کد خبر: ۷۵۰۷۳۲
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۵

نکاتی که باید در رانندگی در هوای برفی رعایت کرد

رانندگی در شرایط نامساعد جوی خطراتی را به همراه دارد که باید به با رعایت برخی نکات احتمال بروز خطر را به حداقل رساند.
نکاتی که باید در رانندگی در هوای برفی رعایت کرد
آفتاب‌‌نیوز :

با آمدن فصل سرما وبارش برف باید نکاتی ار هنگام رانندگی در این شرایط جوی رعایت کرد تا از بروز تصادفات و خطرات احتمالی جلوگیری شود.

در شرایط غیر عادی مانند مواقع بارندگی، یخبندان و سرما قواعد مربوط به خود را دارد که با شرایط عادی متفاوت بوده که احتیاط و همراه داشتن تجهیزات ایمنی را الزامی می‌سازد و باید نکات مهمی را رعایت کرد که در زیر به برخی از آنها شاره می شود:

هنگام طوفان و کولاک در خودرو بمانید برای آوردن نیروی کمکی خودرو را تر ک نکنید، مگر این که ساختمانی مناسب در آن نزدیکی مشاهده شود که بتوانید در آن پناه بگیرید. مراقب باشید، به خاطر بارش برف فاصله ها واقعی به نظر نمی آیند، ممکن است ظاهراً ساختمانی نزدیک بنظر برسد ولی برای پیاده روی در برف شدید خیلی دور باشد.

چراغ های خودرو را روشن کنید، قرار دادن یک لباس یا پارچه روشن روی آنتن رادیو موجب می شود تا در روز بهتر دیده شوید. هنگام پارک کردن خودرو در روزهای سرد و برفی از ترمز دستی استفاده نکنید، چون احتمال دارد لنت های ترمز یخ زده و به دیسک بچسبد و چرخ ها قفل کرده و به هنگام حرکت مجدد باعث بروز مشکل و به مرور زمان باعث فرسودگی سریع لنت ها بشود.

به هنگام حرکت در جاده برفی با توجه به اینکه لنت ها تا حدودی گرم است ( بخاطر ترمز گرفتن مکرر) سطح آنها مرطوب و خیس است و بهنگام توقف و سرد شدن لنت ها، رطوبت و آب موجود بر سطح آنها یخ می زند.

در این هنگام ( موقع توقف) اگر از ترمز دستی استفاده کنید لنت ها یخ زده و به دیسک خواهد چسبید. برای پیشگیری از این اتفاق احتمالی بهنگام توقف و پارک کردن خودرو از دنده استفاده کنید و اگر در سرازیری توقف کرده اید برای اطمینان بیشتر جلوی لاستیکها آجر یا سنگ قرار دهید.

اگر ناگهان با مانعی در چند متری خود مواجه شدید و متوجه عملکرد ضعیف ترمز شدید، می توانید نیم دور فرمان را بگردانید و با کشیدن ترمز دستی و سپس به سرعت معکوس کردن و چرخانیدن فرمان به مقدار همان نیم دور در جهت عکس بدون تغییر مسیر خود، ماشین را با زاویه حدود ۳۰ درجه کنترل کنید این کار مسیر ایستادن را تا ۲۰درصد کوتاهتر می کند.

هنگام حرکت با دنده عقب در برف و یخ در صورت سر خوردن خودرو، ترمز نگیرید در این حالت سریعا ماشین را در دنده سنگین (یک) قرار دهید و کلاچ را تا وسط نگه دارید و بوسیله عمل نیم کلاچ و درگیر کردن دنده ها خودرو را متوقف کنید.

اگر در جاده برفی یا بارانی ترمز بریده باشید، به علت لغزنده بودن سطح جاده خیلی آرام از ترمز دستی استفاده کنید، چون اگر ترمز دستی بطور سریع کشیده شود یا ترمز دستی بریده می شود و یا چرخ ها نیز بواسطه لغزنده بودن جاده قفل خواهد کرد.

در صورتی که به هر دلیل در هوای سرد برای مدت طولانی برای تعمیر خودرو متوقف شدید برای جلوگیری از یخ زدن و خشک شدن دست ها می توانید مقدار کمی گریس به دست های خود بمالید گریس بصورت عایق میان هوای بیرون و دست شما عمل کرده و به گرم ماندن دست هایتان کمک خواهد کرد.

منبع: خودروکار

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین