کد خبر: ۷۵۰۶۷
تاریخ انتشار : ۲۶ ارديبهشت ۱۳۸۷ - ۱۸:۴۱
نماینده مردم کرمان در گفتگوی اختصاصی با آفتاب مطرح کرد:

برنامه‌های مجلس برای تقویت پدافند غیر عامل

تیم اقتصادی دولت انسجام لازم را ندارد
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: سردار غلامرضا کرمی نماینده مردم کرمان در مجلس هفتم و منتخب مجلس هشتم است، وی با سابقه حضور در دفاع مقدس و تقدیم چند شهید از برادران و نزدیکانش، چهره یک انقلابی وفادار به نظام اسلامی و آرمان های آن است. وی در گفتگوی حضوری و دوستانه با آفتاب به پرسش های خبرنگاران پاسخ داد. آنچه در پی می‌‌‌آید، حاصل این گفتگو است:

جناب سردار کرمی، شما در برنامه‌های‌ خود برای مجس هشتم، یکی از اولویت‌هایتان را تحقق سند چشم‌اندار بیست‌ساله عنوان کرده‌اید. با توجه به حضورتان در مجلس هفتم، لطفاً شمه‌ای از فعالیت‌های خود در مجلس را برای تحقق این هدف بیان کنید؟ 

سند چشم‌انداز میثاقی است که اگر تمامی مسئولین نظام برای تحقق آن فعالیت کنند، قطعاً  دست یابی به اهداف آن دور از دسترس نخواهد بود. ذکر تحقق سند چشم‌انداز در برنامه‌های اینجانب نیز به همین دلیل است و رسیدن به افق‌های آن در سال 1404 را هدف خود برای فعالیت‌هایم در مجلس عنوان کردم وسعی کردم در مجلس در این راستا قدم بردارم.

باتوجه به حضور بنده در کمیسیون امنیت ملی  مجلس هفتم و مسئولیت کمیته دفاعی که به عهده اینجانب گذاشته شده بود سعی کردم که برای تقویت بنیه دفاعی کشور فعالیت کنم.

کشوری که اطراف آن‌را کشورهای متخاصم مثل آمریکا و هم‌پیمانانش به نوعی محاصره کرده‌اند و حضور کشتی‌ها و ناوهای جنگی آنها در خلیج‌فارس و حضور ناتو در افغانستان و سایر کشورهای اطراف باعث شد که برای تقویت بنیه دفاعی در حد شان و منزلت جمهوری اسلامی اهمیت ویژه‌ای قائل باشیم.

تقویت بنیه دفاعی در جهت سند چشم‌انداز بیست‌ساله بود و ما در مجلس هم از جهت ارتباط با نیروهای مسلح اعم از ارتش و سپاه و وزارت دفاع و نیروی انتظامی تلاش کردیم تا یک ارتباط دوسویه را برقرار سازیم.

در جریان تصویب لایحه بودجه نیز در کمیسیون امنیت‌ملی برای تقویت نیروهای مسلح از بودجه آنها حمایت کردیم تا آنها بتواند وظایف خود را در جهت حفظ امنیت کشور و سرافرازی جمهوری اسلامی به انجام برسانند.

با توجه به تهدیدات منطقه‌ای که وجود دارد بحث پدافند غیرعامل در این برهه زمانی بسیار مهم شده‌است. مجلس برای تقویت آن چه کاری انجام داده‌است؟ 

دو سال قبل فرمانده پدافند غیرعامل کشور به کمیسیون امنیت‌ملی آمد. ایشان برای جلب توجه جدی دولت جهت تقویت پدافند غیرعامل از کمیسیون امنیت‌ملی کمک خواست و اعضای کمیته دفاعی مجلس و مسئولان مربوطه در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی به دعوت کمیسیون امنیت‌ملی، جلسه مشترکی داشتند. در همین راستا توانستیم بند مشخصی را در بودجه بگنجانیم که سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور با نظر کمیته پدافند غیرعامل، چگونگی صرف هزینه این بودجه کلی برای پدافند غیرعامل در وزارتخانه‌های مختلف را مورد بررسی و گزارش‌گیری قرار دهد. این حرکت شاخصی در مجلس بود که برای تقویت پدافند غیرعامل در بودجه امسال هم لحاظ شد و جایگاه روشنی نسبت به گذشته پیدا کرده‌است.

پدافند غیرعامل در گذشته در سیستم‌های مختلف دولت جایگاه آنچنانی نداشت. مثلاً تاسیسات حساسی در کشور وجود دارد در حالی که خبری از پدافند غیرعامل در آنها نبود و اکنون به صورت جدی به این بحث توجه می‌شود.

رژیم صهیونیستی در مانور اخیری که داشت روی این بحث پدافند غیرعامل کار کرد، در حالی که گویا این موضوع در کشور ما خیلی جدی گرفته  نمی‌شود، دشمنان هم توجه خود را به این نوع پدافند نشان داده‌اند؟

پدافند غیرعامل کم‌خرج‌ترین و موثرترین نوع پدافند است که می‌تواند نتایج بسیارخوبی داشته باشد. اما درمورد مانور رژیم اشغالگر قدس باید گفت، این مانور فقط برای ترمیم روحیه ارتش و سربازان این رژیم بعد از جنگ سی‌وسه روزه بود.

این رزمایش بیش از آنچه که یک مانور قوی نظامی باشد، برای تقویت روحیه نیروهای مسلح اسرائیل و روحیه دادن به مردم این رژیم بود و بقیه مسائل آن فقط حاشیه بود. ارتش‌های همه کشورها نیز مانورهایی انجام می‌دهند و این مانور هم مانند سایر رزمایش هایی که به طور معمول در دنیا انجام می شود، جز بحث تبلیغاتی آن، چیز جدیدی نداشت. 

با توجه به واردات بی‌رویه از سوی دولت در سال‌های اخیر، ما شاهد ورشکستگی بسیاری از صنایع و کارگاه‌های خصوصی  در رقابت با دولت و واردات آن هستیم و در حال حاضر چه کارهایی باید برای رفع موانع تولید انجام داد؟ 

مشکلات اقتصادی یکی از مهمترین چالش‌های فعلی ماست و کسی آن را نفی نمی‌کند و مسائل جهانی به خصوص در بحث مواد غذایی نیز مزید بر علت شده است.

تصورم این است که تیم اقتصادی دولت انسجام لازم را ندارد و اگر تعامل جدی و دلسوزانه‌ای بین چهره‌های اقتصادی دولت و مجلس  شکل بگیرد، شاید بتوان  مشکلات فعلی اقتصادی راحل کرد.

تلاش مجموعه دست‌اندرکاران نظام این است که مشکلات حل شود . همین اواخر دانش‌‌جعفری وزیر اقتصاد در مراسم تودیعش به بسیاری از مسائل اشاره کرد و وقتی شما به این سخنان دقیق توجه کنید، می‌بینید که یک برنامه‌ریز اقتصادی با چه مسائلی در این بخش مواجه است. 
به‌هرحال وقتی اقتصادیون دولتی و مجلسی در کنار هم بنشینند، می‌شود این مباحث را برطرف کرد.

آقای سردار کرمی، شما از خانواده‌های معظم شهدا هستید. شعارهای زیادی برای حل مشکلات این خانواده‌ها و ایثارگران داده می‌شود و بنیاد عریض وطویلی هم دراین زمینه وجود دارد ولی همچنان بسیاری از مشکلات در بین این قشر وجود دارد؛ فکر می‌کنید مجلس چه اقداماتی در این زمینه باید انجام دهد؟

من اقدامات نظام در زمینه توجه به خانواده‌های شهدا و ایثارگران را بسیار ارزشمند می‌دانم و طبیعتاً با مرور زمان ما شاهد مسائل و مشکلات جدیدی برای این خانواده‌ها هستیم و روی هم‌‌رفته خدمات نظام و رسیدگی به خانواده‌های شهدا و ایثارگران ارزشمند است. ولی اینکه آیا این اقدامات کافی است یا نه، به عقیده من باید تلاش‌ها افزایش یابد.

مثلاً توجه به جانبازان باید بیشتر شود و من نگاهم به ایجاد آسایشگاه‌هایی در سراسر کشور برای جانبازان است که همه‌جور امکاناتی داشته باشند، در حالی که در بسیاری از مناطق کشور ما چنین آسایشگاه‌هایی نداریم.

جناب سردار با توجه به اینکه در حال حاضر شاهد مشکلات معیشتی جوانان هستید و بیکاری فزاینده در کشور منجر به بالا رفتن سن ازدواج و از طرفی به وجود آمدن سرخوردگی‌های اجتماعی و بعضاً بزه و جرم و اعتیاد بیش از حد در سراسر کشور شده است، فکر می‌کنید که چه کارهایی می‌توان برای بهبود وضع این نسل انجام داد؟

مشکلات فعلی در طول سال‌های اخیر به وجود نیامده و معلول سیاست‌های دولت‌های گذشته نیز هست.

ولی اکنون تمامی مسئولین برای حل این مشکلات بسیج شده‌اند و طرح‌های زودبازده یکی از این راهکارهاست و قبلاً هم کارهای دیگری در کشور صورت گرفته‌است.

در دیدارهایی که با مردم حوزه انتخابیه خودم "کرمان و روار" دارم اکثر جوانان با همین مشکلات دست به گریبان هستند و ما هم بیشتر مواقع شرمنده آنها می‌شویم و باید تلاش‌های جمعی زیادی برای حل این مسائل صورت گیرد و دولت هم منابع محدودی دارد که جوابگوی حل مساله اشتغال و ریشه‌کنی بیکاری به طور کلی نیست. یک عزم ملی و جدی برای حل مشکلات جوانان به خصوص برای اشتغال پایدار آنها لازم است.

بحث دیگر بالا رفتن سطح توقعات مردم است و رویکرد جامعه و خانواده‌ها نسبت به زندگی تغییر پیدا کرده و قناعت در آن کمرنگ شده‌است. اوایل انقلاب وقتی دو نفر با هم ازدواج می‌کردند به حداقل‌های زندگی راضی بودند و در یک اتاق با کمترین امکانات زندگی مشترک را آغاز می‌کردند ولی الان هم دختران و هم پسران و هم خانواده‌های آنان به زندگی‌های تجملی فکر می‌کنند.
البته بحث‌های اقتصادی و افزایش جمعیت و مشکلات ناشی از آن نیز طبعاً مزید بر علت است.

به نظرم می‌رسد که بخشی از این مسائل بخصوص در بحث ازدواج، مشکل فرهنگی است و قناعت جوانان و خانواده‌ها می‌تواند مشکل را تا حدی حل کند.

این روزها در مجلس 77 نماینده در نامه‌ای از وزیر اطلاعات خواسته بودند که به آقای خاتمی برای اظهاراتش در جمع اعضای شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشگاه گیلان در موسسه نشر و تنظیم آثار حضرت امام (ره) تذکر بدهد و این موضوع نهایتا با انصراف نمایندگان گویا مرتفع شد و چه عاملی باعث طرح این نامه و سپس انصراف نمایندگان از خواستشان شد؟

نگرانی این نمایندگان، نکاتی از فرمایشات آقای خاتمی بود که در رسانه‌های داخلی و خارجی و روزنامه‌ها مطرح شده‌بود که باعث طرح این نامه با 77 امضا شد ولی روز چهارشنبه آقای تابش متنی از فرمایشات آقای خاتمی را به مجلس آوردند و به نوعی آقای خاتمی در این متن اشاراتی داشتند که منظورشان آن چیزی که در روزنامه‌ها منتشر شد، نبوده است. به همین دلیل دوستان آمدند و با استناد به این متن و مطالبی که در گفته‌های آقای خاتمی در آن سخنرانی آمده بود، امضای خود را پس گرفتند.

خواست اصلی دوستان نماینده این بود که طرح این گونه بحث‌ها دیگر موجب نگرانی فرزند امام(ره) و رهبری نشود و این مطالب قبل از اینکه انعکاس آن در رسانه‌های عمومی ادامه پیدا کند، توسط خود این بزرگان همان رسانه‌ها جواب داده شود تا ازهرگونه شبهه‌افکنی جلوگیری شود. 

مکانیزم انتخاب رئیس‌مجلس هشتم به نظر شما چگونه خواهد بود و پیش‌بینی‌تان در این مورد چیست؟

برای مردم و نمایندگان اینکه شاکله مجلس بسیار مهم است و اینکه هیات رئیسه مجلس را چه کسانی تشکیل می‌دهند نشانه این شاکله است.

من فکر می‌کنم در مجلس هشتم هم برای تعیین رئیس مجلس از همان روشی استفاده می‌شود که قبل از مجلس هفتم به‌کار رفت که مبنای آن نظرخواهی از نمایندگان اصولگرای مجلس بود و بر اساس آن نقطه نظرات هیات رئیسه تشکیل شد و احتمالاً همین روند نیز برای تعیین هیات رئیسه مجلس هشتم به‌کار رود و رئیس مجلس در یکی از همین جلسات انتخاب خواهد شد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین