کد خبر: ۷۵۱۹۳
تاریخ انتشار : ۲۲ ارديبهشت ۱۳۸۷ - ۱۴:۴۴
آخرین گزارش‌ها از اوضاع لبنان

درگیری های لبنان به طرابلس کشیده شد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: گزارش‌ها حاکی از ادامه درگیری میان نیروهای طرفدار دولت لبنان و طرفداران حزب الله در شهر طرابلس –دومین شهر بزرگ لبنان- است. 

به گزارش سرویس بین‌الملل آفتاب، خبرنگاران از فرار مردم از این شهر که در درگیری‌های شب گذشته در آن از تیربار و آر‌پی‌جی استفاده می‌شد، خبر دادند. به گزارش خبرنگاران دیروز سه نفر در این درگیری‌ها در این استان شمالی لبنان کشته شده‌اند. 

این در حالی است که پس از چهار روز نبرد خونین میان دو طرف، آرامشی غیر معمول بر شهر بیروت سایه افکنده است. در درگیری‌های چهار روز اخیر در بیروت بیش از 30 نفر کشته شده‌اند.

ارتش لبنان در روز شنبه خبر از لغو دستورات اخیر دولت لبنان که باعث این درگیری‌ها شده‌است، داد و پس از آن حزب الله لبنان با ترک مبارزین این گروه از خیابان‌های بخش مسلمان‌نشین بیروت موافقت کرد.


به آتش کشیدن دفاتر احزاب در طرابلس
مقامات امنیتی از نبرد بین طرفداران سنی دولت لبنان و جامعه نصیریون - طرفداران حزب الله - در شهر طرابلس خبر می‌دهند. به گفته این مقامات بیش از هفت هزار نفر از ساکنان محله باب التبانة که در قلب این درگیری‌ها جای دارد، این محله را ترک گفته‌اند.

خبرگزاری رویترز خبر از بیرون ریختن پرونده‌ها و وسایل دفترهای دو حزب مخالف دولت می‌دهد و این گزارش‌ها همچنین خبر از آتش زدن دفاتر حزب بعث لبنان در شهر طرابلس توسط طرفداران دولت لبنان می‌دهند. 

تظاهرکنندگان طرفدار دولت همچنین با بی احترامی نسبت به عکسهای بشار اسد رییس‌جمهور سوریه و سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان، باعث شروع درگیری‌ها در شهر طرابلس شده‌اند.

 

 

تلاش ارتش لبنان برای حفظ آبروی دولت 
درگیری‌ها در پایتخت لبنان پس از آن فروکش کرد که ارتش بی طرف این کشور با پیشنهاد راه‌حلی که در آن سعی شده بود آبروی دولت بیش از این از بین نرود، از دولت خواست از دو تصمیم خود که باعث شروع درگیری‌ها شده بود عقب نشینی کند.

این دو تصمیم شامل از بین بردن شبکه مخابراتی حزب الله لبنان و جایگزینی رییس امنیت فرودگاه بیروت -که به ادعای دولت لبنان طرفدار حزب الله لبنان است- بود.

ارتش لبنان که با حفظ بی طرفی و وحدت، احترام دو طرف درگیر را برانگیخته است، توانست نقش داوری بی طرف را در این منازعه بازی کند. ارتش لبنان با لغو هر دو تصمیم دولت لبنان، توانست آرامش را به خیابان‌های بیروت برگرداند. پیش‌بینی می‌شود در صورت ادامه این آرامش، فرودگاه بیروت به زودی کار خود را از سر بگیرد.

با اینکه ارتش لبنان توانایی حل بن بست های سیاسی پیشین در عرصه سیاست داخلی لبنان را که باعث اصلی دور خشونت ها بود ندارد، اما معرفی روشی برای حل مشکلات کنونی ممکن است بتواند شروعی برای حل کامل مشکلات باشد.

 

 

خبرنگارها گزارش می‌دهند همه احزاب لبنان از نقشی که ارتش لبنان در این درگیری‌ها بازی کرده خشنودند و همه آنها عقیده دارند ژنرال میشل سلیمان –فرمانده کنونی ارتش- باید به عنوان ریاست جمهور آینده لبنان انتخاب شود.

 

 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین