کد خبر: ۷۵۰۶۶
تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۳۸۷ - ۱۶:۰۶
آیت الله هاشمی رفسنجانی:

غلو در مورد ائمه اطهار باعث تکفیر شیعیان می‌شود

اطلاع‌رسانی شان انبیاء است
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: آیت الله هاشمی رفسنجانی گفت:« اغراق و غلو آفت جریان های مذهبی است و غلو در مورد ائمه اطهار(ع) باعث می شود که شیعیان تکفیر شوند که این به ضرر مکتب است». 

آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی، در خطبه های امروز نماز جمعه تهران با شرح و تفسیر آیات قرآن در زمینه نماز گفت: «اصطلاحی که در مورد نماز و صبر در قرآن وجود دارد، "استعانت" است که پیامبر(ص) و مسلمان درصدراسلام از این عنصر اساسی بسیار بهره بردند و حقیقتا بسیاری از مشکلات خودشان را با نماز حل می کردند». 

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی گفت: «مطبوعات ما در حال حاضر با آن چه در قانون اساسی آمده فاصله دارند و باید نیرومندتر و صحیح‌تر، مسوولانه‌تر و بالنده‌تر با مسائل واقعی جامعه برخورد كنند».

خطیب نماز جمعه تهران در خطبه‌های نماز جمعه این هفته با اشاره به فرا رسیدن روز جهانی آزادی مطبوعات اظهار داشت: «مطبوعات در حال حاضر دارای اهمیت زیادی هستند و در قرون اخیر می توانند میدان‌داری كنند و در واقع جزء دستاوردهای عصر تمدن جدید برای بشر محسوب می‌شوند».

وی افزود: «باید گفت اطلاع‌رسانی كار بسیار بزرگی است و رسانه‌ها وظیفه بزرگی برای آگاهی مردم و نظارت بر قدرتمندان و حكومت‌داران و هم‌چنین بسیج مردم در جهت درست دارند».

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این كه اطلاع‌رسانی شان انبیاء است اظهار داشت: «ما در ایران به خاطر خاطره تلخی كه از رژیم شاهنشاهی داشتیم در قانون اساسی بعد از پیروزی انقلاب توجه زیادی به مطبوعات كردیم و چهار اصل قانون اساسی به مطبوعات اختصاص داده شد و یك اصل آن به صدا و سیما» .

وی با بیان این كه در قانون اساسی به شدت با سانسور مخالفت و به آزادی مطبوعات توجه ویژه‌ شده، همچنین تاكید شده كه در رسیدگی به تخلف مطبوعات باید مسیر و حركت عادلانه‌ای را در پیش گرفت، گفت: «مطبوعات ما در حال حاضر با آن چه در قانون اساسی آمده فاصله دارند و باید نیرومندتر و صحیح‌تر، مسوولانه‌تر و بالنده‌تر با مسائل واقعی جامعه برخورد كنند».

هاشمی با بیان این كه مطبوعات ابزار آگاهی انساند افزود: «انسانی كه بدون آگاهی باشد انسان نیرومندی نیست؛ اما انسان آگاه سرمایه بشر است».

هاشمی رفسنجانی در بخشی دیگر از سخنانش با اشاره به این كه حدود 60 سال از پایان جنگ جهانی دوم می‌گذرد و حوادث رخ داده در آن یك تابلوی عبرت‌آمیز برای بشر است و نباید آن را فراموش كرد گفت: «افرادی مانند هیتلر جهان را به جنگ كشاندند، میلیون‌ها نفر نیز كشته و مجروح شدند و خسارت‌های فراوانی بر جا ماند . 60 سال از این مدت می‌گذرد ولی بعضا در روحیه ابرقدرت‌ها می‌بینیم كه درس لازم را از این اتفاق نگرفته‌اند و گاهی از مرز مدنیت تجاوز می‌كنند».

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به این كه نزدیك 60 سال است كه از تاسیس رژیم صهیونیستی و اشغال فلسطین می‌گذرد و این امر باعث كشتار و آوارگی مردم مظلوم فلسطین و ایجاد ظلم و تبعیض شده، گفت: «این كار بد انگلیسی‌ها بود كه زمین‌های مردم فلسطین را به اسراییلی‌ها دادند و مردم فلسطین را از سرزمین خود بیرون كردند. این اقدام آنها باعث شد میلیون‌ها آواره بدون سرپناه باقی بمانند و درگیری‌های زیادی ایجاد شود».

وی با بیان این‌كه اكنون شاهد وضعیت بدی در رژیم صهیونیستی هستیم و تبعیض در این رژیم گسترده است، گفت: «اكنون اسراییلی‌ها مردم را در فضای امنیتی با هم نگه داشته‌اند و می‌گویند با هم دعوا نكنید، اگر این دشمن‌سازی خارجی نباشد اسراییل از داخل منفجر می‌شود».

هاشمی هم‌چنین به شرایط غزه اشاره كرد و گفت: «ما می‌بینیم كه چه فجایعی در آنجا در حال رخ دادن است» .

وی با بیان این كه وضعیت یهودی‌ها قبل از تشكیل اسراییل، در همه جا خوب بود و فقط در اروپا بود كه شرایط آنها خوب نبود و در آنجا نیز به خاطر مزاحمت‌هایی كه با پول و رسانه‌هایشان ایجاد كرده بودند، این اتفاق افتاده بود، افزود: «ولی در ایران آنها حق داشتند نماینده انتخاب كنند و اكنون نیز این حق را دارند».

هاشمی گفت: لدر واقع قدرت‌های زورگو با وضعیتی كه به وجود آورده‌اند سنگی را در چاه انداخته‌اند كه چهل عاقل می‌خواهد این سنگ را از چاه خارج كند».

هاشمی رفسنجانی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به دوگانه عمل كردن كشورهای اروپایی در مبارزه با تروریسم اظهار داشت: «آنها مدعی مبارزه با تروریسم هستند، ولی می‌بینیم كه چند روز پیش دادگاه انگلیس آمد و حكم بر تروریست‌نبودن گروهك تروریستی منافقین داد؛ در صورتی كه همه می‌دانند این گروه چه ترور‌هایی را انجام داده است یا همین گروه تروریست مسلح پژاك كه تحت حمایت آمریكایِی‌ها هستند».

وی ادامه داد: «همین قدرت‌های زورگو در جهت مبارزه با شوروی ریشه القاعده را در منطقه كاشتند كه اكنون دامن خود آنها را گرفته است» .

هاشمی رفسنجانی در ادامه به حادثه شیراز اشاره كرد و گفت: «ما شاهد یك حركت زشت تروریستی در حسینیه سیدالشهداء شیراز بودیم و در این حادثه مردمی كه برای شنیدن قران و موعظه آمده بودند به خاك و خون كشیده شدند؛ گرچه مسوولان امنیتی در روزهای اول منكر بودند كه این تخریب است، شاید به خاطر مصالحی كه خود تشیخص داده بودند، و ظلم ‌كردند به مردمی كه آنجا مجروح شدند، 200 نفر آسیب دیدند و كسانی كه واقعا شهید شده بودند آنها را شهید نشناختند، ولی خب وزیر اطلاعات دیروز مساله را حل كرد و گفت تخریب است و یك عقده از دل مردم شیراز كه می‌دیدند نظریه اول درست نیست، باز كرد».

وی در ادامه با اشاره به وضعیت عراق گفت: «در مساله عراق شاید هیچ كشور اسلامی به اندازه ما برای راحت شدن مردم این كشور و اینكه دارای پارلمان شوند هزینه نكرد».

هاشمی با بیان این كه اشغالگران منشاء فتنه در این كشور و افغانستان هستند گفت: «آنها برای نجات خود از این وضعیت فرافكنی می‌كنند و این یك ظلم است؛ در صورتی كه باید از همسایگان در جهت حل مشكلات استمداد كنند می‌بینیم كه آنها چندین سال است در افغانستان حضور دارند، ناتو حضور دارد ولی وضعیت افغانستان را می‌بینیم كه چگونه است. آنها برای حل مشكلات خود فرافكنی می‌كنند».

هاشمی رفسنجانی در ادامه سخنانش در خطبه دوم نماز جمعه تهران با اشاره به ظلم‌های كشورهای زورگو در قبال اقدامات علمی و پیشرفت دانش در جهان سوم گفت: «چه كسی به آنها اجازه داده انحصار تكنولوژی پیشرفته مثل تكنولوژی هسته‌ای در اختیارشان باشد. آیا به خاطر این كه عضو شورای امنیت هستند و حق وتو دارند این حق را دارند؛ این كه قانون جنگل است نه قانون انسان متمدن».

وی با بیان این كه ایران در جنگ تحمیلی ثابت كرده اهل استفاده از سلاح‌های نامشروع نیست، گفت: «این در حالیست كه صدام در جنگ از سلاح‌های نامشروع شیمیایی استفاده می‌كرد و حتی در خاك خود این كار را كرد و امروز هم تعدادی از رزمندگان ما از عوارض این سلاح‌ها رنج می‌برند و هر چند وقت یك بار خبر شهادت آن‌ها را می‌شنویم. ایران واقعا می‌توانست مقابله به مثل كند ولی نكرد و چیزی كه ما را تشویق كرد قطعنامه را بپذیریم این بود كه می‌دیدیم دنیای استكبار به صدام برای استفاده از سلاح‌های شیمیایی چراغ سبز نشان داده كه به همه جا حمله كند و ما می‌دیدیم این فاجعه است و نمی‌توانیم مانند آنها عمل كنیم».

هاشمی با بیان این كه هیچ قدرتی حق ندارد ملت ایران را از حق خود برای دستیبابی به انرژی هسته‌ای محروم كند و ایران چنین ظلمی را نمی‌پذیرد، گفت: «خیلی از مشكلاتی كه اكنون در دنیا وجود دارد، به خاطر رفتار و منطق زورگویانه استكبار است؛ اما برای این كه امور درست شود آنها باید از این منطق زورگویانه دست بردارند و با طرف‌های دیگر به صورت مساوی مذاكره كنند تا دنیا آرام شود و ان‌شاءالله عقلای انسان‌ها به خصوص در غرب كه منشاء این تبعیض‌ها هستند، متوجه این امر باشند».

هاشمی رفسنجانی در بخش دیگری از سخنانش به برگزاری كنگره وحدت اسلامی اشاره كرد و آن را كار مهمی دانست كه از سوی جمهوری اسلامی ایران صورت گرفته ولی تاكید كرد كه اختلافات متاسفانه در جهان اسلام وجود دارد و امروز شاهد برخی درگیری‌ها در این منطقه هستیم .

وی افزود: «برخی تفكرات افراطی در شیعه و سنی باعث دور شدن دو بخش مهم جهان اسلام از یكدیگر می‌شوند و ما باید به این مساله توجه بیشتری كنیم».

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام هم‌چنین با اشاره به ظرفیت جهان اسلام و نقاط حساسی كه در این منطقه قرار گرفته است گفت: «چرا دنیای اسلام نباید با ظرفیتهایی كه دارد قدرت فائقه‌ی جهان باشد».

هاشمی با اشاره به برخی عواملی كه باعث اختلاف بین شیعه و سنی می‌شود و ضرورت رفع آنها، هم‌چنین اشاره به روایتی از حضرت امام رضا (ع) در این زمینه گفت: «اهل سنت و شیعه نباید به مقدسات هم توهین كنند».

وی همچنین با اشاره به برخی موارد غلوآمیز در كتب مذاهب گفت: «وقتی یك اهل سنت مطالب غلوآمیز را در كتب ما می‌بیند و آنها را می‌خواند ما را تكفیر می‌گوید و می‌گوید كه ما مشركیم و ما بعضا این مطالب غلوآمیز را در كتاب‌هامان می‌بینیم».

وی همچنین به خطبه‌های اخیر خود در ارتباط با خلیج فارس در نماز جمعه اشاره كرد و گفت: «پس از آن خطبه‌ محبت‌های زیادی از اطراف به ما رسید؛ ولی سوالی كه مطرح شد كه معلوم كرد برخی به محتوای خطبه توجه چندانی نكرده بودند، برخی پرسیده شد آیا در قرآن جایی هست كه اسم خلیج فارس را برده باشند؟. در پاسخ گفتم من نگفتم در قران لفظ خلیج فارس را به كار برده‌اند بلگه گفتم مفسران از تعبیر مجمع البحرین كه بحر فارس و روم كه همان مدیترانه است تفسیر خلیج فارس را می‌كنند».

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
-
|
۰۶:۱۰ - ۱۳۸۷/۰۲/۲۱
0
0
آثار باستاني ايراني را به كشورهاي اروپايي نبريد. چون به هر قيمتي كه شده آنها را نگه ميدارند و پس نمي دهند.
خصوصا انگليس.

چرا كاري نمي كنيد كه مردم دنيا بيايند و آنها را در ايران ببينند؟
از نگليسي ها و فرانسوي ها ياد بگيريد كه درآمد سالانه آنها از توريست چندين برابر پول نفت ما است.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین