کد خبر: ۷۵۲۶۰
تاریخ انتشار : ۲۳ ارديبهشت ۱۳۸۷ - ۱۵:۴۶
در پی نزدیکی لاریجانی به احمدی‌نژاد؛‌

برخاستن «دودسفید» برای حداد عادل

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب- حامد صالح آبادی: با نزدیک شدن به تاریخ آغاز به کار مجلس هشتم، به نظر می‌رسد صف‌بندی‌ها برای تعیین ریاست مجلس هشتم مقداری تغییر کرده‌است و چنانکه در زمان تصمیم‌گیری برای انتخاب نامزد اصولگرایان حدادعادل چنین تصمیم‌گیری را به برآمدن دود سفید از دودکش کلیسای کاتولیک تشبیه کرده بود، به نظر می‌رسد اینک دود سفید برای خود او از دودکش اصولگرایان درآمده است. 

دیدار محرمانه احمدی‌نژاد و لاریجانی در هفته گذشته که از سوی رئیس دولت پیام‌های فراوانی برای لاریجانی در پی داشته‌است و تشکیل کار گروه توسعه استان قم که تاکنون در مورد هیچ استانی سابقه‌ نداشته‌است، از سوی تحلیلگران به عنوان چراغ سبزی از سوی احمدی‌نژاد به لاریجانی تلقی شده و این‌گونه تحلیل می‌شود که رئیس دولت نهم از زمانی که زمزمه ریاست لاریجانی بر مجلس هشتم قوت گرفته است سعی دارد با این اقدامات اختلافات گذشته را با لاریجانی کنار بزند و به او نزدیکتر شود. 

این در حالی است که پس از برگزاری جلسه پنج‌شنبه جبهه متحد اصولگرایان که لاریجانی در آن به عنوان رئیس موقت هیأت مدیره فراکسیون اصولگرایان انتخاب شد به نظر می‌رسید که لاریجانی یک قدم دیگر به صندلی ریاست مجلس نزدیکتر شده‌است، اما برخی از صاحب‌نظران، با نگاهی متفاوت، معتقدند که انتخاب لاریجانی به ریاست فراکسیون اصولگرایان را باید در راستای تحقق ریاست حداد عادل بر مجلس هشتم ارزیابی کرد؛ زیرا با این اقدام به نظر می‌رسد لاریجانی متقاعد شده که از ریاست در بهارستان صرفنظر کند و فعلا به ریاست فراکسیون اصولگرایان اکتفا کند؛ هرچند که برخی از تحلیلگران بر این عقیده هستند که جبهه متحد، با این اقدام به نوعی حداد عادل را دور زده‌ و با انتخاب لاریجانی به عنوان رئیس فراکسیون، او را برای ریاست مجلس انتخاب کرده‌است. 

با تمام این تفاسیر، با توجه به ترکیب مجلس هشتم، به نظر نمی‌رسد که اصول‌گرایان بتوانند به تنهایی قادر باشند که رئیس مجلس هشتم را تعیین کنند، چرا که ترکیب مجلس هشتم بسیار متفاوت با مجلس هفتم است و سلایق گوناگونی در مجلس هشتم وجود دارد و در واقع این ائتلاف‌ها هستند که می‌توانند رئیس مجلس هشتم را تعیین کند. 

اصلاح‌طلبان، اعتدال‌گرایان، مستقل‌ها و اصولگرایان مستقل (منتقد دولت) تا قبل از اینکه اتفاقات هفته گذشته رخ دهد به دلیل اختلاف‌نظر لاریجانی با احمدی‌نژاد از ریاست لاریجانی بر مجلس حمایت می‌کردند، اما نزدیک شدن لاریجانی به احمدی‌نژاد باعث شده‌است که اصلاح‌طلبان، اعتدال‌گرایان، مستقل‌ها و اصولگرایان مستقل یا منتقد دولت از لاریجانی فاصله گرفته و به  حداد عادل چراغ سبز نشان دهند. گفته‌های برخی از نمایندگان منتقد در جلسه روز یکشنبه این هفته مجلس نیز گویای این واقعیت بود که اگر قرار باشد لاریجانی با احمدی‌نژاد تفاهم برقرار کند بهتر است که حداد عادل بر کرسی ریاست باقی بماند؛ زیرا زمزمه کاندیدا شدن حداد برای انتخابات ریاست جمهوری نیز وجود دارد و با این اوضاع حداد عادل محض رقابت با احمدی‌نژاد هم که شده سعی خواهد کرد شان و جایگاه واقعی مجلس را حفظ کند.

از سوی دیگر، اصلاح‌طلبان معتقدند که لاریجانی در دوره اصلاحات از ناحیه صداوسیما ضربات فراوانی را به آن‌ها وارد کرده و اگر خاصیت منتقد دولت بودنش را از دست بدهد دیگر ویژگی مثبتی برای آنها ندارد.

از سوی دیگر مستقل‌ها و اصولگرایان منتقد دولت نیز تنها به این دلیل که لاریجانی، منتقد احمد‌ی‌نژاد است و تا حدودی می‌تواند جلوی اقدامات غیرکارشناسی و غیرقانونی دولت نهم را بگیرد و به تعبیری سدی برای تصمیمات شتابزده دولت نهم باشد در پی حمایت از او بودند، اما با تحولات رخ داده به نظر می‌رسد که لاریجانی گزینه مناسبی برای تحقق اهداف این گروه از نمایندگان مجلس هم نباشد.

حال با این وضعیت به نظر می‌رسد که حامیان لاریجانی برای ریاست مجلس هشتم از او فاصله بگیرند و در یک چرخش 180 درجه‌ای تبدیل به حامیان حداد عادل شوند. اما در روزهای آینده باید دید که رابطه لاریجانی با احمد‌‌ی‌نژاد به چه صورت خواهد شد، تا بتوان تصمیم نهایی منتخبان مجلس هشتم برای ریاست مجلس هشتم را پیش بینی کرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
-
|
۱۶:۴۸ - ۱۳۸۷/۰۲/۲۳
0
0
آقاي محجوب را رييس كنيد
ناشناس
|
-
|
۱۷:۱۱ - ۱۳۸۷/۰۲/۲۳
0
0
با برنج كيلو 5 هزار تمان چكار كنيم جي بخوريم اقاي لاريجاني بياد يابره جه سودي براي ما داره فعلا دود سياه چشمان مردم را كور كرده راه حلي بجويد
ناشناس
|
-
|
۱۱:۱۳ - ۱۳۸۷/۰۲/۲۷
0
0
چه لاریجانی بیاد چه حداد عادل باشه برای مردمیکه نفتشان را 125 دلار میفروشند و در فقردارند زندگی میکنند چه فرق میکنه؟
؟اگه لاریجانی باشه بهتره شاید مستقل تر از حدادعادل باشه.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین