کد خبر: ۷۵۰۸۸۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۳

درگیری دو طایفه و قطع اینترنت/ در اندیکا و ایذه چه خبر است؟

شورای تامین شهرستان‌های اندیکا، مسجدسلیمان و ایذه در مورد تحولات دو طایفه قندعلی و گورویی بیانیه‌ای صادر کرده است.
درگیری دو طایفه و قطع اینترنت/ در اندیکا و ایذه چه خبر است؟
آفتاب‌‌نیوز :

اخیرا درگیری‌هایی بین دو طایفه در برخی شهر‌های استان خوزستان رخ داده که منجر به ایجاد تنش‌هایی در این استان شده است.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ گفته شده که علت این درگیری، دعوای قدیمی دو طایفه(قندعلی و گورویی) بر سر زمین‌های کشاورزی است که در آن زمان باعث قتل چندین نفر شده بود. حدود ۲۰ سال پیش بین افراد این دو طایفه در منطقه‌ای بین اندیکا و ایذه، درگیری‌ای رخ می‌دهد که منجر به قتل دو نفر می‌شود. قاتل این دو نفر بازداشت و حالا بعد از سال‌ها و در پی عدم رضایت خانواده مقتول، اعدام شده است. در مراسمی که برای فرد اعدام شده در ایذه برگزار شده، علیه طایفه‌ای که اکثر آنها نیز ساکن اندیکا هستند، تهدیدها و شعارهایی مطرح شده و تصاویر و ویدئوهای آن نیز در فضای مجازی منتشر شده است. طایفه قندعلی نیز به این تهدیدات واکنش نشان داده که منجر به ایجاد تنش‌هایی بین این دو طایفه در شهرستان‌های ایذه و اندیکا شده است.

نیرو‌های انتظامی برای جلوگیری از درگیری و برقراری امنیت در برخی نقاط شهر‌های اندیکا و ایذه که محل این درگیری‌ها بوده، مستقر شده است.

همچنین دسترسی به اینترنت برای کاربران در این شهر‌ها قطع یا به کندی صورت می‌گیرد.

شورای تامین شهرستان‌های اندیکا، مسجدسلیمان و ایذه در مورد تحولات دو طایفه قندعلی و گورویی بیانیه‌ای صادر کرده و نوشته است: تاریخ پر افتخار ایران اسلامی عزیز مملو بوده از رشادت‌ها و دلیری‌های اقوام مختلف این مرز و بوم بویژه شیر زنان و غیور مردان قوم بزرگ بختیاری در تمامی عرصه‌ها و هشت سال جنگ تحمیلی و تقدیم هزاران شهید گلگون کفن یکی از حماسه آفرینی‌های قوم بزرگ و همیشه در صحنه بختیاری بوده است و در کنار سایر اقوام بزرگ ایران اسلامی همیشه در تمامی عرصه‌ها حضوری فعال و تعیین کننده داشته است. متاسفانه اخیراً افرادی به دلیل غفلت و سهل انگاری سهوا یا عامدا اقدام به توهین و هتاکی به دو طایفه بزرگ ایل بختیاری گندلی و گوروی نمودند که این موضوع موجب رنجش خاطر این دو طایفه بزرگ و محترم شده است و در این ماجرا همانند گذشته دشمنان فرصت طلب نظام و منافقین بدنبال پیاده کردن نقشه‌های شوم خود و ضربه زدن به امنیت کشور عزیزمان و بهره برداری سوء از این ماجرا هستند.

شورای تامین شهرستان‌های مسجدسلیمان، ایذه و اندیکا ضمن محکوم نمودن هرگونه توهین و هتاکی علیه اقوام ایران اسلامی به ویژه قوم بزرگ بختیاری و طوایف بزرگ قندلی و گوروی، بدون هیچ گونه مماشاتی و قاطعانه با توهین کنندگان و هتاکان برخورد قانونی لازم را در کوتاه‌ترین زمان ممکن بعمل خواهد آورد و همیشه حفظ امنیت و وحدت بین اقوام کشور عزیز ایران اسلامی را خط قرمز نظام مقدس ایران اسلامی دانسته و اجازه هیچگونه فرصت طلبی از سوی دشمنان و عناصر فریفته را نخواهد داد؛ لذا از عموم شهروندان شهرستان‌های مسجدسلیمان، ایذه و اندیکا و دیگر شهر‌های بختیاری نشین انتظار میرود که همچون همیشه ضمن حفظ اتحاد، برادری، صلح و دوستی و اعلام می‌گردد بمنظور اجتناب از هرگونه سوءاستفاده احتمالی دراین زمینه برگزاری هرگونه تجمع ممنوع بوده و بزرگان و سران دو طایفه قندعلی و گوروی برخورد با مخلان نظم و امنیت را به دستگاه عدل و قانون بسپارند. ان شاءالله ضمن خنثی سازی توطئه دشمنان همچون گذشته و باتوجه به در پیش بودن ایام الله دهه فجر بزودی چهل و سومین سالروز پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران را در فضایی مملو از اتحاد و دوستی جشن خواهیم گرفت.

حجت الاسلام موسوی، امام جمعه اندیکا نیز در بیانیه ای خطاب به ایل بختیاری نوشته است: مؤمنان برادر یکدیگرند؛ پس دو برادر خود را صلح و آشتی دهید و تقوای الهی پیشه کنید، باشد که مشمول رحمت او شوید!(سوره حجرات آیه۱۰) ضمن عرض بهترین سلام‌ها و درود‌ها بر غیور مردان بختیاری که رهبری عزیز به درستی در منزلت آن‌ها فرمودند: قوم بختیاری جزء بهترین و باوفاترین اقوام ایرانی هستند. مفتخر هستیم که عام و خاص می‌دانند که تنها قوم تمام شیعه، قوم بختیاری هستند و تقدیم هزاران شهید در طول تاریخ برای حفظ تمامیت ارضی و اسلام عزیز آنهم زیر پرچم ولایت بیانگر روحیه سلحشوری، شجاعت، دلاوری و ولایتمداری این قوم عزیز است. درخواست حقیر از برادران خودم، دو طایفه‌ی معظم و با اصالت و بزرگ گندلی و گورویی به خصوص از بزرگان و جوانان پر شور و غیرتمند این دو ایل بزرگ، این است که در خصوص اتفاقات پیش آمده در روز‌های گذشته خویشتنداری کرده و به این قسمت از فرمایشات رهبر معظم انقلاب در جمع مردم ایذه در سال ۱۳۷۸ و در واقع خطاب به همه طوایف بختیاری، به عنوان رهبری حکیم، دلسوز و دانا که کلامش فصل الخطاب مشکلات است توجه فرمایند که فرمودند: "همه‌ی ساکنین منطقه، همه‌ی شهر‌ها و بخش‌ها و روستا‌ها - و اگر منطقه‌ی عشایری است، همه‌ی تیره‌ها و ایلات و عشایر مختلف - باید با همدیگر مهربان باشند. مراقب باشید. بخصوص باز در این‌جا مخاطب من بیشتر جوانان هستند که این‌طور فکر کردن - فکر وحدت و یگانگی و بیرون آمدن از پوسته‌ی اختلافات - برایشان آسان است. " بدون شک دست‌های پنهان بیگانگان مترصد فرصتی برای برهم زدن امنیت، آرامش و عزت بختیاری‌ها هستند که ان شاءالله به لطف الهی با درایت، حکمت، هوشمندی و بصیرت و با تاسی به فرمایشات حکیمانه رهبری گرانقدر، توطئه آن‌ها خنثی خواهد شد. ان شاءالله.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
گندلی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۹
12
22
آخ گورویی هم طایفه بزرگ
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین