کد خبر: ۷۵۰۵۴
تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۳۸۷ - ۱۳:۵۵

مذاکره مستقیم ایران با 1+5 ؟

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: دیپلمات‌های غربی نزدیک به آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرده‌اند «نمایندگان ارشد» پنج کشور از شش کشوری که برنامه هسته‌ای ایران را بررسی میکنند طی روزهای آتی مذاکرات مستقیم با مقامات کشورمان درباره بسته پییشنهادی جدی کشورهای گروه 1+5 را آغاز خواهند کرد.

به گزارش سرویس بین الملل آفتاب، بنا به خبری که روز جمعه منتشر شده است نمایندگان کشورهای عضو گروه 1+5 در این دیدار از ایران خواهند خواست تا فرآیند رسمی مذاکرات مربوط به برنامه هسته ای اش را از سر گیرد.

هنوز معلوم نیست که آیا نمایندگان بریتانیا، فرانسه، آلمان، روسیه و چین برای ارائه پیشنهاد خود به ایران سفر خواهند کرد یا اینکه در کشور دیگری با نمایندگان ایران دیدار خواهند کرد. 

خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داده است که دیپلمات های غربی به خاطر «قطعی نشدن برنامه این سفر» نخواسته اند نامشان بازگو شود . 

گفتنی است تنها ایالات متحده آمریکا که روابط دیپلماتیک با ایران ندارد، در این سفر دیپلماتیک، نماینده ای ندارد.

دیپلمات های غربی به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته‌اند که ایران پس از سال ها مذاکرات بی نتیجه با خاویر سولانا، سرپرست سیاست خارجی اتحادیه اروپا، خواهان تماس‌های مستقیم با دستکم برخی از کشورهای گروه موسوم به پنج بعلاوه یک شده است.

جمعه گذشته کشورهای عضو این گروه توافق کردند که با ارائه مجموعه ای از مشوق‌های تجاری و فنی، ایران را قانع کنند مصوبات شورای امنیت را بپذیرند. پیشنهادهای قبلی که در سال 2006 به ایران ارائه شامل رفع برخی تحریم های تجاری آمریکا علیه ایران، گسترش روابط سیاسی و اقتصادی جمهوری اسلامی با غرب، دریافت کمک‌های فنی خارجی در بخش انرژی هسته ای و تامین سوخت مورد نیاز نیروگاه های هسته ای ایران بود. 

این درحالی است  متکی وزیر امور خارجه ایران اوایل این هفته بار دیگر تاکید کرد که توقف غنی سازی اورانیوم برای ایران یک «خط قرمز» است و از گروه پنج به علاوه یک خواست تا در مناقشه، «به مرزهای ممنوعه» وارد نشود. 

جمهوری اسلامی ایران در موارد متعدد از گفتگوهای بین المللی به منظور حل بحران ناشی از برنامه های هسته ای خود استقبال کرده اما تاکید ورزیده که این گفتگوها باید بدون پیش شرط به خصوص در مورد تعلیق غنی سازی برگزار شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین