کد خبر: ۷۵۰۱۰
تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۳۸۷ - ۱۵:۵۳
نمایندگان تذکر خود علیه خاتمی را قرائت نکردند؛

همه چیز به نفع خاتمی

اصلاح طلبان: تخریب می کنند تا خاتمی نیاید
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: 77 نماینده اصولگرا که روز گذشته اعلام کرده بودند قصد تذکر به وزیر اطلاعات در رابطه با سخنان خاتمی را دارند، امروز پس از انتشار متن توضیحات سید محمد خاتمی درباره تحریف سخنان‌اش در مورد نظر امام خمینی (ره) درمورد مساله «صدور انقلاب»‌ در صحن مجلس، اعلام کردند که از قرائت این تذکرنامه منصرف شده اند. با این حال موضع‌گیری‌های مختلفی از سوی نمایندگان مجلس در این رابطه منتشر شد. اصولگرایان میانه رو بر لزوم مصلحت اندیشی تاکید کردند، اصلاح طلبان تذکر به وزیر اطلاعات را زمینه سازی تخریب خاتمی دانستند و برخی دیگر از نمایندگان مانند کوچک‌زاده همچنان بر ارائه تذکر به خاتمی از تریبون مجلس پایفشاری می‌کردند.

اصولگرایان: به مصلحت نبود

محمدرضا میرتاج‌الدینی نماینده تبریز و عضو شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان مجلس امروز در این خصوص به خبرنگار پارلمانی آفتاب، گفت: « در این رابطه بحث عقب‌نشینی مطرح نبود و به خاطر مصلحت این تذکر قرائت نشد».

وی افزود: «چون این تذکر در خصوص مسائل امنیت ملی بود و بحث‌های زیادی هم در این رابطه مطرح شد و وقتی هم که مشخص شد که سخنان آقای خاتمی توسط رسانه‌های بیگانه تحریف شده تصمیم گرفته شد که به مصلحت نیست که الان این تذکر خوانده شود».

میرتاج‌الدینی اظهار داشت: «توضیحات آقای خاتمی که امروز در مجلس پخش شد قانع کننده بود و به همین دلیل ما امضاهایمان را پس گرفتیم».

از سوی دیگر حسن ابوترابی‌فرد نایب رییس مجلس هفتم با اشاره به انصراف نمایندگان برای تذکر به وزیر اطلاعات علیه خاتمی گفت: «رسانه‌های بیگانه همواره در جهت اختلاف‌افکنی میان مسئولان نظام حرکت می‌کنند و در مورد سخنان آقای خاتمی هم به نظر می‌رسد رسانه‌های بیگانه مطالبی را انعکاس دادند که برداشت آنان از صحبت‌های ایشان بوده که مورد تحریف قرار گرفته بود».

وی افزود:‌ «برخی نمایندگان با توجه به گزارش رسانه‌های بیگانه تذکری را تهیه کرده بودند که امروز در جریان واقعیت و تحریف سخنان آقای خاتمی قرار گرفتند و با آگاهی از تحریف سخنان آقای خاتمی تذکر خود را پس گرفتند».

خبرنگاری پرسید آیا این نوع برخوردها از طرف اصولگرایان در آستانه انتخابات ریاست جمهوری با آقای خاتمی مرتبط است ابوترابی در پاسخ گفت: «بهترین دلیل در خصوص این سوال این بود که امروز دوستان ما از دادن تذکر انصراف دادند».

اصلاح طلبان: تخریب می کنند تا خاتمی نیاید

در همین حال اصلاح طلبان در داخل و خارج از مجلس به دفاع از خاتمی پرداخته و اقدام اصولگرایان علیه خاتمی را نوعی فضاسازی تبلیغی برای ممانعت از حضور او در انتخابات آتی ریاست جمهوری دانستند.

صفدر حسینی، وزیر اقتصاد و دارایی خاتمی در این رابطه به آفتاب گفت: «نمایندگان مجلس هفتم بدانند که آقای خاتمی جایگاه ممتازی در جمهوری اسلامی و در میان ملت ایران و همه ملل جهان دارند».

وی خطاب به نمایندگان تذکر دهنده به وزیر اطلاعات علیه سید محمد خاتمی توصیه کرد: «به جای تذکر به آقای خاتمی که از چنین جایگاهی برخوردارند، به آقای احمد‌ی‌نژاد تذکر دهید که به هنگام حضورش در دانشگاه کلمبیا فرصتی را برای اهانت بیگانگان به انقلاب و جمهوری اسلامی و مفاخرملی ما فراهم کرد ولی به هنگام بازگشت وی همه سران نظام پای پلکان هواپیما رفتند و از او به گرمی استقبال کردند».

وی همچنین افزود: «بعید می‌دانم که بزرگان جناح راست و همه نیروهای جریان محافظه‌کار از این اقدام نمایندگان مذکور حمایت کنند».

وی تاکید کرد: «متن مردم، خواهان حضور آقای خاتمی در انتخابات ریاست‌جمهوری دهم است و این نکته را طراحان و امضاکنندگان این تذکر به خوبی می‌دانند و از این روست که آتش توپخانه‌های خود را از هم‌اکنون برای حمله به خاتمی تدارک دیده‌اند».

همچنین علی شکوری‌راد، عضو شورای مرکزی حزب مشارکت در گفتگویی با خبرنگار سیاسی آفتاب گفت:«متاسفانه واژه امنیت ملی بازیچه و لغلغه زبان برخی جریان‌ها شده و به خود اجازه می‌دهند تحت لوای آن به هر اقدام ناشایستی دست بزنند».

وی اضافه کرد: «کسی که مقداری با ادبیات و گفتمان حضرت امام آشنایی داشته باشد، اعتراف خواهد داشت که آنچه آقای خاتمی در جمع دانشجویان گیلانی گفته چیزی غیر از دیدگاه‌های امام نبوده است».

شکوری‌راد افزود: «اینکه جماعتی سخنان آقای خاتمی را وسیله‌ای برای حمله به وی قرار دهند، نشانه سطح فکر نازل آنهاست که حتی از سوی بزرگان اصولگرا نیز این کار تقبیح می‌شود».

عضو شورای مرکزی حزب مشارکت تصریح کرد: «این نامه، صرفا اقدام کوتوله‌های سیاسی است که متاسفانه به واسطه یک انتخابات غیررقابتی شاهد حضور برخی از آنها در مجلس هفتم شورای اسلامی هستیم».

شکوری‌راد با اشاره به برخی دیدگاه‌ها مبنی بر آغاز حملات به خاتمی در آستانه انتخابات ریاست جمهوری دهم، گفت: «در اینکه کسانی از به میدان آمدن آقای خاتمی در انتخابات ریاست‌جمهوری دهم واهمه دارند و برای جلوگیری از آن و تحت فشار قراردادن ایشان از هیچ اقدامی فروگذار نخواهند کرد؛ شکی نیست اما اقدام این نمایندگان در اندازه و مقداری نیست که بتوان برای آن حداقل اثرگذاری را در ورود یا عدم ورود خاتمی به انتخابات ریاست‌جمهوری آینده در نظر گرفت».

رسول صدیقی نماینده بناب در خانه ملت نیز در گفتگو با آفتاب گفت: «یکی از پتانسیل‌هایی که اصولگرایان معتقدند در انتخابات ریاست‌جمهوری می‌تواند پیروز شود آقای خاتمی است زیرا خاتمی یکی از چهره‌های محبوب مردم،‌ نظام وانقلاب است و رای‌هایی را که در دو دوره کسب کرد خیلی آرای بالایی بود واز رای احمدی‌نژاد هم بسیار بالاتر بود و خاتمی توانست در دو دوره در مرحله اول انتخاب شود اما احمدی‌نژاد در مرحله دوم انتخاب شد».

به گزارش خبرنگار پارلمانی آفتاب وی افزود: «نمایندگان هنگامی‌که متوجه شدند که رسانه‌های بیگانه سخنان خاتمی را تحریف کردند با شهامت امضاهایشان را پس گرفتند و در مجموع از قرائت این تذکر هم عقب‌نشینی شد».

شجاع پوریان، عضو فراکسیون اقلیت مجلس هفتم نیز به آفتاب می گوید:«سخنان کوچک‌زاده در بیان نظر خودش درباره سخنان خاتمی تخطی از آیین‌نامه مجلس بود و وی باید نظراتش را در نطق پیش از دستور ارائه کند نه در قالب تذکر من هم به همین دلیل قصد دادن تذکر را داشتم که با مخالفت آقای ابوترابی مواجه شد».

وی می افزاید: «ما پس از انقلاب دباره دیدگاه امام درباره صدور انقلاب یک مفهوم معنوی موردنظرمان بوده است تا ما بتوانیم در جمهوری اسلامی یک مدل و الگوی موفق از نظام دینی ارائه کنیم که در این نظام مردم دارای رفاه باشند و حقوق شهروندی مردم موردنظر باشد و این الگوی موفق خواه یا ناخواه مورد توجه مردم دنیا قرار خواهد گرفت و صدور انقلاب هم یک امر معنوی بوده که موردنظرم امام خمینی بوده است».

شجاع پوریان خاطرنشان می‌کند: «ما در اوایل انقلاب با تفکر انحرافی صدور مسلحانه انقلاب که توسط باند مهدی هاشمی پیگیری می‌شد مبارزه کردیم و جمهوری اسلامی هیچگاه اندیشه صدور مسلحانه انقلاب را نداشته است».

نصیری نماینده گرمی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی آفتاب گفت: «اصولگرایان در آینده برنامه‌های زیادی دارند که از آمدن خاتمی جلوگیری کنند زیرا می‌دانند که خاتمی از شانس بسیار بالایی برای ریاست جمهوری دارد بنابراین با این نوع کارها به دنبال تخریب ایشان هستند».

عضو فراکسیون اقلیت اظهار داشت: «آنچه مسلم است اخلاق در مسایل انتخاباتی و مسایل سیایس کشور خیلی مخدوش شده و از بین رفته است و گروه‌های سیاسی به شکل‌های غیراخلاقی فعالیت‌های سیاسی خود را انجام می‌دهند».

نصیری تصریح کرد: «آقای خاتمی هیچ وقت برخلاف منافع ملی ما صحبت نمی‌کند و تاکنون هم نشان داده است که در سخن گفتن تسلط کافی دارد».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین