کد خبر: ۷۵۰۵۱۳
تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۵
آبهای زیرزمینی ایران متلاشی شده

پیش‌بینی بهار ۱۴۰۱ پر بارش

رئیس مرکز ملی خشکسالی سازمان هواشناسی با پیش‌بینی بارندگی بهتر از امسال در بهار سال ۱۴۰۱، گفت:‌ توان کشور از نظر تأمین آب به‌شدت ضعیف و آب‌های زیرزمینی متلاشی شده است.
پیش‌بینی بهار ۱۴۰۱ پر بارش
آفتاب‌‌نیوز :

احد وظیفه یادآور شد: طی دهه‌های گذشته کشاورزی ایران توسعه یافته است، اما به‌قیمت نابودی منابع زیرزمینی. الآن دیگر نمی‌توانیم همان روش‌ها را دنبال کنیم، وقتی کم‌بارشی یا خشکسالی روی می‌دهد خودش را به‌سرعت نشان می‌دهد.   پتانسیل و توان کشور از نظر تأمین آب به‌شدت ضعیف و آب‌های زیرزمینی متلاشی شده است.

رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی با بیان این‌که کمبود بارش‌ها در کوتاه‌ترین زمان اثر خود را نشان می‌دهد، درباره پیش‌بینی‌ها از بارندگی بهار سال آینده، گفت: پیش‌بینی‌های صادرشده تا اوایل اردیبهشت سال آینده را نیز شامل می‌شود، منتها هرچقدر سن پیش‌بینی زیاد شود در نتیجه عدم قطعیت برای بازه‌های طولانی‌تر بیشتر می‌شود.

وی بیان کرد: در مجموع برای نیمه اول بهار سال ۱۴۰۱ پیش‌بینی‌ها حاکی از آ‌ن است که وضعیت بارش‌ها بهتر از سال قبل است و احتمال این‌که شرایط زمستانی نرمالی داشته باشیم خیلی بیشتر از شرایط کم‌بارشی است.

رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی پیش‌تر با اشاره به پیش‌بینی بارش‌های نرمال در زمستان امسال، گفته بود: اجرای برنامه‌های ریاضتی در حوزه آب الزامی است.

وظیفه با اشاره به پیش‌بینی بارش‌های نرمال و بالاتر از نرمال در زمستان امسال، اظهار کرد: امید است مناطق جنوبی کشور که بیشتر بارندگی خود را در فصل زمستان دارند، شرایط کنونی کشور را که بسیار بغرنج است بهبود قابل ملاحظه‌ای ببخشد، گرچه هرچه در زمستان هم بارندگی داشته باشیم با توجه به این‌که سال قبل بارندگی کم بود و در ادامه آن در سه ماه پاییز امسال بارندگی‌ها بسیار کمتر از نرمال است، جبران این کمبود‌ها بسیار دشوار خواهد بود.

وی تصریح کرد: واقعیت آن است که باید برنامه‌های ریاضتی در حوزه آب به‌صورت جدی در تمام بخش‌ها از جمله کشاورزی و صنعت مدنظر قرار گیرد، صنعت باید به‌سمت استفاده از آب‌های نامتعارف مانند آب بازچرخانی برود و در کشاورزی هم با بهر‌ه‌گیری از فناوری و روش‌های روزآمد از مصرف به‌شدت کم کنیم.

رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی بیان کرد: توان کشور به هیچ وجه پاسخگوی مصرف آب کشاورزی نیست. در مجموع اگر بارندگی‌های زمستان در حد نرمال باشد و کم‌بارشی هم نداشته باشیم، باز هم نمی‌توانیم این‌همه تقاضا برای آب را پوشش دهیم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین