کد خبر: ۷۵۳۹۱
تاریخ انتشار : ۲۴ ارديبهشت ۱۳۸۷ - ۲۱:۴۲
احمدی نژاد:

به احترام ملک عبدالله پاسخ سعود الفیصل را نمی‌دهم

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: من امیدوارم این حرف ها درست نباشد و احتمال می‌دهم که از روی عصبانیت است و ماهم حوصله می‌کنیم تا عصبانیت ایشان بخوابد و بعد صحبت خواهیم کرد.

احمدی نژاد  در کنفرانس خبری روز سه شنبه در خصوص سخنان سعودالفیصل گفت: «اگر کشورهای عربی می‌توانستند قوای نظامی بسیج کنند اولویت دارد بروند در یک سرزمین عربی که بیگانگان غیر عرب آن را اشغال کردند، در داخل لبنان که ملت خودشان هستند و در این کشور نیروی بیگانه وجود ندارد. در داخل لبنان گروه‌های لبنانی اعم از مسیحی، شیعه، سنی، دروزی و غیره هستند و حداکثر یک اختلاف داخلی دارند که ما باید آنها را نصیحت کنیم تا دوستانه باهم گفت وگو کنند و اختلافشان را برطرف نمایند». 

احمدی‌نژاد تصریح کرد: «اگر ایشان دلسوز سرزمین‌های عربی هستند به‌نظرم در این ‪۶۰‬سال، ‪ ۳۰‬سال و ‪۱۰‬سال اخیر تلاش می‌کردند یک نیروی مشترک فراهم کنند که سرزمین‌های اشغالی فلسطین که تاکنون صدها هزار نفر از ملت فلسطین قطعه قطعه شدند و روزانه قطعه قطعه می‌شوند، برای آنجا یک فکری می‌کردند».

احمدی نژاد تاکید کرد: «ایشان دارای دیدگاه‌های خودشان هستند و من نمی دانم چقدر این دیدگاه با دیدگاه ملک عبدالله پادشاه عربستان هماهنگی دارد و ما به احترام آقای ملک عبدالله پاسخ ایشان را نخواهیم داد». 

در ادامه احمدی‌نژاد به مذاکرات انجام شده با ملک عبدالله پادشاه عربستان در ریاض درباره لبنان اشاره کرد و افزود: «در این جلسه با ملک عبدالله بحث لبنان بود و باهم تفاهم کردیم که گروه مشترکی تشکیل دهیم و کمک کنیم به حل مشکل لبنان البته این پیشنهاد از جانب بنده بود و قرار شد از سوی عربستان آقای سعودالفیصل و از ایران آقای متکی در این زمینه گفت وگو کنند». 

احمدی نژاد در ادامه خاطرنشان کرد: «ملک عبدالله این موضوع را با سعودالفیصل که در جلسه نبود مطرح کرد ولی ایشان(وزیرخارجه عربستان) گفتند که ما با گروه‌های لبنانی صحبت کردیم و خودمان مشکل را حل می‌کنیم و درجواب او ملک عبدالله چندبار گفت که ما تفاهم کردیم و شما حرف بعضی از گروه‌های لبنانی را گوش نکنید و آنها به حرفی که زده‌اند عمل نخواهند کرد که سعودالفیصل گفت ما قضیه را حل می‌کنیم و نیازی به مشورت با ایران نداریم».
 
احمدی‌نژاد اظهارداشت که خطاب به ملک عبدالله گفتم که شما به ایشان اصرار نکنید و ما هم اصرار نداریم وارد صحنه‌ای بشویم و وقت بگذاریم و اگر ایشان می‌توانند موضوع را حل کنند ماهم از قضیه لبنان ناراحت هستیم و استقبال می‌کنیم و خوب است که همین امشب موضوع حل شود. 

احمدی نژاد افرود: «بنظرم ایشان (سعودالفیصل) خیلی دستورات پادشاه عربستان را دنبال نمی‌کند و در جلسات حضوری چیزی می‌گوید و در بیرون چیز دیگری می گوید. ما به این موضوعات زیاد اهمیت نمی‌دهیم و تصور می‌کنم به خاطر عصبانیت بوده و فکر می‌کنم که ما همه باید پشتیبان تلاش‌های ملت لبنان باشیم و آنان را تشویق کنیم که باهم گفت وگو کنند که سابقه هم داشته و مشکلاتی بوجود آمده باهم گفت وگو کردند و بالاخره حلش کردند. ما باید فرصت را به مردم لبنان بدهیم». 

احمدی‌نژاد تاکید کرد: «هرنوع دخالت اعم ازاینکه کسی تلفن بزند به کسی بگوید به ایستد، کسی سفیر خودش را بفرستد و بگوید مصوبه تشنج آفرین داشته باش، کسی در جایی بگوید که ما می‌خواهیم گروه نظامی بفرستیم، کسی گروهی را تهدید کند، اینها به نفع مردم لبنان نیست». 

احمدی نژاد گفت: «ما تصور می‌کنیم مردم لبنان فکر، فرهنگ و شعور دارند و همان ملتی هستند که کمر رژیم صهیونیستی را شکستند اینها می‌توانند خودشان را اداره کنند اجازه دهیم ملت لبنان خودشان تصمیم بگیرند».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین