتظامی مشخص شد که صدای شنیده شده در همدان ناشی از رعد و برق بوده و حادثه خاصی رخ نداده است.

سید مجید میراحمدی معاون امنیتی و انتظامی با رد هرگونه گمانه زنی درخصوص علت صدای مهیب در شهرستان اسدآباد استان همدان، اظهار کرد: این صدا به دلیل صوت ایجاد شده احتمالا ناشی از رعد و برق بوده است. با بررسی دستگاه های امنیتی و انتظامی مشخص شد که صدای شنیده شده ناشی از رعد و برق بوده و حادثه خاصی رخ نداده است.

اهمیت موضع‌گیری و اطلاع‌رسانی دستگاه‌های مسئول

ریشه و منشاء صدا‌های مهیب شنیده شده شب گذشته در غرب کشور هرچه که باشد، به نظر می‌رسد تا این لحظه این مساله به خیر گذشته و خسارت مالی یا جانی در پی نداشته است؛ اما آنچه بیش از همه اهمیت دارد لزوم اطلاع‌رسانی فعالانه دستگاه‌های مسئول در مواقع این چنینی است.

چه اینکه تجربه سال‌های اخیر افکار عمومی را نسبت به حوادث این چنینی حساس‌تر از گذشته کرده است و از همین جهت لزوم فعالیت و اطلاع‌رسانی دقیق از سوی دستگاه‌های ملی و حاکمیتی در زمان مناسب و با سرعت مناسب به شدت احساس می‌شود؛ چرا که در صورت کوتاهی در این زمینه فضای رسانه‌ای و مجازی در اختیار حاشیه‌نویسان و دروغ‌پردازان قرار خواهد گرفت.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین