کد خبر: ۷۵۰۵۸۹
تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۸

وساطت ایران بین احزاب کُرد عراقی

یک رسانه عراقی به نقل از منابع سیاسی اعلام کرد که یک هیات ایرانی به منظور وساطت میان احزاب کرد عراقی به اربیل رفته است.
وساطت ایران بین احزاب کُرد عراقی
آفتاب‌‌نیوز :

پایگاه خبری بغدادالیوم به نقل از منابع سیاسی مطلع اعلام کرد که ایران به منظور نزدیک کردن رویکردهای احزاب کردی عراق میان آن ها وساطت می کند.

این منابع تاکید کردند که یک هیات ایرانی به اربیل رفته است و با رهبران حزب دموکرات کردستان عراق دیدار و گفت وگو کرده است.

این منابع در ادامه خاطرنشان کردند: هیات ایرانی با رهبران اتحادیه میهنی کردستان نیز دیدار خواهد کرد تا رویکردهای دو حزب دموکرات و اتحادیه میهنی درخصوص انتخاب یک نامزد برای منصب ریاست جمهوری عراق را به هم نزدیک کند.

براساس عرف سیاسی عراق پست ریاست جمهوری این کشور ازآن کردهاست که بر اساس توافقات احزاب کرد در تمامی ادوار گذشته این سمت به یکی از رهبران اتحادیه میهنی کردستان رسیده است و در مقابل حزب دموکرات اداره اقلیم کردستان و ریاست اقلیم را به دست گرفته است.

در انتخابات اخیر عراق با توجه به آرای زیاد حزب دموکرات و تفاوت معنادار آن با آرای دیگر احزاب کرد از جمله اتحادیه میهنی، بحث انتخاب رئیس جمهور نیز کمی پیچیده‌تر از ادوار گذشته شده و اختلافاتی میان دو حزب اصلی کرد یعنی حزب دموکرات و اتحادیه میهنی در این ارتباط ایجاد شده است.

بیشتر گروه‌های چارچوب هماهنگی شیعیان از برهم صالح، نامزد اتحادیه میهنی کردستان عراق برای تصدی پست ریاست جمهوری برای دوره دوم حمایت می‌کنند. در مقابل به نظر می‌رسد که فراکسیون صدر به رهبری مقتدی صدر که بیشتر رای را در میان جریان های سیاسی عراق به دست آورده، به حزب دموکرات کردستان نزدیکتر است. برهم صالح با هوشیار زیباری، نامزد حزب دموکرات برای تصدی پست ریاست جمهوری رقابت می‌کند.

در انتخابات پارلمانی اخیر عراق حزب دموکرات کردستان به ۳۱ کرسی و اتحادیه میهنی به ۱۷ کرسی دست یافت. حزب دموکرات می‌گوید اتحادیه میهنی برهم صالح را بدون موافقت بقیه کردها برای این پست نامزد کرده است.

ریاست پارلمان جدید عراق مهلتی را تا هشت فوریه برای انتخاب یکی از این دو نامزد برای پست ریاست جمهوری تعیین کرده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین