کد خبر: ۷۴۹۸۹۷
تاریخ انتشار : ۰۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۶

بهترین دمنوش‌های گیاهی برای رفع آبریزش بینی

آبریزش بینی، سرفه، گلودرد از علائم آزاردهنده سرماخوردگی هستند که با مصرف انواع دمنوش برای سرماخوردگی می‌توانیم آن‌ها را بدون نیاز به دارو رفع کنیم.
بهترین دمنوش‌های گیاهی برای رفع آبریزش بینی
آفتاب‌‌نیوز :

در فصول سرد سال معمولاً سرماخوردگی، زکام، گلودرد، سرفه، آبریزش بینی بیشتر از همیشه شیوع پیدا می‌کند و اگر این علائم شدید باشند، لازم است به پزشک مراجعه کنید و درمان‌های لازم را انجام دهید. در کنار درمان‌های پزشک، می‌توانید از روش‌های درمانی خانگی مانند نوشیدن دمنوش‌ها و جوشانده‌های گیاهی استفاده کنید؛ این دمنوش‌ها برای تقویت سیستم ایمنی بدن و پیشگیری از سرماخوردگی مؤثرند.

بیشتر دمنوش‌های گیاهی خاصیت آرام‎بخشی دارند و آنتی‎ی‌اکسیدان‌های موجود در آن، سموم موجود در بدن را دفع می‌کنند، در کنار این‌ها، به بهبود بیماری‌های بسیاری همانند سرماخوردگی، گلو درد، التهاب بدن کمک می‌کنند.

به طور کلی هنگامی که دچار سرماخوردگی هستید، مصرف مایعات گرم، ضروری است. بنابراین نوشیدن هر نوع دمنوش و مایعات گرم و بخور آن موجب پاکسازی سینوس‌ها و بهبود گردش خون می‌شود و به آبرسانی بدن نیز کمک می‌کند. شواهد زیادی نشان می‌دهد که برخی از دمنوش‌های گیاهی می‌توانند برای درمان علائم عفونت تنفسی مؤثر باشند.


معرفی دمنوش‌هایی برای بهبود گلو درد و سرفه‌های شدید

مریم محمدی، کارشناس گیاهان دارویی اظهار داشت: ابتلا به عفونت‌های ویروسی مجاری تنفسی فوقانی که با نام عمومی سرماخوردگی شناخته می‌شود،‌ از شایع‌ترین بیماری‌هایی است که سالی یک بار دست کم، بیشتر افراد مبتلا به سرماخوردگی می‌شوند و برای چند روز، فعالیت‌های روزمره مبتلایان را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد.

وی با اشاره به دمنوش زنجبیل، معجزه‌ای برای گلودرد است، گفت: دمنوش زنجبیل ترکیباتی دارد که به بهبود درد گلو کمک می‌کند و طعم آن کمی تند است، زنجبیل سبب شل شدن ماهیچه‌ها می‌شود و جریان خون و اکسیژن‌رسانی به سلول‌ها را افزایش می‌دهد، همچنین این دمنوش ضدالتهاب است و با باکتری‌های موجود در گلو مبارزه می‌کند.

محمدی با اشاره به اینکه دمنوش پیچ امین‌الدوله یکی دیگر از دمنوش‌های مفید برای سرماخوردگی است، افزود: این دمنوش علاوه بر بهبود گلو درد، برای بهبود سرفه‌های شدید هم مفید است؛ به علاوه، دمنوش پیچ امین‌الدوله خاصیت سم‌زدایی دارد و سموم موجود در بدن را دفع می‌کند و التهاب بدن را کاهش می‌دهد، اگر گلوی شما از التهاب ورم کرده است، خوردن این دمنوش را از دست ندهید.

کارشناس گیاهان دارویی با بیان اینکه دمنوش لیمو عسل برای بهبود گلو درد بسیار مفید است، بیان کرد: دمنوش لیموعسل منبع آنتی‎ اکسیدان است و سرشار از ویتامین سی است، عسل خاصیت ضدباکتری دارد و به تنظیم سیستم ایمنی بدن کمک بسیاری می‌کند، همچنین لیمو باعث تسکین درد گلو هم می‌شود، در کنار این خواص، دمنوش لیمو عسل علائم سرماخوردگی را نیز بهبود می‌بخشد.

چای ترش در بهبود سریع‌تر آنفلوآنزا و سرماخوردگی مؤثر است

وی با اشاره به اینکه چای ترش سرشار از ویتامین C است و مصرف روزانه ۳ فنجان چای ترش ویتامین سی موردنیازتان را تأمین می‌کند، عنوان کرد: چون چای ترش دارای کافئین نیست، می‌توانید با خیال راحت و بدون نگرانی از خراب‌شدن چرخه خواب‌تان، روزانه ۳ فنجان از آن را میل کنید، چای ترش در بهبود سریع‌تر آنفلوآنزا و سرماخوردگی مؤثر است.

محمدی با اشاره به اینکه دمنوش چای سبز سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ است که در سلامتی افراد مؤثرند، افزود: آنتی‌اکسیدان‌ها به نابودی باکتری‌های مضر و رادیکال‌های آزاد نیز کمک می‌کند؛ عواملی که احتمال ابتلا به سرماخوردگی، آنفلوانزا و بیماری‌های خودایمنی را افزایش می‌دهند، چای سبز خاصیت ضدالتهابی دارد و به تسکین التهاب و حساسیت‌هایی که باعث گلودرد می‌شوند کمک می‌کند، همچنین چای سبز التهاب قفسه سینه را کاهش می‌دهد و در نتیجه، در کاهش سرفه، گرفتگی و درد قفسه سینه نیز مؤثر است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین