کد خبر: ۷۴۹۹۳۰
تاریخ انتشار : ۰۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۸

سفر رییس‌جمهور به گیلان

در دولت گذشته پروژه‌های خوبی در بخش‌های مختلف شروع و بسیاری از آن‌ها به اتمام رسید و اگر توجه شود تعدادی نیز رو به اتمام است مثل پروژه ۸ کیلومتر آزادراه قزوین-رشت در رودبار یا پروژه راه‌آهن رشت-انزلی، همچنین پروژه راه‌آهن رشت-آستارا و سد‌های پل‌رود و شفارود و بندر چمخاله، بیمارستان‌های نیمه‌کاره و زباله‌سوز رشت و... که تکمیل این پروژ‌ها باید در اولویت تصمیم‌گیری‌ها باشند.
سفر رییس‌جمهور به گیلان
آفتاب‌‌نیوز :

مهرداد لاهوتی، نماینده سابق مجلس در یادداشتی نوشت: با توجه به سفر ریاست محترم جمهوری به استان گیلان نیاز بررسی مطالبات مردمی و پروژ‌های نیمه‌کاره احساس می‌شود. بنابر همین امر، مواردی که به عقیده بنده در اولویت بررسی هستند در این یادداشت آورده شده و پیشنهاد می‌کنم موارد ذیل مورد توجه قرار گیرد:

۱- کشاورزی در استان اقتصادی نیست؛ همین موضوع باعث تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی شده است. کارگروهی در خصوص اقتصادی کردن محصولات برنج، چای، ابریشم، مرکبات، زیتون و دیگر محصولات تشکیل و تصمیم منطقی و کارشناسی گرفته و اجرایی گردد.

۲- تامین آب کشاورزی با توجه به بارندگی هزار میلی‌متری؛ نیاز آبی برای مزارع برنج و باغات بیش از ۳ میلیارد و پانصد میلیون متر مکعب است و آب مطمئن در بخش کشاورزی در حال حاضر با وجود سد‌ها و آب‌بندان‌ها از یک میلیارد و یکصد میلیون متر مکعب تجاوز نمی‌کند. تسریع در تکمیل سد‌های پل‌رود-شفاورد و احداث سد‌های لاستیکی و احیای آب‌بندان‌ها این مشکل را حل خواهد کرد.

۳- پروژه راه‌آهن تا انزلی؛ خوشبختانه عملیات آن رو به پایان است. تسریع در روند پروژه راه‌آهن رشت به آستارا و شروع عملیات راه‌آهن رشت به قائم‌شهر می‌تواند هدیه دولت آقای رییسی به دو استان گیلان و مازندران باشد.

۴- با توجه به اینکه در برنامه اول و دوم، استان‌های شمالی از سرمایه‌گذاری صنعت محروم شدند و عمده سرمایه‌گذاری کشور با دلار ۷ تومانی بوده است، انتظار است دولت آقای رییسی جهت جبران این عقب‌ماندگی در برنامه ۴ ساله جهت رفع بیکاری، دستور بفرمایند و مجموعه‌های بزرگ شستا ایدرو و ایمیدرو هر کدام یک سرمایه‌گذاری بزرگ در گیلان را شروع نمایند.

۵- ساحل گیلان متولی خاصی ندارد. شهرداری و دهیاری با سرانه اندک نمی‌توانند سواحل را آماده کرده تا همه ملت ایران استفاده کنند. نیاز است اولا سازمان میراث فرهنگی و گردشگری تولی‌گری سواحل را عهده گیرد و هر ساله با اعتبار ملی مناسب سواحل را آماده و ضمن توسعه گردشگری استان، از غرق شدن عده‌ای زیاد از عزیزان ما در سواحل استان جلوگیری نماید.

۶- مشکل پسماند که در همه شهر‌های استان از آن رنج می‌برند و شیرابه زباله‌های شهرستان‌ها موجب نابودی جنگل‌ها و سواحل و آلودگی رودخانه‌ها گردیده است، می‌طلبد اعتبار قابل‌توجهی برای این امر اختصاص یابد.

۷- فاضلاب‌های شهری به غیر از رشت و انزلی از تصفیه‌خانه فاضلاب آن هم قسمتی از شهر برخوردار هستند و مابقی شهر‌های بزرگ یا شروع نشده یا نیمه‌کاره هستند. فاضلاب در حال حاضر به رودخانه می‌ریزد و با آلودگی بسیار زیاد درنهایت وارد دریا می‌شود. در کنار آلودگی و مناظر بسیار بد موجب نابودی آبزیان شده که انتظار است مورد توجه ویژه قرار گیرد.

۸- موضوع گردشگری باید با توجه به استعداد‌های سواحل گردشگری و مناظر بی‌نظیر در استان، توجه ویژه صورت گیرد. زیرساخت‌ها توسط دولت احداث، سرمایه‌گذاری توسط بخش خصوصی حمایت ویژه صورت پذیرد. دولت در ایجاد زیرساخت‌ها و حمایت از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی اقدام و علاوه بر رفع بیکاری و تحول در اقتصاد مردم استان، می‌تواند سالانه میزبان میلیون‌ها نفر گردشگر داخلی و خارجی باشد و در ارزآوری کشور نقش موثری داشته باشد.

در پایان لازم به ذکر است در دولت گذشته پروژه‌های خوبی در بخش‌های مختلف شروع و بسیاری از آن‌ها به اتمام رسید و اگر توجه شود تعدادی نیز رو به اتمام است مثل پروژه ۸ کیلومتر آزادراه قزوین-رشت در رودبار یا پروژه راه‌آهن رشت-انزلی، همچنین پروژه راه‌آهن رشت-آستارا و سد‌های پل‌رود و شفارود و بندر چمخاله، بیمارستان‌های نیمه‌کاره و زباله‌سوز رشت و... که تکمیل این پروژ‌ها باید در اولویت تصمیم‌گیری‌ها باشند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین