کد خبر: ۷۴۹۴۰۶
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۴۰۰ - ۱۹:۱۰

امیرعبدالهیان: بدنبال اتلاف وقت در مذاکرات وین نیستیم

اگر طرف مقابل به تعهدات توافق هسته‌ای بازگردد، ایران هم به تعهداتش باز خواهد گشت.
امیرعبدالهیان: بدنبال اتلاف وقت در مذاکرات وین نیستیم
آفتاب‌‌نیوز :

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در مصاحبه با شکه تلویزیونی «سی جی تی ان» (CGTN ) چین تاکید کرد تهران هرگز بدنبال اتلاف وقت در مذاکرات وین و یا به انحراف کشاندن روند گفت و گوها نیست و اگر طرف مقابل به تعهدات توافق هسته ای بازگردد، ایران هم به تعهداتش بازخواهد گشت

حسین امیر عبداللهیان مواضع پکن در مذاکرات وین را سازنده و منطقی خواند و گفت که ایران از چین به علت حمایت از مواضع تهران در روند مذاکرات هسته ای قدر دانی می کند.

امیر عبداللهیان گفت: درجریان سفرم به چین، اجماع و توافق هایی در باره طیفی از موضوعات مهم به دست آمد ازجمله اجرای قرارداد جامع راهبردی ایران و چین و به منظور اجرای این قرارداد بلند مدت، هردو طرف نیازمند یک نقشه راه هستند.

وی افزود در دیدار با همتای چینی خود، دو طرف درخصوص مهم ترین مسائل بین المللی و منطقه ای از جمله بحران وخیم افغانستان و یمن گفت و گو کردیم.

وزیر امورخارجه ایران در ادامه گفت: درخصوص قرارداد جامع راهبردی ایران و چین ، هردو طرف از مزایای این توافق بهره مند خواهند شد که در برگیرنده بسیاری از زمینه ها ازجمله تجارت، کشاورزی، علوم و فناوری، گردشگری، همچنین شامل همکاری در زمینه بین المللی و منطقه ای می شود.

امیر عبداللهیان تاکید کرد: بر این باوریم که هیچگونه چالشی در روابط دوجانبه تهران و پکن وجود ندارد ، هرچند رفتار «قلدرمآبانه» آمریکا بر روی برخی از همکاری های دوجانبه تاثیر گذارده است.

وزیر امور خارجه ایران گفت: بر این باوریم که روابط چند جانبه برای تمامی کشورها سودمند است. یکجانبه گرایی و رفتار قلدرمآبانه آمریکا از سوی هیچ کشوری پذیرفته نیست، قوانین بین المللی و همکاری ، فرصت هایی را برای تمامی کشورها فراهم می سازدکه همگان از آن بهره مند و منتفع می گردند.

امیر عبداللهیان درپاسخ به سوالی درخصوص سیاست ایران درزمینه الویت همکاری با کشورهای همسایه و آسیایی گفت: دولت ایران رویکرد الویت روابط با همسایگان و کشورهای آسیایی را در پیش گرفته است که با همتای چینی خود دراین زمینه گفت و گو کردیم.

وزیر امور خارجه ایران گفت: چین همواره در مذاکرات هسته ای به ویژه در مذاکرات جاری در وین نقشی فعال و منطقی داشته است. درجریان مذاکرات چین همواره مخالف تحریم های ظالمانه آمریکا علیه ایران بوده است. در دیدار با همتایان چینی خود، از حمایت های چین دراین زمینه قدردانی و تاکید کردم. همچنین به مقامات چین اطمینان دادم که ایران هرگز قصد اتلاف وقت و یا منحرف کردن جریان مذاکرات را ندارد.

امیرعبداللهیان گفت: ما در جریان مذاکرات، پیشنهادی مثبت، سازنده و واقع بیانانه در وین ارائه کردیم. چین و روسیه ازاین پیشنهاد حمایت کردند، اما کشورهای غربی از جمله آمریکا، هیچ پیشنهاد مثبتی ارائه نکردند.

وی افزود: اگر طرف های مقابل به تعهدات توافق هسته ای بازگردند، ایران نیز به تعهدات خود مبتنی بر این توافق بازخواهد گشت.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین