کد خبر: ۷۴۹۹۳۵
تاریخ انتشار : ۰۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۹

آمریکا به دنبال خارج کردن خانواده دیپلمات‌هایش از اوکراین

آمریکا در حال بررسی خارج کردن اعضای خانواده دیپلمات‌های این کشور از اوکراین است.
آمریکا به دنبال خارج کردن خانواده دیپلمات‌هایش از اوکراین
آفتاب‌‌نیوز :

به نوشته روزنامه نیویورک‌پست، این بررسی از سوی آمریکا در پی بالا گرفتن تنش‌ها بین مسکو و واشنگتن در حال انجام است.

درصورتیکه چنین تصمیمی اتخاذ شود، اعضای خانواده دیپلمات‌های آمریکایی در اوکراین باید به واشنگتن برگردند و دیگر کارمندان غیر ضروری نیز می‌توانند به صورت داوطلبانه این کشور را ترک کنند.

وزارت خارجه آمریکا قبلا توصیه "سطح ۴" را درباره اوکراین صادر کرده و به شهروندانش در این کشور تاکید کرده بود تا به دلیل پاندمی کرونا و افزایش تهدیدها از سوی روسیه علیه اوکراین از سفر به این کشور امتناع کنند.

در هشداری که از سوی سفارت آمریکا در کی‌یف منتشر شده، آمده است:‌ به دلیل جنایت و ناآرامی‌های مدنی، احتیاط را افزایش دهید. در برخی مناطق خطرات بیشتر شده است.

در نوامبر گذشته میلادی، سفارت آمریکا در اوکراین به شهروندانش هشدار داد که شرایط امنیتی می‌تواند بدون کمترین اخطاری تغییر کند چون روسیه در حال استقرار نیروهایش در مرز با اوکراین است.

درحالیکه سفارت مذکور از آن زمان هیچ هشدار یا توصیه دیگری را منتشر نکرده، مقام‌های آمریکایی قرار است ۲۵ ژانویه سال جاری میلادی نشستی مجازی برگزار کرده و به بررسی افزایش تهدیدها از سوی روسیه و همچنین چگونگی کمک رسانی دولت واشنگتن به شهروندان آمریکایی در اوکراین بپردازند.

یکی از سخنگوهای وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به سوالی درباره این گزارش گفت: تاکنون در این باره اطلاع رسانی نشده است. در صورتی که وضعیت امنیتی بدتر شود، ما برنامه‌ریزی دقیق اضطراری را همانطور که همیشه انجام می‌دهیم در نظر داریم.

وی ادامه داد: اگر تصمیمی برای تغییر موضع ما در قبال دیپلمات‌های آمریکایی و خانواده‌های آنها گرفته شود، به اطلاع شهروندان آمریکایی در اوکراین می‌رسد. در حال حاضر پروازهای تجاری برای پشتیبانی از خروج از اوکراین در دسترس هستند.

اخبار مربوط به برنامه خروج شهروندان آمریکایی از اوکراین درست همان روزی منتشر شد که آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا با سرگئی لاوروف،‌ همتای روس خود دیدار کرد.

در این دیدار ۹۰ دقیقه‌ای که لاوروف آن را سازنده و موثر خواند، بلینکن گفت که دو طرف رویکردی شفاف درباره درک مواضع یکدیگر دارند اما هشدار داد که در صورت اقدامات روسیه و حمله به اوکراین واکنشی جدی در انتظار مسکو است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین