کد خبر: ۷۵۰۰۹
تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۳۸۷ - ۱۵:۳۸
رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند:

تخت جمشید مایه افتخار ملت ایران است

مردم شیراز و فارس محجوبند
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: رهبر انقلاب اسلامی صبح امروز در دیدار مسئولان اجرایی – اداری بخشهای مختلف استان فارس، خدمت به ملت بزرگ ایران و از جمله مردم فهیم و خوش ذوق فارس را، لذت بخش و نشانه توفیق الهی مسئولان دانستند و تأکید کردند: «باید با خدمتگزاری «حقیقی و خستگی ناپذیر» و «تکریم و احترام مردم»، این نعمت بزرگ الهی را شکرگزاری کرد».

ایشان برخورداری شیراز از حرم مطهر حضرت احمد بن موسی (ع) (شاهچراغ) و چند امامزاده عالی مقام دیگر را امتیازی کم‌نظیر برای استان فارس خواندند و خاطرنشان کردند: «شیراز بعد از مشهد و قم، سومین حرم اهل بیت (ع) است و این برجستگی و محوریت، باید در «تبلیغات عمومی و رسانه‌ای» و هنگام تخصیص اعتباراتِ گوناگون، مورد توجه قرار گیرد تا دلهای مشتاقان در داخل و خارج از کشور بیشتر متوجه قداست و اهمیت این بارگاه مهم شود».

رهبر انقلاب اسلامی مردم فارس را برخوردار از فضل و کمال، دارای مفاخرِ «تاریخی – ادبی»، و پرتحرک برشمردند و افزودند: «مردم شیراز و فارس با وجود برخورداری از این ویژگی‌ها، محجوبند و از قال و جنجال و به رخ کشیدن تواناییها و ظرفیتهای خود پرهیز می‌کنند اما مسئولان باید با درک این تواناییها، از استعدادها و ظرفیتهای آنان برای پیشرفت کشور، کمال استفاده را ببرند».

حضرت آیت الله خامنه‌ای ایجاد مرکزی در شیراز را برای تربیت و پرورش استعدادهای هنری کشور و تقویت «هنر متعهد و برخوردار از جهت گیری دینی» ضروری دانستند و افزودند: «هنر از جلوه‌های زیبای خلقت است و اگر با روح و جوهره دینی همراه شود از برجسته‌ترین پدیده‌های عالم می‌شود».

لزوم برنامه ریزی برای رونق گردشگری در استان فارس از دیگر نکاتی بود که رهبر انقلاب اسلامی در این دیدار مورد اشاره قرار دادند و یادآور شدند حرم مطهر احمد بن موسی (ع)، آثار تاریخی، و آرامگاه مفاخر علم و هنر و ادب از جمله حافظ و سعدی، جزو جاذبه‌ها و ظرفیتهای گسترده گردشگری استان است که می‌توان با تبلیغات صحیح، این ظرفیتها را بسیار فعال کرد.

رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به دو نگاه متفاوت به آثار تاریخی قبل از اسلام از جمله تخت جمشید افزودند: «از یک منظر، این آثار متعلق به جباران تاریخ ایران است و نفرت از استبداد و جباریت، اینگونه آثار را در چشم و دل انسانها از جمله متدینین، بی جاذبه می‌کند اما از جنبه مثبت، نباید فراموش کرد که این آثار، به هرحال محصول سرپنجه هنرمند، ذهن خلاق، روحیه بلند نظر و «ذوق و ابتکار ایرانی» است و این واقعیات، تخت جمشید و دیگر آثار تاریخی را در سراسر کشور، مایه افتخار ملت ایران و جزو مفاخر تاریخی این کشور قرار می‌دهد».

ایشان با اشاره به تلاش برخی کشورها برای ایجاد مفاخر مصنوعیِ تاریخی تأکید کردند: «مفاخر حقیقی تاریخ ملت ایران، موجب تقویت اعتماد به نفس ملی است و لازم است مورد توجه بیشتر قرار گیرد».

حضرت آیت الله خامنه‌ای در تبیین اوجگیری ذوق و هنر ملت ایران در دوران بعد از اسلام خاطرنشان کردند: «ما به مفاخر تاریخی قبل از اسلام نیز به عنوان نشانه‌های هنر ایرانی افتخار می‌کنیم اما واقعیت و تحقیق علمی نشان می‌دهد که «تمدن، هنر، فرهنگ و دانشی» که ایرانیان در قرون 4 و 5 هجری یعنی بعد از اسلام به آن دست یافتند قبل از اسلام هرگز سابقه نداشته و این اوجگیری به برکت اسلام بوده‌است».

حضرت آیت الله خامنه‌ای با تشکر عمیق و صمیمانه از ابراز محبت و میهمان نوازی مردم شیراز و استان فارس، این استان را دارای ظرفیتهای گسترده «طبیعی و اقلیمی» و استعدادهای جوشان انسانی خواندند و ابراز امیدواری کردند با همت همه مسئولان و پیگیری جدی مسئولان محلی، مصوبات این سفر هرچه زودتر، اجرایی و مردم از آثار مثبت آن بهره مند شوند.

حضرت آیت الله خامنه‌ای همچنین ایجاد مرکزی برای تحقیقاتِ مقابله بلندمدت با خشکسالی را در استان فارس، ضروری دانستند و در پایان سخنانشان افزودند: «خدمتگزاری حقیقی مسئولان و مدیران رده های مختلف کشور به ملت، و همت و آمادگی مردم، آینده روشن این کشور را به فضل پروردگار، تضمین می‌کند».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین