کد خبر: ۷۴۹۵۴۳
تاریخ انتشار : ۲۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۹
نکته بهداشتی روز:

علل توده خوش‌خیم در پستان

اگر هنگام معاینه پستان توده‌ای در آن پیدا کردید، باید برای بررسی آن به دکتر مراجعه کنید.
علل توده خوش‌خیم در پستان
آفتاب‌‌نیوز :

خوشبختانه ۸۰ درصد توده‌های پستانی که نمونه‌برداری می‌شوند، خوش‌خیم یا غیرسرطانی هستند.

شایع‌ترین علت توده‌های خوش‌خیم پستانی «بیماری فیبروکیستیک» است که بیش از همه در سنین ۳۰ تا ۵۰ بروز می‌کند. در این بیماری مجموعه‌ای از کیست‌ها یا کیسه‌های کوچک در پستان ایجاد می‌شود که برخی از آن توپر و برخی دیگر پر از مایع هستند. اندازه این کیست‌ها اغلب در هفته پیش از قاعدگی اندازه‌شان افزایش پیدا می‌کند و حساستر هم می‌شوند.

این کیست‌ها به صورت توده‌هایی در ماموگرافی و سونوگرافی هم ظاهر می‌شوند و پزشکتان ممکن است برای اطمینان یافتن از غیرسرطانی بودنشان از آن‌ها نمونه‌برداری کند.

یک نوع دیگر توده خوش‌خیم در پستان تومور‌های خوش‌خیمی به نام فیبروآدنوم است که در زنان زیر ۲۵ سال شایع‌تر است و به صورت توده سفت و بی‌دردی حس می‌شود که به بافت‌های اطراف چسبندگی ندارد.

یک علت دیگر توده‌های خوش‌خیم پستان عارضه «نکروز چربی» است که از بافت‌های چربی متلاشی‌شده یا بافت جوشگاهی ایجاد شده پس از آسیب‌دیدن بافت چربی تشکیل می‌شود. این عارضه ممکن است پس از جراحی، پرتوتابی و وارد آمدن ضربه به پستان ایجاد شود. قوام توده حس‌شده در این مورد ممکن است تشخیص آن را با سرطان مشکل می‌کند.

گاهی به جای اینکه بافت جوشگاهی در محل آسیب دیدن بافت چربی ایجاد شود، سلول‌های چربی که مرده‌اند چربی درون خود را ازاد می‌کنند و یک کیست روغنی ایجاد می‌شود که می‌توان با سوزن و سرنگ آن را تخلیه کرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین