کد خبر: ۷۵۰۶۸
تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۳۸۷ - ۱۷:۱۲
مرکز پژوهشهای مجلس :

واردات شکر چند برابر شده است

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی از چند برابر شدن واردات شکر همزمان با افزایش تولید داخلی آن خبر داد. 

به گزارش خبرنگار اقتصادی آفتاب، دفتر مطالعات زیربنایی این مرکز در پاسخ به درخواست احمد توکلی نماینده تهران، ری، اسلامشهر و شمیرانات در مجلس شورای اسلامی ضمن بررسی وضعیت تولید و واردات شکر تصریح کرد که شکر از دو محصول چغندرقند و نیشکر به دست می‌آید و میزان تولید چغندرقند و نیشکر نیز طی چند سال اخیردر کشور به ترتیب 5 و 6 میلیون تن بوده است. همچنین مجموع شکر تولیدی در سال‌های اخیر روند افزایشی داشته به طوری که تولید شکر در کشور در سال‌های 1384 و 1386 به ترتیب 200/1 و 250/1 میلیون تن بوده است. 

کل مصرف شکر در کشور نیز با احتساب جمعیت 70 میلیون نفری و مصرف سرانه 30 کیلوگرم، حدود 1/2 میلیون تن در سال است و بنابراین باید سالیانه بین 800 الی 900 هزار تن شکر وارد کشور شود در حالی که در سال 1385 حدود 481/2 میلیون تن شکر وارد کشور شده که حدود یک میلیون تن (41 درصد) آن را شرکت بازرگانی دولتی ایران وارد کرده و این میزان حدود سه برابر شکر کسری مورد نیاز کشور بوده و در ادامه این روند تا پایان آبان‌ماه سال 1386 نیز 990 هزار تن شکر وارد کشور شده است. 

این گزارش افزایش واردات شکر را ناشی از کاهش یک باره تعرفه ورودی از 150 درصد به 10 درصد در سال 1385 دانست و افزود: کاهش شدید تعرفه‌ واردات شکر در شرایطی که اکثر کشورهای واردکننده، تعرفه‌های سنگین بر واردات وضع کرده‌اند، باعث واردات حجم انبوهی از شکر تا چند برابر میزان مورد نیاز کشور شده و شرایط مذکور باعث انباشته‌شدن شکر تولیدی کارخانجات داخلی در انبارها و یا فروش زیر قیمت آنها شده است. 

در همین حال کمبود نقدینگی ناشی از این شرایط، عدم پرداخت بموقع بهای چغندر تولیدی کشاورزان را به دنبال داشته و به تبع آن عدم تحویل بموقع چغندرقند و پرداخت دیرهنگام بهای محصول نیز سبب نارضایتی کشاورزان و کاهش شدید سطح زیرکشت چغندرقند در سال 1386 شده است به طوری که سطح قرارداد و سطح کشت چغندرقند نسبت به سال 1385 به ترتیب 30 و 29 درصد کاهش یافته است. 

این گزارش متذکر شد که طبق قانون برنامه چهارم توسعه (فصل دوم – تعامل فعال با اقتصاد جهانی) واردات و صادرات بر اساس دو مکانیسم دیوار تعرفه و موانع فنی قرنطینه‌ای انجام می‌شود، اما برخلاف این قانون ، تعرفه واردات شکر در سال 1385 حذف و نزدیک به 5 برابر نیاز داخل شکر وارد شده است. 

ضمن اینکه واردات بی‌رویه شکر تاثیر چندانی هم بر قیمت شکر در بازار داخلی نداشته و در حالی که شکر خارجی با قیمت 400 الی 450 تومان وارد شده است، شکر در بازار خرده فروشی به بهای 850 الی 900 تومان در هر کیلوگرم به دست مصرف کننده رسیده است. 

در پایان اظهارنظر مرکز پژوهشها با اشاره به اینکه برخی صادرات این محصول را دلیلی بر واردات چندین برابر نیاز داخل آن می‌دانند، افزود: آمارها نشان می‌دهند که میزان صادرات شکر از کشور از ابتدای سال 1385 لغایت پایان آبان ماه 1386 در مجموع 867 تن بوده است که در مقابل 5/3 میلیون تن واردات آن بسیار ناچیز است.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین