کد خبر: ۷۵۳۱۳
تاریخ انتشار : ۲۴ ارديبهشت ۱۳۸۷ - ۰۱:۱۱
پیامد یک اقدام دیگر دولت

انحلال حساب ذخیره ارزی؟!

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: دبیر سابق هیات امنای حساب ذخیره ارزی تاکید کرد: «حساب ذخیره ارزی حكم یك نظام و یك نهاد را در اقتصاد كشور داشته و حتی نقشی كمتر از جایگاه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی سابق ندارد».

بایزید مردوخی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی آفتاب با اشاره به تاسیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در 60 سال پیش گفت: «تاسیس حساب ذخیره ارزی نیز نوعی نوآوری تلقی می‌شود که قانونمندی، دائمی بودن و پایبندی به قانون و كاركردهای در چارچوب عرف و ضوابط و همچنین دسترسی سهل و آسان دستگاه‌های به منابع این حساب از ویژگی‌های این حساب محسوب می‌شود».

این اقتصاددان درباره دسترسی آسان و غیر بورکراتیک دستگاه‌ها به موجودی این حساب توضیح داد: «این مسئله همواره با نظارت هیات امنای این حساب كه از مقامات دولتی و متشكل از هفت وزیر بود انجام می‌شد».

وی با تشبیه انحلال سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی به اقدام جدید دولت در منحل ساختن هیات امنای حساب ذخیره ارزی تصریح کرد: «کارکرد این حساب به جهت كاهش ریسك اقتصادی، موجب شده بود که ایران در میان کشورهای در حال توسعه نفت خیز مورد توجه قرار گرفته و همچنین در رتبه‌بندی‌های متداول جهانی قرار گیرد. اما اقدام دولت در واگذاری وظیفه هیات امنای حساب ذخیره ارزی به كمیسیون اقتصادی خود به معنی انحلال حساب ذخیره ارزی محسوب خواهد شد».

دبیر سابق هیات امنای حساب ذخیره ارزی با بیان اینکه اعضای هیات امنا حساب ذخیره ارزی نقش امین این حساب را داشتند اظهارداشت: «این هیات امنا هر دو هفته یك بار و گاهی هفته‌ای یك بار تشكیل جلسه می‌داد، از سوی دیگر این حساب آیین‌نامه و ضوابط مشخصی از بدو تاسیس داشت كه براساس آن عمل می‌كرد».

مردوخی ادامه داد: «از آنجا كه كمیسیون اقتصادی دولت از مهم‌ترین كمیسیون‌های تصمیم‌سازی دولت در سطح كلان تلقی می‌شود طبیعی خواهد بود كه براساس دستور و خواست دولت عمل كند».

وی با تشریح برخی از وظایف کمیسیون اقتصادی دولت تصریح کرد: «از آنجا که هیچ قانون و لایحه و تصویب‌نامه‌ای نباید بدون رسیدگی در این كمیسیون نهایی و به اجرا در‌آید؛ این كمیسیون همیشه پر مشغله و صدها موضوع در نوبت كاری خود دارد بنابراین نمی‌تواند امور حساب ذخیره ارزی را کاملا زیر نظر داشته باشد».

دبیر سابق هیات امنای حساب ذخیره ارزی در پایان گفت:«حساب ذخیره ارزی توانسته بود در طول 5 سال برنامه سوم توسعه، میان بانک مرکزی و بانک‌های دولتی سازگاری تعامل برقرار کند و هرچند از هیات امنای حساب ذخیره ارزی طی دو سال اخیر خبری نبود ولی انحلال آن مایه تاسف و به معنی انحلال حساب ذخیره ارزی است». 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین