کد خبر: ۷۵۰۳۳۵
تاریخ انتشار : ۰۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۱

مارک زاکربرگ خبر داد: ساخت سریع‌ترین ابرکامپیوتر جهان توسط متا

«مارک زاکربرگ»، مدیرعامل متا ادعا کرد که این شرکت به عنوان بخشی از برنامه‌های خود برای ساخت متاورس، در حال ساخت سریع ترین ابرکامپیوتر هوش مصنوعی جهان است.
مارک زاکربرگ خبر داد: ساخت سریع‌ترین ابرکامپیوتر جهان توسط متا
آفتاب‌‌نیوز :

 بنیانگذار فیسبوک گفت که متاورس، مفهومی که دنیای واقعی و دیجیتال را از طریق واقعیت مجازی و واقعیت افزوده با یکدیگر ترکیب می‌کند، به قدرت محاسباتی «زیادی» نیاز دارد و ابرکامپیوتر هوش مصنوعی این شرکت که با نام AI Research SuperCluster (RSC) شناخته می‌شود، در حال حاضر پنجمین ابرکامپیوتر جهان از نظر سرعت است.

به گزارش گاردین، وی همچنین گفت: "تجاربی که ما برای متاورس ایجاد می کنیم به قدرت محاسباتی عظیمی نیاز دارد (پنجمیلیون ها عملیات/ثانیه!) و RSC مدل های هوش مصنوعی جدیدی را فعال می کند که می توانند از تریلیون ها مثال بیاموزند، صدها زبان را درک کنند و موارد دیگر.

همچنیندر یک پست وبلاگی محققان متا اضافه کردند که انتظار دارند RSC در تابستان به سریع‌ترین رایانه در نوع خود تبدیل شود.

هوش مصنوعی سبک معماری اصولی مغز را به شکل کامپیوتری شبیه‌سازی می‌کند و در حجم وسیعی از داده‌ها قادر به پردازش و شناسایی الگوهای مشخص شده‌ای است. در همین حال، متا مالک فیسبوک، اینستاگرام وپیام رسان واتس‌اپ، میزان قابل توجهی از داده‌ها را از ۲.۸ میلیارد کاربر روزانه این پلتفرم‌ها تولید می‌کند.

کار روی RSC از یک سال و نیم قبل آغاز شده و مهندسان متا سیستم‌های مختلف آن مانند خنک‌کننده، برق، شبکه و کابل‌کشی را از پایه و اساس طراحی کردند. آزمایشات فاز یک آن هم اکنون در حال اجرا و بهره‌برداری است و از ۷۶۰ سیستم GGX A۱۰۰ انویدیا که شامل ۶۰۸۰ پردازشگر گرافیکی متصل (نوعی پردازنده که به ویژه در برابر مشکلات یادگیری ماشین عملکرد خوبی دارد) می‌شود، تشکیل شده است. به گفته متا، این ابرکامپیوتر در وظایف تحقیقاتی خود تا ۲۰ درصد عملکرد بهتری ارائه می‌کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین