کد خبر: ۷۵۰۴۳۱
تاریخ انتشار : ۰۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۷

انگلیس: مذاکرات وین به بن‌بست خطرناکی نزدیک شده

وزیر امور خارجه انگلیس ادعاهایی را درباره پیش‌رفت روند مذاکرات وین مطرح کرده و تلاش کرد ایران را مقصر روند کند مذاکرات جلوه دهد.
انگلیس: مذاکرات وین به بن‌بست خطرناکی نزدیک شده
آفتاب‌‌نیوز :

الیزابت تراس وزیر امور خارجه انگلیس امروز درباره مذاکرات وین گفت: مذاکرات فوریت دارد و پیش‌رفت آن به اندازه کافی سریع نبوده است. ما به همکاری نزدیک با متحدانمان ادامه می‌دهیم

به گزارش خبرگزاری رویترز، وی مدعی شد: مذاکرات در حال نزدیک شدن به بن‌بست خطرناکی است. ایران الان باید انتخاب کند که آیا می‌خواهد یک توافق را به سرانجام برساند یا مسئول فروپاشی برجام [توافق هسته‌ای] باشد. اگر برجام فرو بپاشد، تمامی گزینه‌ها روی میز هستند!

ادعاهای وزیر امور خارجه انگلیس درباره روند مذاکرات وین در حالی مطرح می‌شود که حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در یک سخنرانی درباره مذاکرات وین خاطرنشان کرد: مذاکرات ما در وین به نقطه ای دارد نزدیک می شود که مذاکرات فنی ما در آینده نه چندان دور به حد اشباع می‌رسد و ما باید تصمیم سیاسی بگیریم.

امیر عبداللهیان درباره رویکرد اروپایی‌ها در مذاکرات اظهار کرد: تا اینجای کار سه کشور اروپایی رفتارشان در مذاکرات این طور بوده که وقتی از تحریم صحبت می شود آن را به آمریکا حواله می دهند و در این موضوع non paper های شما و آمریکا عمل می کند و اتحادیه اروپا به عنوان واسطه اقدام می کند. در موضوع هسته ای وقتی صحبت می شود اروپایی ها می گویند موضوع مورد نگرانی ماست و در همه موضوعات مربوط به آن آماده گفت‌وگو هستیم. اما انتقاد ما این است که اروپایی ها هیچ ابتکار جدید، سازنده و رو به جلویی در مذاکرات ارایه ندادند البته تلاش کردند در مذاکرات هفته های اخیر منطقی و سازنده ورود پیدا کنند. حتی امروز دیگر فرانسه نقش پلیس بد را در مذاکرات بازی نمی‌کند.

علاوه بر این، سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان نیز در کنفرانس خبری روز دوشنبه‌اش درباره روند مذاکرات گفت، نزدیک یک ماه از دور هشتم مذاکرات گذشته است. البته در این چند هفته ما یک تنفس داشتیم ولی گفت‌وگوها در سطوح مختلف ادامه داشته است. روز گذشته برای اولین بار روسای هیئت های مذاکره‌کننده در فرمتی غیر از کمیسیون مشترک برجام جلسه داشتند و تا مادامی که این موضوعات به نقطه‌ای نرسیده که نیازمند بازگشت همه هیئت‌ها به پایتخت‌هایشان باشند همین دور ادامه پیدا می‌کند ولی اگر به نقطه‌ای برسیم که نیازمند بازگشت هیئت‌ها به پایتخت‌هایشان برای کسب مشورت‌های سیاسی و اخذ تصمیمات خاص باشند غیر از بحث تنفس‌ها،‌ دور هشتم پایان می‌یابد.

وی ادامه داد: در یک ماه گذشته مسیر مذاکرات پیوسته و آهسته رو به پیشرفت بوده است و ما از هر زمان دیگری به نقطه توافق نزدیک‌تر هستیم و همچنین نقطه‌ای که آمریکا باید تصمیمات خاص سیاسی خود را بگیرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین