کد خبر: ۷۵۴۸۶
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۳۸۷ - ۱۰:۳۷
در هشتمین کنفرانس مهندسی ترافیک ایرادشد:

اقدامات مجلس برای توسعه حمل و نقل

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: هشتمین کنفرانس مهندسی ترافیک از سوی معاونت حمل‌و نقل شهرداری تهران،‌عصر چهارشنبه در هتل المپیک برگزار شد.

به گزارش خبرنگار آفتاب در این مراسم علی‌اکبر آقایی رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی و ولی‌ا... آذروش نائب رئیس این کمیسیون به همراه حبیب‌ا... اسماعیل‌زاده رئیس کمیته حمل‌و نقل این کمیسیون حضور داشتند».

همچنین معصومه ابتکار و مرتضی طلایی از اعضای شورای شهر تهران نیز در این کنفرانس شرکت داشتند. 

علی‌اکبر آقایی رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در این همایش با اشاره به تحولات محیط زندگی انسان در چند دهه اخیر،گفت: «در سال‌های گذشته در نتیجه هماهنگی‌هایی که بین مجلس شورای اسلامی و وزارت کشور و شورای شهر تهران انجام شد، توسعه زیربناها را متوجه شهرداری کردیم».

وی ادامه داد: «کمیسیون عمران مجلس سعی می‌کند که مصوبات مجلس در بخش حمل‌ونقل و مسکن اجرایی شود و باید از فرصت‌ها و امکانات محدودمان با تمام توان استفاده کنیم».

وی با اشاره به تصمیمات کمیسیون عمران مجلس در کمک به شهرداری تهران گفت: «ما اجازه دادیم که شهرداری از صندوق ذخیره ارزی استفاده کند و وزارت اقتصاد و امور دارایی را ملزم کردیم که تمامی بدهی‌های شهرداری را پرداخت کند و شهرداری اجازه صدور اوراق مشارکت را داشته باشد و بایستی سرعت عملکردمان را در بخش حمل‌ونقل تسریع کنیم و در مجلس هشتم نیز همین کار را دنبال خواهیم کرد».

در ابتدای مراسم مرتضی طلایی به ایراد سخن پرداخت و با اشاره به مشکلات حمل‌ونقل در سطح شهر تهران گفت: «بحث مهم توجه به رفتار ترافیکی مردم است که دو عنصر روانشناختی و جامع شناختی در آن نقش دارند و سرمایه‌گذاری در این موارد بسیاری از مسائل را حل می‌کند».

وی با اشاره به تاریخچه ورود و وسائل حمل‌ونقل عمومی به ایران گفت:‌ «همراه با ورود ماشین ما مشکلات اجتماعی خاص خود را داشتیم و از نگاه روانشناختی و جامعه ‌شناختی نسبت به آن غفلت کردیم و حافظه تاریخی مردم ما نسبت به وسائل حمل‌و نقل عمومی بی‌اعتماد است».

وی با اشاره به سازمان اجتماعی شهرها در گذشته که شامل محله‌ها بود،اضافه کرد: «پیامد زندگی شهری جدید ختم شدن محله‌ها به خودرو است که در تهران زندگی به خانه و خودرو ختم می‌شود و مردم خودرو را جزء حریم خصوصی خود می‌دانند و در خیابان‌ها رفتارهای فردگرایانه از خود نشان می‌دهند که باعث بسیاری از مشکلات در سطح حمل‌و نقل می‌شود».

مرتضی طلایی برای کنترل مشکلات حمل‌ونقل که ناشی از رفتارهای فردی است به پیشنهادات خود در این باره اشاره کرد و گفت:‌ ‌«شأن و منزلت افراد در مهندسی ترافیک یک اصل است دوم اینکه شهروند محوری را در برنامه‌های خود اصل بدانیم و به توسعه شهروندگرایی بپردازیم و سوم، ایجاد امنیت و ایمنی فردی را در نظر بگیریم و چهارم اینکه در چارچوب سبک اسلامی و ارزش‌های ملی و ایرانی مردم، چارچوب مصرفی را برنامه‌ریزی کنیم».

وی در پایان گفت: «هر جا که مشارکت اجتماعی منطبق بر خواسته‌های اجتماعی و بومی ما بوده است، ما به نتایج خوبی رسیده‌ایم. حل مساله حمل‌و نقل عمومی و ترافیک با مشارکت شهروندان از طریق آموزش امکان‌پذیر خواهد بود و تا زمانی که این کار انجام نشود با توسعه بزرگرا‌هها و خیابان‌ها گرهی از مشکلات گشوده نخواهد شد».

سپس معصومه ابتکار عضو شورای شهر تهران و رئیس سابق سازمان حفاظت محیط زیست به بحث  در مورد رابطه محیط زیست و ترافیک پرداخت و گفت: «گرم شدن زمین و تغییرات آب و هوایی و خشکسالی‌های پی‌درپی ناشی از دخالت انسان است که آلودگی‌های خودرو در آن سهم بسزایی دارد».

ابتکار با اشاره به مفاهیم شهروند محلی و شهروند جهانی،بحث جایگزینی سوخت‌های بیولوژیک به جای سوخت‌های شیمیایی را مطرح کرد وگفت: «تجارت بزرگی توسط کشت ذرت و سویا برای تهیه سوخت بیولوژیک در آمریکای لاتین شکل گرفته است که باعث از بین رفتن بسیاری از زمین‌های کشاورزی می‌شود و این ناشی از دخالت انسان در محیط زیست است که برای حل معضلات آلودگی شهرهای بزرگ، کشاورزی نابود می‌شود».

وی با اشاره به رویکرد جدید شورای شهر تهارن برای کاهش ترافیک و آلودگی هوا گفت: «توسعه الگوی حمل‌ونقل همگانی بهترین راه برای جلوگیری از تاثیر انسان در محیط زیست و کاهش ترافیک است». 

در این مراسم به 9 مقاله برتر در زمینه حمل‌و نقل عمومی لوح تقدیر و تندیس یادبود اهدا شد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین