کد خبر: ۷۵۰۹۷۱
تاریخ انتشار : ۰۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۱

تصاویر| پالایش و استخراج گاز در پارس جنوبی

طرح توسعه فاز ۱۲ میدان گازی پارس جنوبی واقع در عسلویه از نظر حجم عملیات و میزان سرمایه‌گذاری، عظیمترین طرح تاریخ صنعت نفت ایران و یکی از بزرگترین طرح‌های تولید گاز جهان در سال‌های اخیر است.
تصاویر| پالایش و استخراج گاز در پارس جنوبی
آفتاب‌‌نیوز :

فاز ۱۲ میدان گازی پارس جنوبی واقع در عسلویه با مساحتی در حدود ۲۰۵ کیلومتر مربع در بلوک جنوب شرقی حوزه پارس جنوبی و حاشیه شرقی مرز آبی مشترک ایران و قطر قرار گرفته است و دارای ۳۹ سکو است.پارس جنوبی به عنوان بزرگترین میدان گازی جهان، ٤٠ تریلیون مترمکعب گاز طبیعی و حدود ۵۰ میلیارد بشکه میعانات گازی در خود ذخیره کرده است. این فاز با برخورداری از ذخایر درجا(حجم نفتی که قبل از بهره برداری از مخازن گزارش شده است) معادل ۶۰۰ میلیارد متر مکعب حدود ۵ درصد از ذخایر میدان گازی پارس جنوبی را به خود اختصاص داده است.

گاز طبیعی تولیدی در این فاز با طی مسافت حدود ۱۵۰ کیلومتر از بستر دریا به پالایشگاه خشکی به منطقه تمبک واقع در ۱۵ کیلومتری شرق کنگان منتقل می‌شود. ایران در حال حاضر روزانه بیش از ٣٠٠ میلیون متر مکعب گاز از این میدان مشترک برداشت می‌کند.در فاز ۱۲ توسعه میدان گازی پارس جنوبی، احترام به محیط زیست به عنوان اصلی بنیادی و غیرقابل انکار در نظر گرفته شد، بنابراین، پس از شروع پروژه، با محوریت شعار "توسعه بدون تخریب" چهار واحد بازیابی گوگرد (SRU) با میزان بازیافت ۹۹.۶ درصد،تحت مجوز لورگی (زنجیره متحرک) ساخته شد تا بتواند بیشتر گوگرد‌های مرتبط را بازیافت و آن را به حالت جامد تبدیل کند که نه تنها این ایده باعث کاهش آلودگی هوا و حفظ محیط ‎زیست می ‎شود، بلکه منجر به تولید ۷۵۰ تن گوگرد گرانول،به عنوان محصول جانبی این پالایشگاه، نیز شده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین