کد خبر: ۷۵۱۱۴
تاریخ انتشار : ۲۲ ارديبهشت ۱۳۸۷ - ۱۰:۰۲
دکتر محمدباقر نوبخت:

انسان مبنا و محور توسعه است

با شاخص‌های توسعه یافتگی فاصله زیادی داریم
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: دکتر محمد باقر نوبخت گفت:«در حالی که با گذشت سه سال از برنامه چهارم توسعه و حرکت به سوی اهداف چشم‌انداز بیست ساله کشور به سر می‌بریم، هنوز با شاخص‌های توسعه یافتگی فاصله زیادی داریم».

به گزارش آفتاب، نشست تخصصی توسعه و تحزب به ابتکار پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی و با حضور پژوهشگران و اندیشوران حوزه و دانشگاه در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد.

دکتر محمدباقر نوبخت رئیس گروه پژوهش‌های اقتصادی مرکز استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، در این نشست با بیان این‌که " به رغم 60 سال تلاش برای توسعه کشور و اجرای 5 برنامه توسعه در رژیم پهلوی و سه برنامه در جمهوری اسلامی، هنوز کشورمان در گروه کشورهای توسعه یافته قرار نمی‌گیرد و هنوز در ردیف کشورهای در حال توسعه هستیم" افزود: «در حالی که با گذشت سه سال از برنامه چهارم توسعه و حرکت به سوی اهداف چشم‌انداز بیست ساله کشور به سر می‌بریم، هنوز با شاخص‌های توسعه یافتگی فاصله زیادی داریم، آیا با چنین وضعیتی دستیابی به اهداف سندچشم‌انداز که به تایید مقام معظم رهبری رسیده، میسر است یا خیر؟ و اساسا چه الزاماتی نیاز است تا به این اهداف دست یابیم».

نوبخت در ادامه به تبیین مفهوم توسعه و توسعه پایدار پرداخت و مراحل سه‌گانه توسعه در سال‌های پس از جنگ جهانی دوم را شامل رشد اقتصادی بین 5 الی 7% (1950 الی 1970)، رشد اقتصادی همراه با عدالت و توزیع عادلانه منابع و ثروت (1970 – 1990)و 1990 به بعد که تاكید بر توسعه انسانی عنوان و اظهار كرد: «شیوه‌های عمده‌ای از مباحث توسعه اقتصادی هستند که به نظر می‌رسد ما همچنان در مرحله دوم بسر می‌بریم در حالی که به نظر می‌رسد، انسان مبنا و محور توسعه است و باید براساس مبانی اسلامی و دینی خودمان به مرحله سوم دست یابیم».

رییس گروه پژوهش‌های اقتصادی مرکز استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: «تاکنون شش استراتژی شامل استراتژی مبتنی بر صنایع سنگین، استراتژی مبتنی بر کشاورزی (یا انقلاب سبز)، استراتژی مبتنی بر جایگزینی واردات، استراتژی مبتنی بر توسعه صادرات، استراتژی مبتنی بر سوسیالیستی و استراتژی مبتنی بر بازار توزیع درباب توسعه مطرح شده است».

نوبخت گفت:« این استراتژی‌ها که در کشورهای مختلف به کار رفته‌اند، نتایج متفاوتی به بار آورده‌اند و به نظر می‌رسد استراتژی ایران طی دوره معاصر بین استراتژی مبتنی بر صنایع سنگین، استراتژی مبتنی بر جایگزینی واردات و استراتژی مبتنی بر توسعه صادرات، در نوسان بوده است».

این صاحب نظر مسائل اقتصادی افزود: «با این همه امروزه ما استراتژی توسعه صادرات را دنبال می‌کنیم و نتایج آن را در توسعه صادرات غیرنفتی به ویژه پتروشیمی مشاهده می‌کنیم».

در ادامه این نشست، نوبخت به بررسی آسیب‌های فراروی برنامه‌های توسعه در ایران پرداخت و این برنامه‌ها را فاقد رویکرد سیستمی جامع نگر و کل‌نگر، بی‌توجه به بخش خصوصی و نمادهای مدنی، عدم توجه به آمایش سرزمینی و ... دانست.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
-
|
۱۲:۳۸ - ۱۳۸۷/۰۲/۲۲
0
0
جناب آقاي نوبخت
با سلام نمي دانم اصولا اسم تيم اقتصادي آقاي احمدي نراد را مي توان تيم اقتصادي گذاشت يا نه .
اين حقير دستي در آتش در توسعه صادرات اعم از كالاو يا خدمات فني و مهندسي دارم .عملكرد دولت ايشان در همه رمينه ها قابل تحليل است اما در دوران صد ساله گذشته از زماني كه در كشور نفت كشف شده تا بحال همه دولتها شعار استقلال از در آمد هاي نفتي را مطرح مي نمودند ولي كم يا بيش از چاههاي نفت وام مي گرفتنذ اما دولت جناب آقاي احمدي نژاد خيلي راحت و بدون رودربايستي و بيشترين وابستگي به در آمدهاي نفتي را از خود نشان داده .براي هر كار جزيي در خواست برداشت از ضندوق ذخيره ارزي و تبديل به ريال و پمپاژ تومان به جامعه كه حاصل آن را هم همه مي بينيم اينقدر آش شور شده كه به قم هم رسيده و حضرات آيات نيز صداي شان در آمده است .
توسعه يافتي پيشكش ما باشد كنترل تورمي كه تيم اقتصادي جناب آقاي احمدي نژاد به مردم هديه داده اند اوليه و سخت ترين كاري است كه نخبگان اقتصادي كشور بايد در پيش بگيرند و برنامه ريزس نمايند .شايد در 10 سال آينده بتوانيم جبران نماييم .
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین