کد خبر: ۷۴۹۸۳
تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۳۸۷ - ۱۷:۰۹
اکونومیست:

افزایش قیمت جهانی مواد غذایی عامل افزایش تورم در ایران

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب:  واحد اطلاعات اکونومیست در آخرین گزارش خود با پیش بینی رشد 2/5 درصدی برای اقتصاد ایران در سال جاری تحریم های غرب علیه این کشور در کوتاه مدت را بی تاثیر دانسته است. 

متن این گزارش به شرح زیر است:

رئیس فعلی بانک مرکزی خواهان اتخاذ سیاست‌های انقباضی است

در حالی که سود بانکی از 16 درصد در سال 2005 به 12 درصد در سال جاری کاهش پیدا کرده کارشناسان فرار سرمایه را مهمترین اثر منفی این سیاست دانسته است.نرخ سود بانکی در سال 2005 بالغ بر 16 درصد بود که در اثر مداخله مستقیم دولت در سال 2006 این رقم به 14 درصد و در سال 2007 به 12 درصد کاهش پیدا کرد. این روند میزان اعتماد به مقامات پولی را کاهش داده است. پیش‌بینی می‌شود در طی سال جاری مداخلات دولت در امور مربوط به بانک مرکزی افزایش یابد.
بانک مرکزی علاوه بر نقش اندک خود در تعیین سیاست‌های پولی در تعیین سیاست‌های مالی نقش چندانی ندارد. به نظر می‌رسد رئیس فعلی بانک مرکزی خواهان اتخاذ سیاست‌های انقباضی باشد اما سیاست انبساطی همچنان در دستور کار دولت ایران قرار دارد. 


رشد اقتصادی ایران امسال به 2/5 درصد می رسد

پیش بینی می‌شود رشد اقتصادی ایران در طی سال جاری نسبتا بالا باقی بماند و علت این امر بالا بودن قیمت نفت خواهد بود.کارشناسان متوسط قیمت نفت برای سال جاری را 3/91 دلار در هر بشکه پیش‌بینی کرده‌اند. بالا بودن قیمت نفت در این سال به دولت امکان می‌دهد همچنان سیاست‌های انبساطی خود را به پیش ببرد. این سیاست‌ها به نوبه خود رشد مصرف و سرمایه‌گذاری را به دنبال می‌آورد. در مجموع رشد اقتصادی ایران برای سال جاری 2/5 درصد و برای سال بعد از آن 9/4 درصد پیش‌بینی شده است. این رقم برای سال قبل 4/5درصد اعلام شده بود.
به هر ترتیب رشد اقتصادی ایران در سال جاری به رغم کاهش شدید رشد اقتصاد جهانی در سطح بالایی باقی می‌ماند.رشد اقتصادی جهان در سال گذشته 7/4 درصد بود که این رقم در سال جاری به 7/3 درصد کاهش خواهد یافت.

رشد بالای اقتصاد ایران بی‌تاثیر بودن تحریم‌های آمریکا را به اثبات می رساند

رشد بالای اقتصاد ایران در سال جاری بی‌تاثیر بودن تحریم‌های آمریکا و غرب علیه این کشور را به اثبات می رساند. در عین حال به نظر می‌رسد این تحریم‌ها در درازمدت آثار ملموس‌تری را از خود بر جای خواهند گذاشت و در درازمدت اقتصاد ایران که برای توسعه بخش نفت و گاز خود به سرمایه‌گذاری گسترده خارجی نیاز دارد با کاهش بیش از پیش رشد مواجه می‌شود. 

افزایش قیمت جهانی مواد غذایی به تورم در ایران دامن زده است

متوسط نرخ تورم در سال 2007 از 6/11 درصد در سال قبل از آن به 1/17 درصد رسید. با توجه به ادامه سیاست‌های انبساطی و افزایش قیمت مواد غذایی در سطح‌ جهان پیش‌بینی می‌شود افزایش نرخ تورم همچنان ادامه پیدا کند و در سال جاری این رقم به 19 درصد برسد.
واحد اطلاعات اکونومیست در پایان تراز حساب‌های ایران برای سال قبل را 30 میلیارد دلار اعلام کرده و پیش‌بینی کرده این رقم در سال جاری به 41 میلیارد دلار برسد. 

صادرات ایران از 83 میلیارد دلار در سال 2007 به 97 میلیارد دلار در سال جاری می‌رسد. واردات نیز از 53 میلیارد دلار به 56 میلیارد دلار در سال جاری افزایش پیدا می‌کند.
کل ذخایر بین‌المللی ایران در پایان سال 2007 بالغ بر 64 میلیارد دلار اعلام شده که این رقم در پایان سال جاری به 67 میلیارد دلار خواهد رسید.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین