کد خبر: ۷۵۲۴۸
تاریخ انتشار : ۲۳ ارديبهشت ۱۳۸۷ - ۱۳:۲۷
آهنگساز و نوازنده سنتور ایرانی

جاوید افسری راد هنرمند برگزیده سال اسلو

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: شهرداری اسلو پایتخت نروژ به جاوید افسری راد، آهنگساز ایرانی و نوازنده سنتور عنوان هنرمند سال این شهر را داد. 

به گزارش سرویس هنر آفتاب، آقای افسری راد ۴۴ ساله از سال ۱۹۸۶ به نروژ مهاجرت کرده و سال گذشته نیز رادیو تلویزیون نروژ وی را به عنوان آهنگساز سال برگزیده بود.

«فابیان استانگ»، شهردار اسلو در برنامه اهدای جایزه هنرمند سال این شهر به افسری راد گفت که این هنرمند ایرانی به دلیل فعالیت ارزنده ای که در آهنگسازی و گسترش موسیقی داشته به عنوان هنرمند سال برگزیده شده است.

شهردار اسلو، افسری راد را نوازنده ای چیره دست، آهنگسازی خلاق و هنرمندی با ارزش خواند و گفت که وی از پیشتازان موسیقی ملل در نروژ است و اجرای طرحهای متعدد او در زمینه های چند فرهنگی قابل تقدیر است.

جاوید نوازندگی سنتور را از نوجوانی در اصفهان آغاز کرده و جوهر موسیقیای وی در کلاسهای بزرگانی چون فرامرز پایور و پرویز مشکاتیان شکل گرفته است.

وی پس از مهاجرت به نروژ موسیقی را ادامه داد و دانش آموخته رشته موسیقی از دانشگاه اسلو است.

آقای استانگ از قطعاتی که این آهنگساز برای ارکستر سمفونیک رادیو و تلویزیون نروژ ساخته نیز به عنوان اثری بسیار زیبا یاد کرد.

این آثار شامل هفت قطعه است که آقای افسری راد در در مایه های شور، اصفهان، بیات شیراز، سه گاه، مثنوی نوا و چهارگاه ساخته و ارکسترسمفونیک رادیو و تلویزیون نروژ به اجرا در آورده است.

جاوید افسری راد همراه با گروه سازهای کوبه ای ضرباهنگ برای اجرای هشت کنسرت در آمریکا به سر می برد.

شهردار نروژ با ذکر اینکه جاوید افسری راد به دلیل حضور در برنامه های از پیش تعیین شده اش در نروژ نیست، جایزه و لوح تقدیر مربوط را به برادر این هنرمند سپرد.

در این مراسم، جوایزی نیز به سه هنرمند نروژی و یک گروه تئاتر آفریقایی به خاطر فعالیتشان در یک سال گذشته در شهر اسلو اهدا شد.

جاوید افسری راد به همراه گروه ضربانگ در آمریکا به سر می برد، پیش از سفرش، شهردار اسلو وی را به دفتر خود دعوت کرد و شخصاً انتخاب او را به عنوان هنرمند سال تبریک گفت، شهردار اسلو در این دیدار از کار تازه جاوید افسری راد با عنوان کنسرت مولانا رومی تجلیل کرد.

کنسرت مولانا رومی را گروهی از هنرمندان ایرانی و شش نوازنده برجسته نروژی، نوامبر گذشته در اسلو اجرا کردند، این کنسرت در آوریل گذشته نیز در مادرید پایتحت اسپانیا به اجرا درآمد که با استقبال قابل توجهی روبرو شد.

آثار به اجرا درآمده در این کنسرت بر اساس سروده های جلاالدین محمد بلخی عارف و شاعر پارسی گوی ساخته شده و سالار عقیلی خوانندگی این آثار را برعهده داشت.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین