کد خبر: ۷۵۱۰۵
تاریخ انتشار : ۲۱ ارديبهشت ۱۳۸۷ - ۱۴:۰۱
محمد جواد حق‌شناس:‌

صداوسیما چه نیازی به رسانه جدید دارد؟

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: محمد جواد حق‌شناس، مدیر مسئول روزنامه اعتمادملی با اشاره به برخی اخبار مبنی بر شکل‌گیری یک خبرگزاری جدید از سوی صداوسیما گفت: «مجلس به وظیفه خود عمل کند و از صدا و سیما سوال کند که با چه رویکردی حوزه‌های رسانه‌ای موازی تشکیل می‌دهد و آیا این‌گونه اقدامات صدا و سیما با نوع فعالیت‌های تعریف‌شده این سازمان همخوانی دارد یا خیر».

وی در گفت‌‌وگو با خبرنگار سیاسی آفتاب، با اشاره به اینکه در دنیای امروز رسانه نقش اول را در شکل‌دهی افکار عمومی ایفا می‌کند،‌ گفت:‌ «اگر از این منظر به شکل‌گیری یک خبرگزاری جدید از سوی رسانه ملی بنگریم،‌ شاید این اقدام مثبت و قابل دفاع ارزیابی شود اما وقتی کمی ریزتر و دقیق‌تر می‌شویم؛‌ موضوع به گونه دیگری است».

حق‌شناس در این زمینه توضیح داد: «متاسفانه نقدی جدی به وضعیت رسانه‌ای کشور ما حاکم است که برای طرح آن باید به وضعیت حاکم بر اقتصاد ملی و وابستگی شدید آن به درآمدهای نفتی و ذخایر ناشی از آن نگاه افکند».

وی اضافه کرد: «وابستگی اقتصاد ما به نفت همه بخش‌های فعال کشور در عرصه سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را تحت‌الشعاع قرار داده و در این میان رسانه نیز بی‌بهره نمانده است».

حق‌شناس ادامه داد: «بر این اساس، امکانات و منابع معتنابهی در اختیار برخی سازمان‌ها و دستگاه‌ها قرار می‌گیرد که این امکان را به آنها می‌دهد تا خارج از استانداردهای موجود که در قالب رقابت‌ها تعریف می‌شوند، دست به فعالیت بزنند».

مدیر مسئول روزنامه اعتمادملی در ادامه تاکید کرد: «هرچند این فعالیت‌ها فی‌نفسه امری مذموم و ناپسند نیستند اما با اندکی دقت، می‌بینیم که هزینه کردن منابع مربوط به مردم و بیت‌المال نیازمند چارچوب و ضوابطی است و اگر بدون هدف‌مندی و تشریح قانونی در این زمینه اقدامی صورت گیرد، حیف و میل بیت‌المال بوده و مستلزم پاسخگویی در پیشگاه ملت است».

وی افزود: «وقتی در کشور خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر منابع دولتی و عمومی وجود دارد و همچنین دیگر خبرگزاری‌ها همچون مهر، فارس و ایسنا نیز هر یک بر منابع دولتی استوار بوده و به سازمان‌های دولتی وابسته هستند، این سوال پیش‌ می‌آید که مشکل کجاست که باز صداوسیما به این عرصه وارد می‌شود؟»

حق‌شناس ادامه داد: «وظیفه اصلی صدا و سیما در امر رسانه کاملا مشخص است و آن پرداختن به رسانه دیداری و شنیداری است؛ اما با این حال در گذشته نیز شاهد بوده‌ایم که این سازمان به عرصه رسانه غیرالکترونیکی وارد شده و با انتشار روزنامه جام جم و مجلات تخصصی مثل سروش، در بخش رسانه مکتوب نیز فعال شده و اکنون نیز به ایجاد یک خبرگزاری روی‌ آورده است». 

وی افزود: «این اقدام صداو سیما در حالی است که واحد مرکزی خبر سالیانی است با وظیفه تامین خبر برای صدا و سیما در حال فعالیت است».

مدیر مسئول روزنامه اعتمادملی در پایان تصریح کرد:‌ «اختصاص هزینه‌های کلان در این زمینه، نیازمند مصوبه مجلس و طی مراحل قانونی است و مجلس در این زمینه موظف است با انجام وظیفه خود، از صداو سیما درباره نوع فعالیت‌هایش سوال کند».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین