کد خبر: ۷۴۹۷۰۴
تاریخ انتشار : ۳۰ دی ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۷

چرا پوتین به استقبال رئیسی نرفت؟

معاون پیشین تشریفات ریاست جمهوری درباره برخی ابهامات پیرامون رعایت تشریفات در سفر رئیس جمهوری به روسیه توضیحاتی را ارائه داد.
چرا پوتین به استقبال رئیسی نرفت؟
آفتاب‌‌نیوز :

بهمن حسین‌پور با اشاره به پروتکل‌های تشریفات سفر ابراهیم رئیسی به روسیه اظهار کرد: هر کشوری یکسری رسوم برای استقبال از مقامات مختلف دارد؛ این روند در زمان آقای روحانی به این صورت بود که برای استقبال از مقامات همتای رئیس‌جمهوری یکی از وزرا از مقامات در فرودگاه استقبال می‌کرد.

وی خاطرنشان کرد: در دولت قبل رویه به این صورت بود که برای استقبال در فرودگاه، وزیر کمیسیون مشترک به فرودگاه می‌رفت؛ این موضوع را نیز در جلسات هماهنگی پروتکل‌های تشریفات سفر مقامات، به کشورهای مهمان اعلام می‌کردیم که رسم دولت جمهوری اسلامی ایران به این صورت است.

معاون پیشین مراسم و تشریفات دفتر رئیس جمهوری همچنین درباره پروتکل‌های دولت روسیه برای استقبال از روسای جمهور، گفت: در پایتخت روسیه فرودگاه‌ها در فاصله بسیاری از کاخ ریاست جمهوری قرار دارند و از قدیم این رسم وجود داشته که در زمان سفر روسای جمهور کشورهای مختلف، یکی از وزرای کابینه دولت به فرودگاه می‌رود تا پای پرواز از مقام مهمان استقبال کند.

حسین‌پور با تاکید بر اینکه هیچ‌گاه سابقه نداشته که پوتین برای استقبال از مقامات همتای خود به فرودگاه رفته باشد، ادامه داد: در سفر آقای رئیسی به موسکو وزیر انرژی این کشور به استقبال رئیس جمهوری کشورمان در فرودگاه رفت و پس از نواخته شدن سرود ملی دو کشور ایران و روسیه، آقای رئیسی از یگان تشریفات مستقر، سان دید؛ بنابراین کاری که روسیه انجام داد بر اساس پروتکل تشریفات این کشور بود و میان رئیس جمهوری ما و روسای جمهور سایر کشورها تفاوتی قائل نشدند.

وی یادآور شد: کاری که در روسیه در استقبال از رئیس جمهوری ما انجام شد، همان کاری است که ما در استقبال از روسای جمهور انجام می‌دهیم؛ کمااینکه در زمان سفر اخیر پوتین به تهران نیز یکی از وزرای دولت برای استقبال به فرودگاه مهرآباد رفت.

معاون پیشین مراسم و تشریفات دفتر رئیس جمهوری درباره میز انتخاب شده در دیدار روسای جمهور ایران و روسیه در کاخ ریاست جمهوری روسیه در مسکو و وجود فاصله‌ میان مقامات تاکید کرد: ایرادی بر اینکه فاصله‌ی روسای جمهور دو کشور از هم زیاد است، وارد نیست؛ کما اینکه این فاصله می‌تواند به دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای جلوگیری از کرونا باشد.

حسین‌پور با بیان اینکه «این نوع نشستن‌ها در دیدارهای مقامات عالی‌رتبه رسم است و پیش از این نیز شاهد این شیوه نشستن بوده‌ایم»، خاطرنشان کرد: در پروتکل‌های تشریفات چندین نوع نشستن داریم؛ یک نوع از جلسات مهمانانی که هم‌رتبه رئیس جمهوری نیستند، در کنار رئیس جمهوری نمی‌نشینند اما مقامات همتا در کنار هم یا اینکه هرکدام، یک طرف میز می‌نشینند. همچنین در راستای رعایت اصل عمل متقابل، این امکان وجود دارد که در سفر آتی آقای پوتین به تهران این‌گونه رفتار شود و در جلسه دیدار روسای جمهور، دو رئیس جمهور بجای نشستن در کنار یکدیگر، هر کدام یک طرف میز بنشینند اما مجدداً تاکید می‌کنم که به لحاظ پروتکلی ایرادی به این موضوع وارد نیست.

وی همچنین درباره استقبال مقامات از مهمانان خود در ساختمان محل دیدار، اظهار کرد: معمولاً از پیش از انجام دیدار مقامات، نقطه‌ی مشخصی برای استقبال مقام میزبان تعیین و به طرف مقابل نیز اعلام می‌شود که برای استقبال از مقام شما، میزبان تا آن نقطه به پیش می‌آید؛ با این حال ممکن است به دلیل وجود صمیمیت میان مقامات، مقام میزبان از نقطه از پیش تعیین شده فراتر برود و مثلاً تا پای اتومبیل یا جلوی ساختمان محل دیدار برود که این به معنای وجود علاقه و صمیمیت میان دو مقام است و طرف مقابل نیز با مشاهده چنین رفتاری، متوجه این صمیمیت خواهد شد اما نمی‌توان گفت که پیش نرفتن مقام میزبان از نقطه تعیین‌شده نشانه‌ی بی‌احترامی یا بی‌توجهی میزبان به مهمان است.

طی سال‌های اخیر روسای جمهور دو کشور ایران و روسیه چندین مرتبه برای شرکت در نشست‌های چندجانبه و رایزنی‌های منطقه‌ای و بین المللی به کشورهای یکدیگر سفر کرده‌اند؛ چنان که ولادیمیر پوتین در آذر ۱۳۹۴ برای شرکت در اجلاس سران کشورهای عضو مجمع صادرکنندگان گاز، در آبان ۱۳۹۶ برای شرکت در نشست سه جانبه روسای جمهور ایران، آذربایجان و روسیه و در شهریور ۱۳۹۷ برای شرکت در نشست سران روند آستانه به تهران سفر کرده است و در فرودگاه مهرآباد تهران به ترتیب از سوی محمود واعظی وزیر وقت ارتباطات و فناوری اطلاعات، محمود کرباسیان وزیر وقت وزیر امور اقتصادی و دارایی و رضا اردکانیان وزیر وقت نیرو مورد استقبال قرار گرفت.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین