کد خبر: ۷۵۲۲۲
تاریخ انتشار : ۲۲ ارديبهشت ۱۳۸۷ - ۲۱:۳۶
در اختتامیه نمایشگاه کناب عنوان شد:

پرویز: از عصبانیت و فحاشی رسانه های بیگانه خوشحالیم

حداد عادل: توقیف چند ده کتاب در مقابل انتشار 54 هزار عنوان تاثیری ندارد
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: اختتامیه بیست و یکمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران عصر امروز با حضور غلامعلی حداد عادل رئیس مجلس شورای اسلامی، محمدحسین صفارهرندی، وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگ و اندیشه آفتاب، در این مراسم علاوه بر حداد عادل، صفار هرندی و محسن پرویز، رئیس نمایشگاه بین‌المللی کتاب هم سخنرانی‌کردند و در ادامه از ناشران برگزيده‌ بيست‌ و يكمين دوره‌ نمايشگاه بين‌المللی كتاب تهران و ناشران برتر سال 86 تقدیر شد.

حداد عادل: توقیف چند ده کتاب در مقابل انتشار 54 هزار عنوان تاثیری ندارد

در این مراسم غلامعلی حداد عادل در رابطه مکان برگزاری نمایشگاه گفت: «نمایشگاه در مصلا برگزار می‌شود و در واقع مصلا را قبل از نمازخوان‌ها، كتاب‌خوان‌ها افتتاح كردند. انشاءالله نمازخوان‌ها هم زودتر آن را تحویل نمازهای جمعه بدهند».

وی افزود: «ممكن است انتشار چند ده كتاب هم متوقف شود؛ در عین حال كه ممكن است اگر هر كدام ازاین كتاب‌ها را به ما نشان دهند، تصدیق كنیم كه نباید منتشر شوند؛ ولی این واقعیت در مقابل انتشار 54 هزار كتاب اصلا تأثیر ندارد».

به گفته‌ی او، كتاب‌هایی كه نشر آن‌ها متوقف می‌شود یا مشكل اخلاقی دارند یا موجب ایجاد اختلاف قومی و مذهبی می‌شوند و یا عقاید پوچ و فاسدی مثل عرفان‌های كاذب را ترویج می‌كنند؛ ولی بحث سیاسی و انتقاد در آن‌ها مطرح نیست و اصولا آن‌قدر روزنامه‌ها این مهم را بر عهده دارند كه فرصت به كتاب‌ها نمی‌رسد.

صفار هرندی: سرانه کتاب‌خوانی در کشور پایین نیست

وزیر ارشاد که در مراسم اختتامیه نمایشگاه کتاب تاکید کرد: «كسانی‌كه می‌گویند سرانه‌ كتاب‌خوانی در كشور ما پایین است، من ادعا نمی‌كنم كه بالاست؛ زیرا آمار دقیق آن را نمی‌توان به دست آورد. اما اگر همین تیراژ و عناوین را ضرب كنیم، به رقم قابل توجهی می‌رسیم. بعضا از رسانه‌ها القا می‌شود سرانه‌ كتاب‌خوانی پایین است و این نارواست. گیرم كتاب‌هایی كه در نمایشگاه عرضه می‌شود، خریداری نمی‌شود؛ ولی می‌بینیم سهم عمده‌ای خریده و خوانده می‌شود. اگر همه‌ی آن آمار را یك‌سوم حساب كنیم، آن‌چه به دست می‌آید، به مراتب بالاتر از آن‌چه است كه القا می‌شود. امسال حضور چشم‌گیر مردم در نمایشگاه چیزی بود كه همه به آن اعتراف كردند».

حسین صفارهرندی افزود: «بعد از این بود كه گفتند این كتاب‌ها ارزشی ندارند و مردم ما را متهم كردند آن‌ها نمی‌دانند چه می‌خوانند و متأسفم كه این‌ها از رسانه‌های جمعی پخش شد. حتما مردم ما كسانی را كه آن‌ها را به چیزی كه واقعیت ندارد، متهم می‌كنند، نمی‌بخشند».


محسن پرویز: از عصبانیت و فحاشی رسانه های بیگانه خوشحالیم

رییس بیست و یکمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تصریح کرد: «باید ابراز خوشحالی کنیم از عصبانیت، اهانت و فحاشی هایی که در بعضی از رسانه های بیگانه و دشمن مردم ایران به قلم داخلی و خارجی علیه نمایشگاه کتاب ابراز شد که این نشان دهنده مسیر درستی است که مسئولان فرهنگی جامعه در پیش گرفته اند».

محسن پرویز که در مراسم اختتامیه این نمایشگاه سخن می‌گفت، افزود: «امیدواریم بتوانیم آن‌چه را كه به عنوان نقد نمایشگاه منعكس شد، به صورت جدی مورد توجه قرار دهیم. صد البته هیچ ‌كاری بدون عیب و نقص به پایان نمی‌رسد. آن‌چه به ما در برطرف‌ كردن مشكلات یاری می‌رساند، دست به دست‌ هم دادن است؛ نه این‌كه با بعضی از اقدامات نادرست در جهت تخریب گام برداریم. آن‌چه به صورت نقد منصفانه نوشته شد، به ما كمك كرد. از فضای نقادانه‌ای كه در سه‌ سال گذشته ایجاد شده، خوشحالم. در 18 دوره‌ی قبلی، بعضا رسانه‌هایی عیوب آشكار را نادیده می‌گرفتند و چیزی نمی‌نوشتند؛ اما امروز اگر از لكه‌های كوچك غیرروشن در فضای نمایشگاه چیزی ببینند، نمی‌گذرند. امیدوارم این فضا همچنان ادامه داشته باشد».

در انتهای این مراسم هیأت داوران ناشران برگزیده‌ی نمایشگاه كتاب و هیأت داوران ناشران برتر سال 86 با صدور بیانیه‌ای ناشران برگزیده نمایشگاه كتاب و همچنین سال 86 را معرفی کردند.

ناشران برگزیده نمایشگاه کتاب به شرح زیر اعلام شدند:

در بخش ناشران حوزه‌ی بزرگسال در بخش خصوصی، انتشارات فاطمی به عنوان ناشر نمونه معرفی و در بخش عمومی بزرگسال، انتشارات آستان قدس رضوی به عنوان ناشر برگزیده انتخاب شد.

در بخش كودك و نوجوان در بخش خصوصی، انتشارات شباویز ناشر نمونه و در بخش دولتی، انتشارات شاهد، ناشر برگزیده شد.

در بخش ناشران شهرستانی هم انتشارات نوید شیراز برگزیده معرفی شد.

همچنین در بخش دانشگاهی از مركز نشر دانشگاهی و در بخش ناشران آموزشی از انتشارات مبتكران تقدیر شد.

غرفه‌ی انتشارات گاج نیز به عنوان غرفه‌ی برتر بیست‌ و یكمین نمایشگاه بین‌المللی كتاب تهران شناخته شد.

در بخش ناشران لاتین، انتشارات تیمه به عنوان ناشر برتر معرفی و در بخش عربی، انتشارات دانش كتیبه ناشر برتر شناخته شد.

هیأت داوران، عرضه‌ی كتاب‌های مورد نیاز، تعداد عنوان‌های چاپ اول، ارائه‌ی خدمات به بازدیدكنندگان، میزان تخفیف، رعایت ضوابط نمایشگاه، فضاسازی، و همكاری با مدیران اجرایی به عنوان ملاك‌های ناشر برگزیده‌ی نمایشگاه اعلام شده بود.


همچنین ناشران برتر سال 86 به شرح زیر معرفی شدند:

در بخش ناشران بزرگسال خصوصی تهران، انتشارات سخن ناشر برگزیده‌ی سال معرفی شد و نشر نی شایسته‌ی تشویق.

در بخش ناشران شهرستانی، انتشارات دلیل ما ناشر برگزیده و مسجد مقدس جمكران شایسته‌ی تشویق شناخته شد.

در بخش ناشران وابسته به دستگاه‌های دولتی و عمومی، انتشارات بوستان كتاب قم، ناشر برگزیده‌ی سال معرفی و انتشارات دانشگاه تهران شایسته‌ی تشویق انتخاب شد.

در حوزه‌ی كتاب‌های كودك و نوجوان در بخش خصوصی، انتشارات محراب قلم به عنوان ناشر برگزیده‌ی سال انتخاب و از انتشارات شباویز تقدیر شد.

در بخش ناشران كودك و نوجوان شهرستانی، هیأت داوران هیچ ناشری را شایسته‌ی انتخاب به عنوان ناشر برگزیده‌ی سال ندانست؛ اما نشر عروج اندیشه را شایسته‌ی تشویق معرفی كرد.

در بخش ناشران وابسته به دستگاه‌های دولتی و عمومی، انتشارات كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان به عنوان ناشر برگزیده‌ی سال معرفی شد.

همچنین در حوزه‌ی فرهنگ و تمدن ایران و اسلام از محسن ناجی نصرآبادی - مصحح كتاب مجمل فصیحی -، عبدالكریم جربزه‌دار - مدیرمسؤول نشر اساطیر - و محمود هاشمی - مدیرمسؤول دفتر گسترش علم دانشگاه آزاد اسلامی - تقدیر شد.

تعداد آثار منتشرشده در سال‌ 86، كیفیت آثار از نظر محتوا، داشتن آثار برتر در جشنواره‌ها و ترجمه‌ی آثار به زبان‌های زنده‌ی دنیا، ملاك انتخاب عنوان شده بود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین