کد خبر: ۷۴۹۶۸۹
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۴

بارش برف بی‌سابقه در کردستان / کمبود نان در سنندج

مدیریت ضعیف مسئولان کردستانی شادی بارش نعمت برف را برای مردم این استان به تلخی ناشی از عدم ارائه مطلوب خدمات شهری تبدیل کرده است.
بارش برف بی‌سابقه در کردستان / کمبود نان در سنندج
آفتاب‌‌نیوز :

بارش سنگین برف در دو روز اخیر در سطح استان طی ۱۵ سال گذشته سابقه نداشت و این نزولات جوی موجب غافلگیری مدیران و مسئولان استانی و شهرستانی شد.

از روز یکشنبه تا غروب دوشنبه بارش سنگین و کم سابقه برف در نقاط مختلف استان کردستان آغاز شد.

در شهر سنندج طی چهار روز اخیر از سه هزار دستگاه تاکسی کمتر از ۵۰ دستگاه مشغول به خدمت رسانی به مردم هستند و عدم نظارت سازمان تاکسیرانی و فرمانداری موجب نارضایتی شدید مردم در این خصوص شده است.

گویا سمبه استاندار جوان کردستان نیز در ستاد مدیریت بحران استان زوری نداشته و هیچکدام از دستگاه‌های اجرایی استان وسایل و تجهیزات خود را برای کمک به مردم بحران زده به کار نگرفتند و ده‌ها دستگاه مینی بوس که در پارکینگ ادارات سطح شهر سنندج و دیگر شهرهای استان خاک می‌خورند.

بدون شک اگر ستاد مدیریت بحران استان کار آمد بود باید از همان ساعات اولیه بحران تاکنون شاهد حضور مینی بوس‌ها و ماشین‌های شاسی بلند و مناسب زمستان در سطح خیابان‌های شهرهای استان بودیم تا مردمی که به ناچار برای رفع مشکلات درمانی و دیگر دغدغه‌هایشان مجبور به رفت و آمد هستند در سریع‌ترین زمان ممکن به مکان‌های مورد نظر برسند نه اینکه مجبور به پیاده روی چندین ساعتی و تقبل مخاطرات شکستگی دست و پا شوند.

عدم مشارکت دستگاه‌های اجرایی در نمک پاشی و پاک سازی خیابان‌ها و کوچه‌ها در سنندج برای همه ساکنان این شهر نمایان است و عملاً بیش از یک میلیون نفر از جمعیت مردم کردستان در شهرستان‌های مختلف نارضایتی‌های خود را از این ناتوانی مدیریتی در فضای مجازی و اماکن عمومی اعلام کرده‌اند.

عدم نظارت فرمانداری‌ها و مدیریت مدیران کردستانی در شهرهای مختلف تا جایی است که حتی یک دستگاه جرثقیل برای رفع گرفتاری اتومبیل‌های شهروندان در معابر لغزنده و یخ زده مستقر نشده است و ده‌ها تصادف وسایل نقلیه تاکنون در سطح خیابان‌های اصلی و فرعی شهرهای استان به وقوع پیوسته است.

بخش‌های خدمات شهری شهرداری‌های استان در این آزمون طبیعی نمره منفی گرفتند و هم اکنون اکثریت محلات سنندج، سقز، بانه، مریوان و کامیاران پوشیده از برف و یخ بوده و شهروندان امکان تردد ندارند.

عدم پیش بینی مدیران شهری و مدیران ارشد استان از وقوع چنین حوادثی در کنار ناکارآمدی مدیریتی موجب شده که مشکلات مردم در این بحران دو چندان شود و مردمی که منتظر خدمت رسانی دستگاه‌های خدمت رسان باشند از این امر ناامید شده و خودشان وارد عمل شوند.

انباشت زباله در محلات سنندج به دلیل ناکارآمدی حوزه خدمات شهری و ضعف مدیریتی در این حوزه در کنار عدم برف روبی بسیاری از خیابان‌های سطح شهر بر مشکلات مردم افزوده است و تاکنون اقدامی عملی در این خصوص صورت نگرفته است و مسئولان گوش‌ها و چشم‌های خود را بر این واقعیت‌ها بسته‌اند.

بر اساس اعلام نظر هواشناسی این میزان بارندگی در استان بی سابقه نیست و می‌توان گفت در یک دهه اخیر کم سابقه بوده است اما مدیران و تصمیم گیران استانی و شهرستانی در این حادثه نشان دادند که از تجربه و توانایی کافی برای مدیریت بحران‌هایی این چنینی برخوردار نیستند.

عدم نظارت اداره غله و سازمان‌های نظارتی بر نانوایی‌ها موجب تعطیلی خودسرانه بسیاری از نانوایی‌های سطح شهر سنندج شده است و مردم در خیابان‌ها سرگردان شده‌اند.

به گفته صالحی مدیر کل غله استان کردستان بیش از ۸۰۰ واحد خبازی در سنندج مجوز دارند که متأسفانه به بهانه برودت هوا بسیاری از این واحدها به صورت خودسرانه اقدام به تعطیلی واحدهای خود کرده‌اند.

وی با هشدار به این واحدها اظهار کرد: با همکاری تعزیرات حکومتی پرونده‌های تعزیراتی برای این افراد تشکیل خواهد شد.

صالحی افزود: واحدهای آرد سازی استان هیچ مشکلی برای تأمین آرد استان ندارند و تنها در امر توزیع با مشکل ماشین آلات مواجه هستیم چون شهرداری‌ها اقدام به پاک سازی معابر نکرده‌اند و ماشین آلات ما نمی‌توانند آرد لازم را به همه واحدهای خبازی برسانند.

وی خاطرنشان کرد: تا یکم بهمن سهمیه آرد همه خبازی‌ها را تحویل داده‌ایم اما متأسفانه یک سری افراد فرصت طلب با تعطیلی خودسرانه خبازی‌ها اقدام به احتکار آرد کرده‌اند.

موج جدید بارشی از روز پنجشنبه دوباره وارد استان خواهد شد و یخبندان همچنان بر استان حاکم خواهد بود لذا در ساعات آتی منتظر خواهیم بود که ستاد مدیریت بحران استان از انفعال خارج شده و مدیران و متولیان عضو این ستاد به کف خیابان‌ها آمده و از نزدیک به رفع دغدغه‌ها و مشکلات فراوان مردم بپردازند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین