کد خبر: ۷۵۰۳۹۹
تعداد نظرات: ۲۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۱
۹۹ هزار میلیارد تومان سرمایه مردم از بازار سرمایه خارج شده

هشتگ داغ بورسی علیه رئیسی| پس چه شد آن وعده‌های ۳ روزه؟

سقوط آزاد بورس همچنان ادامه دارد و شاخص کل بورس هم امروز هم بیش از ۲۶ هزار واحد کاهش یافت. بازار سهام در هفته جاری با روند منفی همراه بود. شاخص کل از ابتدای هفته با شدت در حال ریزش بود. احتمال ورود شاخص به کانال ۱٫۱ میلیون واحد دور از انتظار نیست. در همین راستا هشتگ‌هایی انتقادی با مضامین تند و تیزی هم بر علیه رییس جمهور داغ شده که به عملیاتی نشدن وعده‌های بورسی رییسی و سایر اعضای کابینه اشاره دارد. بر اساس آمارها بیش از ۹۹ هزار میلیارد تومان سرمایه مردم از بازار سرمایه خارج شده است.
هشتگ داغ بورسی علیه رئیسی| پس چه شد آن وعده‌های ۳ روزه؟
آفتاب‌‌نیوز :

شاخص کل بورس امروز با ۲۶ هزار و ۶۶۱ واحد سقوط در رقم یک میلیون و ۲۰۸ هزار واحد ایستاد. شاخص کل با معیار هم وزن هم ۶۹۰۸ واحد کاهش یافت و رقم ۳۱۷ هزار و ۶۶ واحد را ثبت کرد. معامله‌گران این بازار ۳۰۶ هزار معامله به ارزش ۳۶ هزار و ۵۲۵ میلیارد ریال انجام دادند.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ گسترش نفت و گاز پارسیان، صنایع پتروشیمی خلیج فارس، پتروشیمی نوری، پتروشیمی پردیس، پتروشیمی پارس و سرمایه گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر منفی را روی بورس گذاشتند.

عقب‌گرد فرابورس به کانال ۱۶ هزار واحد

روند نزولی در فرابورس هم ادامه دارد به طوری که شاخص کل این بازار با ۲۸۹ واحد کاهش در رقم ۱۶ هزار و ۹۵۴ واحد ایستاد. در این بازار ۱۴۹ هزار معامله به ارزش ۱۹ هزار و ۳۶۴ میلیارد ریال انجام شد.

به نوشته خبرگزاری ایسنا، پتروشیمی زاگرس، پتروشیمی تندگویان، سرمایه گذاری صباتامین، شرکت آهن و فولاد ارفع، فولاد هرمزگان جنوب و پالایش نفت لاوان نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر منفی را روی فرابورس گذاشتند.

در بازار تنها ۲۵ نماد به ارزش ۶۵۵ میلیارد ریال صف خرید و در مقابل ۲۷۹ نماد به ارزش ۷۲۹۵ میلیارد ریال صف فروش بودند.

بازار هشتگ‌های سرخ بورسی داغ شد

اقتصادآنلاین درخصوص وضعیت بازار بورس نوشته  است: بورس تهران امروز در شرایطی معاملات را با روند نزولی شدیدی به پایان رساند که فضای صفحات بورسی در شبکه‌ های اجتماعی ملتهب بود و انگشت اتهام کاربران بورسی به سوی دولت سیزدهم گرفته شده است.

شاخص‌کل امروز به محدوده یک میلیون و ۲۰۸ هزار واحد رسید که در طول پنج ماه اخیر پایین‌ترین سطح شاخص‌کل بورس بوده است.

همزمان با این وضعیت بازار، کاربران بورسی در شبکه‌های اجتماعی تحت تاثیر ریزش‌های اخیر شاخص‌کل در هفته جاری، اقدام به دست به دست کردن هشتگی کردند که خواهان متوقف کردن هرچه زودتر معاملات در بورس تهران است.

این دسته از فعالان بورسی که عمدتا نسبت به سیاست‌های دولت در قبال بازار معترض هستند، خطاب به ابراهیم رییسی مطالبه پاسخگویی پیرامون وعده‌های بورسی که در دوران انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ از سوی رییس جمهوری کنونی مطرح شده بود هستند.

در همین راستا هشتگ‌هایی انتقادی با مضامین تند و تیزی هم بر علیه رییس جمهوری سیزدهم در اینستاگرام و توییتر داغ شده که به عملیاتی نشدن وعده‌های بورسی رییسی و سایر اعضای کابینه اشاره دارد. همانطور که گفته شد این دسته از کاربران تاکید دارند با توجه به وضعیت کنونی بازار، سازمان بورس باید هرچه زودتر روند معاملات را تا روز مشخص شدن نتیجه بررسی لوایح بودجه توسط نمایندگان مجلس متوقف کند.

البته عده ای از کارشناسان و فعالان بازار نیز با این مطالبه بورسی مخالفت ورزیده و این امر را به ضرر کلیت بازار و خصوصا سهامداران خرد می دانند.

این اتفاقاتی در شرایطی رخ می‌دهد که برخلاف انتظارات ارزش معاملات با رشد نسبتا خوبی مواجه شده بود به نحوی که ارزش معاملات خرد بورس و فرابورس به سه هزار و ۴۸۰میلیارد تومان رسید که به زعم تحلیلگران محدوده نسبتا خوبی برای بازگشت بازار به روزهای رونق نسبی محسوب می‌شود.

هرچند برخی از فعالان بازار نیز اعتقاد دارند آنچه بازار را دچار تشویش کرده، فرسایشی شدن روند مذاکرات اتمی است که باعث شده تردیدهایی در بازار ارز و متعاقب آن بورس ایجاد شود و بسیاری از بورسی‌ها دست از معامله بکشند و اصطلاحا پول خود را پارک کنند.

احتمال ریزش شاخص کل به کانال ۱٫۱ میلیون واحد؟ / بازگشت بورس بعید شد

پیام الیاس‌کردی، کارشناس بازار سهام نیز گفت: بازار سهام بیش از هر چیز دیگری به دلیل وعده و عیدهای عمل نشده با سرعت زیادی در حال ریزش است. با توجه به کانال نزولی که شاخص کل در آن قرار داشت متاسفانه خط از دست رفته و به سمت پایین حرکت کرده است. از زمانی که شاخص کل در کانال یک میلیون و ۳۹۰ هزار واحد بود شروع به نزول کرد. این نزول‌ها بسیار زیاد و شرایط بسیار بد بود. با سرعتی که شاخص کل در حال ریزش است، حمایت‌های خود را یکی پس از دیگری می شکند. متاسفانه با شدت ریزشی که می‌بینیم احتمال شکست کف حمایتی ۱٫۲ میلیون واحد بسیار زیاد است.

الیاس‌کردی گفت: واقعیت این است که شاید از بازار فردا حمایت‌هایی صورت بگیرد اما این شدت ریزش در مهر سال گذشته هم تکرار شده بود. شاخص کل اعداد خیلی پایین‌تر از این را هم دیده بود و الان هم با این شدتی که در حال ریزش است، رسیدن به کانال ۱٫۱ میلیون واحد دور از انتظار نیست. اگر ارزش معاملات در هفته آینده به همین صورت باشد اتفاق خوبی برای شاخص کل نخواهد افتاد.

ضرر واقعی سهامداران مشخص شد

سایت تجارت‌نیوز نیز در گزارشی نوشت: بیش از یک سال و نیم از سرخ‌پوشی بورس و ضرر سرمایه‌گذاران می‌گذرد. بر اساس آمارها بیش از ۹۹ هزار میلیارد تومان سرمایه مردم از بازار سرمایه خارج شده است. تنها در دی ماه بیشتر از شش هزار میلیارد تومان از بازار خارج شده، تنها در روز اول دی ماه پول وارد بورس شده است.

روز ۲۰ مرداد ماه سال گذشته ریزش بورس آغاز شد و شاخص کل تا به امروز بیش از ۳۵ درصد افت داشته است.

طبق گزارش دنیای اقتصاد بیش از ۹۹ هزار میلیارد تومان سرمایه مردم و سهامداران عادی از بورس خارج شده است.

میانگین بازدهی نمادهای بازار سهام در این مدت منفی ۴۰ درصد بوده است. یعنی به طور متوسط سهامداران حداقل ۴۰ درصد از سرمایه خود را از دست داده‌اند. این موضوع در حالی است که حدود پنج درصد از نمادهای بورسی بیش از ۷۵ درصد افت ارزش داشته‌اند.

زیان ۴۰ درصدی سهامداران سهام عدالت

در زمان اوج بورس ارزش سبد سهام عدالت ۵۳۲ هزار تومانی حدود ۲۰ میلیون تومان بود. اکنون رقم سهام عدالت در سبد سرمایه‌گذاری مردم به ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسیده است. یعنی سهامداران سهام عدالت بیش از ۴۰ درصد زیان کرده‌اند. افرادی که به طور غیرمستقیم سهام عدالت خود را آزاد کرده‌اند هم شرایط بدی تجربه می‌کنند. بر اساس آمار بیش از ۲۵ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر سهامدار صندوق‌های سرمایه‌گذاری استانی هستند.

از تابستان امسال خالص ارزش دارایی‌های سهامداران بیش از ۱۰۶ هزار میلیارد تومان کاهش داشته است. این یعنی هر سهامدار تنها در این مدت به طور میانگین بیش از چهار میلیون تومان ضرر کرده است.

هشتگ داغ بورسی علیه رئیسی

شوک سیاستگذار به بورس

روزنامه دنیای‌اقتصاد نیز درباره وضعیت بورس نوشته است: در ادامه شوک قطعی برق و گاز برخی از صنایع و توقف فعالیت آنها روز یکشنبه خبر مالیات‌‌‌ستانی از درآمد صادراتی پتروشیمی‌‌‌ها نیز پاتک نهایی را به بورسی‌‌‌ها و بازار سهام زد تا شاهد تشدید فشار عرضه‌‌‌ها در تالار شیشه‌‌‌ای باشیم. در چنین شرایطی ۳۰۳‌میلیارد تومان دیگر از سرمایه حقیقی‌‌‌ها از گردونه معاملات سهام خارج شود و ارزش معاملات خرد میزانی بهتر از ۱۶۰۴‌میلیارد تومان اختیار نکرد.

سایه سنگین دولت بر سر بورس

نکته مهمی که هم‌اکنون در بازار رخ داده این است که عقبگرد بورس تنها محدود به نمادهای شاخص‌ساز بازار سهام نیست و نمادهای کوچک‌تر نیز هرچند با شدتی کمتر مسیر فعلی را دنبال می‌کنند اما به هر روی آنها هم مغلوب وضعیت کنونی شاخص شده‌اند. بر همین مبنا روز گذشته شاخص هموزن به میزان ۳/ ۱درصد کاهش یافت که این امر نشان از رویگردانی تقاضا از نمادهای کوچک و ناشی از نبود فرصت‌های معاملاتی در سهامی است که مطابق با شرایط معمول مزیت‌های بیشتری برای نوسان‌های کوتاه‌مدتی دارند. بسیاری بر این باور هستند که با بهبود مواضع طرف‌های مختلف در مذاکرات احیای برجام، بازار به دلیل امکان افت قیمت ارز نسبت به ماه‌های اخیر اندکی دست به عصا‌تر از قبل عمل کرده و همین امر توانسته بازار را با کاهش بیشتر قیمت‌ها روبه‌رو کند. با این حال به نظر می‌‌‌آید که این عامل را به تنهایی نمی‌توان دلیل حال آشفته بورس دانست.

یکی از مسائلی که توانسته در روز گذشته تاثیری قابل‌توجه بر بورس تهران داشته باشد خبر وضع مالیات بر صادرات محصولات پتروشیمی است که مجددا ضربه‌ای سنگین به اعتماد عمومی در بازار سهام وارد کرده است. بر این اساس مقرر شده بر اساس آنچه در تبصره ۶ لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ آمده، از محل صادرات تمامی محصولات پتروشیمی عوارض اخذ شود. اینطور که به نظر می‌‌‌آید دست‌اندازی دولت بر دارایی مردم و دخالت ناپایان آن بر سازوکار بازارها بار دیگر در بودجه خودنمایی کرده و همین امر سبب شده اذهان عمومی در بازار سهام بار دیگر نسبت به ریسک بی‌حد و اندازه‌ای که دولت به بازار وارد می‌کند بدبین شود.

به نظر می‌رسد برخلاف همه تصوراتی که در ابتدای روی کار آمدن دولت نسبت به حمایت از بازار سهام وجود داشت، فقدان منابع لازم برای بودجه سبب شده بورس قربانی اصلی کسری بودجه دولت باشد. بر اساس آنچه که هادی بیگی‌‌‌نژاد عضو کمیسیون انرژی مجلس و عضو کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ به مطبوعات گفته است، اعضای کمیسیون تلفیق تصمیم‌‌‌ گرفته‌اند موادی همچون قیر، متانول، اوره و پلی اتیلن را با ذکر نام در تبصره ۶ لایحه بودجه اضافه کنند تا این مواد نیز در کنار فهرست دولت، مشمول مالیات بر درآمد صادراتی شوند. همین امر سبب شد در روز گذشته نمادهای فعال در صنعت پتروشیمی که یکی از اثرگذارترین نمادها در شاخص بورس هستند با افت قیمت جدی روبه‌رو شوند. 

بورس شوک زده

اما تعداد شوک‌های وارده به بازار سهام در روزهای اخیر تنها به تصمیم مسوولان در مورد وضع عوارض و مالیات بر صادرات محصولات پتروشیمی محدود نمی‌شود. ترکیب قیمت بسیار پایین انرژی در ایران در کنار کافی نبودن سرمایه‌گذاری در حوزه برق و گاز کشور سبب شده مسوولان این حوزه هم مانند مسوولان اقتصادی هیچ دیواری کوتاه‌تر از دیوار شرکت‌های بورسی در ایران پیدا نکنند. خبرها حکایت از آن دارند که قطع شدن برق و گاز در روزهای گذشته همزمان با افزایش برودت هوا در صنایع مختلف کشور سبب شده در زمینه گاز و برق شاهد کمبودهای جدی باشیم. با توجه به اینکه بیشتر صنایع بزرگ کشور در بورس درج نماد شده و معامله می‌شوند، باید توجه داشت که چنین تصمیمی می‌تواند زیان‌های جدی را به جریان عادی تولید و در نتیجه فروش این صنایع وارد کند. از این رو باید صبر کرد و دید که در صورت طولانی شدن این وضعیت، عملکرد شرکت‌های یاد شده در گزارش‌های مالی بهمن ماه چگونه خواهد بود. در صورتی که برق و گاز صنایع پر‌مصرفی نظیر فولاد و سیمان با وقفه‌ای طولانی قطع شود، با توجه به زمان‌بربودن از سرگیری فعالیت در آنها، ممکن است وقفه ایجاد شده در تولید، عملکرد صنایع مذکور را در زمستان با مخاطره جدی روبه‌رو کند. این در حالی است که اگر قیمت‌گذاری دستوری موجب زیان سرمایه‌گذاری در بخش‌هایی نظیر برق نشده بود احتمالا بازار سهام نیز وضعیت بهتری داشت.

در حال حاضر امید بازار سهام در صنایع آسیب دیده از مداخلات یاد شده برگشتن از تصمیمات غلط گرفته شده است. در روزهای اخیر نامه مجید عشقی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار به رئیس کمیسیون تلفیق سبب شد امیدها نسبت به بهبود شرایط در بازار به طور کلی از بین نرود. در این نامه عشقی درخواست کرد دریافت مالیات بر صادرات برخی محصولات معدنی و پتروشیمی به بعد از بررسی جوانب بر جامعه‌میلیونی سهامداران موکول شود. از این رو همچنان احتمال تضعیف نشدن صنایع به‌خصوص پتروشیمی در روزهای پیش رو وجود دارد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۲۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۵
3
29
بی فایده هست.بنظر اینجانب بازار از نقطه فعلی حداقل سی درصد دیگر ریزش می کند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۵
5
43
درود به شرفت آفتاب. سایت مشرق سر همین بورس علیه دولت قبل طوفان خبری راه می انداخت. الان ...گرفته.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۵
7
47
با این دولت و این مجلس شرایط بدتر هم خواهد شد !!!
نازی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۵
1
37
من نزدیک سه ماهه وارد شدم ۴۰ درصد ضررم. خدا به داد اون هایی برسه که دو ساله پیش اومدند بورس.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۵
3
51
بیرون گود بود گفت لنگش کن. خرش از پل گذشت، همشون همینطورن وقتی نیاز به رای دارن، دست روی نقاط ضعف میزارن بعدش هزار بهونه، ایراد و وعده وعید میدن. بقیه سرمایه ما رو هم اینا نابود کردن.
توانا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۵
4
40
بورس رو فقط حسین شریعتمداری و سید احمد خاتمی میتونن درست کنن. ...
پاسخ ها
عزیز
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
بله درست کردند دیدیم هم درست کردند و ...
افشین بصیری توتکابنی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۵
4
50
درود. آنان که اندک سوادی داشتند در علم اقتصاد فرو مانده پا درگل بودند این بنده خدا که از دار دنیا اصلا خبر نداره...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۵
2
35
همش وعده وعید. کسی کار انجام بده نیست دو سال هست که زندگیمون به فنا رفته
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۵
1
28
وا. ما به اندازه عمر یه انسان تو سرمون زدیم آمریکا دشمنه حالا میشه باهاش صحبت کرد فقط دلار هفت تومنی شد 30تومن. مردم بدبختم بهاشو میدن آخرم میگن اگه فلان بشه فلان نکنی یارانه قطع میشه بنظرتون حق الناس تو دین ما کجا باید ذکر بشه
افتاده
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۵
4
32
آقای رئیسی قول حمایت از بورس چه شد؟
پاسخ ها
ناشناس
| Spain |
۱۱:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
شما دیگه چقدر دلت خوشه
زمان احمدی‌نژاد با درآمد ۷۰۰میلیاردی دلار از ۱۰۰۰تومان رسید به ۴۵۰۰تومان مقصرش هم جمشید بسم‌الله شد یادتان که هست
این دولت کهنه تخصص دارد و نه پولی
چه انتظاری دارید؟؟؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
29
6
میدانید ایها نتیجه چیست نتیجه اعتماد به حسن روحانی است که هم گولتان زد پول جیبتان را خالی کرد و 8 میلیارد دلار 4200 تومانی را قبل از تحویل به دولت خورد حالا وقت آن رسیده که مجلس مردانه دوران حداقل جهار سالر دوم دولت روحانی و بخصوص سال آخر را مورد بررسی قرار دهد و متخلفین از حسن گرفته تا ... را به دادگاه راهنمایی کنند تا هشتکهای بورس قرمزی به روزگار سیاه تبدیل شود احتمالا هشتکهای سیاه با مزه تر است چون دل بازنده های بورس کمی خنک می شود واقعا با مزه تر نیست هشتک بازان
مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
3
17
زمان بیشتری باید بگذره تا مشخص بشه قراره چه برسرکشوربیاد.یادآوری لاف های انتخاباتی دیگه لوث شده،همچنین ادعای تدوین برنامه۷۰۰۰صفحه ای رییس جمهور کنونی درسال ۹۶
سخنگوی دولت ۵ماهه که میگه به زودی مردم خبرهای خوشی خواهند شنید،حالاهم میگه به زودی اثرات سفررییس جمهور به روسیه آشکارخواهدشد
البته دولت محترم با بودجه ای که برای سال آینده به تصویب رساند موضع ورویکردش رو مشخص کرد که اگه دست درجیب مردم نبره عملا هیچ کاری از دستش برنمیاد،اگه می‌تونست با درنظر گرفتن کمتراز۱۰درصد فروش نفت ودزدی آشکارازجیب مردم بودجه روببنده،اوت وقت آفرین داشت.دولت محترم طی این چندماه فقط چندروز قبل پروژه وزارت ارتباطات (در رابطه با تجهیز و اتصال روستاهابه شبکه اینترنت پرسرعت و....)افتتاح کرد
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
0
7
باد آورده چند ماهه دولت روحانی رو باد میبره ....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
14
4
سید محرومان!
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
3
22
پول مردم بدبخت خرج...تاسیسات اتمی میشه تمام شد و رفت. هر کی میگه همه چی رو ما درست میکنیم دروغه.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
41
8
خیلی جالبه روحانی پول مردم رو بالا کشید حالا از رئیسی طلبکار شدن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
29
8
سایت آفتاب فقط کامنت های مخالف دولت را منتشر می کند و اینقدر مردانگی ندارد که همه کامنتها را منتشر کند البته این روسیاهی برای ثبت در تاریخ لازم است
احمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
1
28
چرا از دکترای اقتصاد با معدل نوزده ونیم برای بورس کمک نمیگیرید.
ایرانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
7
30
این رئیسی بنده خدا هیچ کاری از دستش بر نمی آید.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین