کد خبر: ۷۵۰۲۰۵
تاریخ انتشار : ۰۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۷
دکتر مصطفی قانعی:

مردم برای کودکان منتظر فایزر نباشند

عضو کمیته ملی واکسن کووید ـ ۱۹ گفت: حدود ۱۰۰ واکسن کرونا در جهان وجود دارد که فقط ۵ تا از آن‌ها به سازمان جهانی بهداشت ارائه شده است و بقیه دارند در کشور‌های خودشان کارشان را انجام می‌دهند.
مردم برای کودکان منتظر فایزر نباشند
آفتاب‌‌نیوز :

ستاد ملی مقابله با کرونا دوم بهمن‌ماه جاری از کاهش سن واکسیناسیون کرونا در ایران از ۱۲ به ۵ سال خبر داد. این در حالی است که با گذشت ۲ روز از این خبر، مشاهدات میدانی نشان می‌دهد مراکز واکسیناسیون هنوز تزریق واکسن به کودکان ۵ تا ۱۱ سال را شروع نکرده‌اند. همچنین، بحث‌های بسیاری بر سر نوع واکسن تزریقی به این کودکان کم‌سن در گرفته است.

دکتر مصطفی قانعی عضو کمیته ملی واکسن کووید ـ ۱۹ در این خصوص اظهار کرد: مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا این بود که اولا پدر و مادر به واکسن زدن متمایل باشند و دوم، واکسن‌هایی برای تزریق به کودکان استفاده شوند که سازمان غذا و دارو مدارک تایید آن‌ها را برای تزریق به کودکان زیر ۱۲ سال در اختیار داشته باشد.

وی در پاسخ به این سوال که رضایت والدین چگونه کسب خواهد شد گفت: همین که پدر و مادری بچه‌اش را برای تزریق واکسن می‌برد، یعنی راضی است دیگر.

قانعی با بیان اینکه، چون نباید نوع واکسن را تبلیغ کنم نمی‌توانم از آن‌ها نام ببرم، افزود: واکسن‌هایی که برای این کار استفاده می‌شود قطعا تایید شده‌اند و تولیدکنندگان تستشان را در خارج از کشور انجام داده‌اند. همچنین، دوزی که برای کودکان استفاده می‌شود کمتر از بزرگسالان است. ما در تزریق واکسن آنفلوآنزا هم به کودکان نیم‌دوز استفاده می‌کنیم.

تزریق واکسن دوز سوم با پلت‌فرم متفاوت چقدر اهمیت دارد؟
عضو کمیته ملی واکسن کووید ـ ۱۹ درباره علت نامناسب بودن پوشش دوز سوم واکسیناسیون کرونا در ایران بیان کرد: عده‌ای هنوز زمان واکسیناسیون دوز سومشان نرسیده و بعضی هم فکر می‌کنند ۲ دوز کافی است.

وی در واکنش به اینکه مردم منتظر واکسن آسترازنکا برای تزریق دوز سوم هستند، به همشهری آنلاین گفت: آسترازنکا که تا حدی وارد شده و دارد تزریق می‌شود. اما یک زمانی همین واکسن در کشور بود و بعضی‌ها نرفتند همان دوز اولش را هم بزنند؛ بنابراین نمی‌شود این را بهانه کرد و گفت مردم منتظر آسترازنکا هستند.

قانعی تاکید کرد: آنچه یقین است اینکه بر اساس مطالعات متعدد انجام‌شده، اگر دوز سوم واکسن کرونا را بزنیم، احتمال بستری و مرگمان فوق‌العاده کم می‌شود. بنابراین، کسانی که دوز سوم را زده‌اند، بسیار بعید است که دچار مشکل شوند.

وی درخصوص تزریق واکسن دوز سوم از پلت‌فرمی متفاوت با ۲ دوز اول گفت: اینجا ما داریم درباره خوب و خوب‌تر صحبت می‌کنیم، نه الزام. مطلوب‌تر این است که دوز سوم را از پلت‌فرم متفاوت بزنید، اما اگر در دسترس نبود همان واکسن قبلی را بزنید.

فاز سوم هیچ واکسن ایرانی‌ای کامل نشده است
قانعی در پاسخ به این سوال که تایید گرفتن واکسن‌های ایرانی از سازمان جهانی بهداشت در چه مرحله‌ای است، به همشهری آنلاین گفت: همه واکسن‌های تولیدشده در ایران مدارکشان برای گرفتن تایید سازمان جهانی بهداشت فرستاده شده، اما این مدارک باید تکمیل شوند.

وی توضیح داد: نکته مهم این است که فاز سوم این واکسن‌ها باید انجام شود و این فاز حداقل ۶ ماه طول می‌کشد. با توجه به اینکه شروع واکسیناسیون در ایران با واکسن‌های داخلی از مهرماه بوده هنوز این فاز تکمیل نشده است. به عبارتی، واکسن‌های ایرانی الان فقط مجوز مصرف اضطراری دارند و باید نتایج پایان فاز ۳ آن‌ها ارائه شود.

عضو کمیته ملی واکسن کووید ـ ۱۹ اظهار کرد: به بعضی از واکسن‌های داخلی اجازه داده شده که فقط به عنوان دوز بوستر (یادآور) تزریق شوند. مثلا اسپایکوژن زمانی آماده شد که مردم ۲ دوز خود را از واکسن‌های دیگر زده بودند به همین دلیل اجازه بوستر را گرفت.

آخرین نتایج مطالعات واکسن‌های ایرانی
قانعی درباره نتایج مطالعه فاز سوم واکسن‌های ایرانی تاکنون بیان کرد: آنچه تا الان مشاهده کرده‌ایم، این است که واکسن‌های ایرانی از واکسن‌های وارداتی خیلی بهتر بوده‌اند، هم از نظر میزان اثرگذاری و هم تولید آنتی‌بادی. این واکسن‌ها با واکسن‌های خارجی مقایسه شده‌اند و نتایجش هم به کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا و هم کمیته واکسن ارائه شده است که به‌زودی چاپ می‌شود.

وی ادامه داد: بعضی ارزیابی‌های این واکسن‌ها نشان داده است که اگر دوز بوستر را از آن‌ها بزنیم، اثر واکسیناسیون بهتر خواهد بود. خب، این موضوع خودش را در دوز بوستر نشان داد، چون این واکسن‌ها همزمان با بقیه واکسن‌ها نیامدند که مطالعه‌شان با آن‌ها انجام شود.

تایید سازمان جهانی بهداشت یک مزیت نیست
عضو کمیته ملی واکسن کووید ـ ۱۹ با بیان اینکه سازمان جهانی بهداشت به هیچ وجه توصیه نمی‌کند که تاییدش را ملاک استفاده از واکسن قرار دهیم، گفت: یعنی تایید سازمان جهانی بهداشت یک مزیت نیست.

وی ادامه داد: حدود ۱۰۰ واکسن کرونا در جهان وجود دارد که فقط ۵ تا از آن‌ها به سازمان جهانی بهداشت ارائه شده است و بقیه دارند در کشور‌های خود کارشان را انجام می‌دهند.

قانعی افزود: در مورد واکسن‌های ایرانی نیز همین قضیه صادق است. هیچ تردیدی نیست که وقتی کار مطالعه این واکسن‌ها تمام شود، نتایج آن به سازمان جهانی بهداشت ارائه خواهد شد، اما این برای صادرات خوب است و کشوری که می‌خواهد خودش را مصون کند نباید تایید سازمان جهانی بهداشت را بهانه کند.

معرفی ایران از سوی WHO جزء کشور‌های دارای سیستم تایید واکسن کرونا
قانعی بیان کرد: سازمان جهانی بهداشت ایران را جزو کشور‌هایی معرفی کرده است که برای تایید واکسن سیستم دارند؛ سیستم NRL. این در حالی است که بعضی از کشور‌ها این سیستم را ندارند.

وی با بیان اینکه ما الان می‌خواهیم میزان مرگ‌ومیر مردم بر اثر کرونا کم شود، افزود: به همین دلیل باید از واکسنی که تاییدیه سازمان غذا و دارو را دارد، استفاده کنیم و معطل نمانیم.

سال آینده واکسن داخلی مازاد خواهیم داشت
عضو کمیته ملی واکسن کووید ـ ۱۹ با اشاره به اینکه احتمالا سال آینده واکسن‌های تولید داخل زیاد خواهیم داشت و بیش از نیاز داخل خواهد بود، به همشهری آنلاین اظهار کرد: به همین دلیل واکسن‌ساز‌ها شروع خواهند کرد به اینکه مدارکی آماده و به سازمان جهانی بهداشت ارائه کنند که بتوانند واکسن‌شان را راحت‌تر بفروشند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا حداقل برای واکسیناسیون کودکان واردات فایزر خواهیم داشت، گفت: نه، وقتی تولید داخل داریم برای چرا باید واکسن وارد کنیم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین