کد خبر: ۷۵۴۸۷
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۳۸۷ - ۱۰:۱۷
منتجب‌نیا:‌

به احتمال 99 درصد لاریجانی رییس مجلس هشتم نخواهد بود

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب:‌ رسول منتجب‌نیا، قائم‌مقام دبیرکل حزب اعتمادملی با اشاره به اهمیت و ضرورت حفظ توازن در انتخاب هیات رییسه مجلس هشتم اظهار داشت: «مهمترین موضوع در عملکرد مجلس هشتم، انتخاب هیات‌ رییسه‌ای است که باید مجلس را به گونه‌ای اداره کند که اشتباهات مجلس هفتم تکرار نشود».

وی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی آفتاب، با تاکید بر اینکه "عدول مجلس هفتم از قانون یکی دو مورد نیست"، اضافه کرد: «مجلس هفتم در مقایسه با مجالس گذشته مجلسی کاملا غیرمتعارف بود و در قانون‌شکنی فوق‌العاده بوده است».

منتجب‌نیا تصریح کرد: «هیات رییسه مجلس هفتم یک هیات رییسه کاملا جناحی بود و ریاست این مجلس از اینکه یک خط فکری و طرز تفکر را از تریبون مجلس ترویج کند هیچ ابایی نداشت».

قائم‌مقام دبیرکل حزب اعتمادملی با اشاره به اینکه "اداره مجلس باید بر اساس قانون صورت گیرد"، افزود: «اداره مجلس قانونی متقن دارد و مجلس باید در چارچوب این قانون که همان آیین‌نامه داخلی مجلس است، اداره شود نه بر اساس سلایق و دیدگاه‌های جناحی».

وی تاکید کرد: «هیات رییسه مجلس و به ویژه رییس مجلس باید بی‌طرفی خود را حفظ کنند و این درست همان نکته‌ای بوده که مجلس هفتم از آن غافل بود حال آنکه روسای مجلس گذشته هر فرد و با هر سلیقه و تفکری که بودند، عدالت، بی‌طرفی و انصاف را رعایت می‌کردند».

منتجب‌نیا افزود: «آقای هاشمی‌رفسنجانی در طول دو دوره و نیم ریاست مجلس سعی داشت کمال بی‌طرفی را در نظر گرفته و حتی با کسانی که تا حدی هم نسبت به نظام مسئله داشتند بی‌طرفانه و منصفانه رفتار کند چه رسد به آنها که در درون نظام تعریف می‌شدند».

وی با اشاره به ریاست دو دوره‌ای مهدی کروبی بر مجلس شورای اسلامی در دوره‌های سوم و ششم گفت: «آقای کروبی ضمن اینکه دیدگاه‌های خود را در مجلس به عنوان یک نماینده و همچنین رییس مجلس مطرح می‌کرد اما نسبت به جناح‌های مختلف کاملا بی‌طرف بود و به کسی اجازه سوءاستفاده جناحی از تریبون مجلس نمی‌داد». 

منتجب‌نیا در ادامه با اشاره به این نکته که "با توجه به تجربیات حاصل از نوع اداره مجلس هفتم، رعایت توازن در انتخاب هیات رییسه مجلس هشتم ضرورتی دوچندان دارد"، گفت: «البته در مورد رییس مجلس هشتم، خارج از مجلس تصمیم‌گیری خواهد شد و آنچه در بیرون از مجلس و طبق محاسبات و معادلات سیاسی جمع‌بندی شود، سرنوشت کرسی ریاست مجلس هشتم را تعیین خواهد کرد».

وی در این‌باره توضیح داد:‌ «انتخابات ریاست جمهوری دهم در پیش است و معادلاتی در این زمینه وجود دارد که بدون شک نباید ریاست مجلس این معادلات را به هم بریزد و بر این اساس ریاست مجلس هشتم تابع تصمیمی است که برای ریاست جمهوری دهم بیرون از مجلس اتخاذ می‌شود».

قائم‌مقام دبیرکل حزب اعتمادملی در ادامه اظهار داشت: «عقل سیاسی ایجاب می‌کند دیگر اعضای هیات رییسه از میان همه نمایندگان مجلس انتخاب شوند و تعادل و توازن در هیات رییسه رعایت شود».

وی اضافه کرد: «اگر اقلیت 70، 80 نفره‌ای از اصلاح‌طلبان در مجلس حضور دارند،‌ باید به نسبت جمعیتی که آنها در مجلس هشتم دارند، در هیات رییسه نیز دارای سهم باشند تا هیات رییسه در انحصار یک جناح خاص نباشد».

منتجب‌نیا با تاکید بر اینکه "اکثریت مجلس نباید هیات رییسه را انحصاری کند"، خاطرنشان کرد:‌ «انحصار هیات رییسه از سوی اکثریت مجلس هشتم که اصولگرایان هستند، بدون شک تضادهای درونی اصولگرایان را نیز افزایش خواهد داد چرا که آنچه این روزها به مناقشات و تضادهای درونی اصولگرایان تعبیر می‌شود تضاد و اختلاف سلیقه و نگاه نیست بلکه بیشتر تضاد و تنازع منافع است و بر این اساس،‌ عدم رعایت توازن در هیات رییسه،‌ اصولگرایان را به مناقشات درونی بیشتری مبتلا خواهد کرد».

وی افزود: «در یکدستی کامل هیات رییسه،‌ تضاد منافع به سرعت خود را نشان می‌دهد و این درست همان چیزی است که در مجلس هفتم اتفاق افتاد».

منتجب‌نیا اضافه کرد: «مجلس هفتم از نظر جناح‌بازی و ضعف در قرارگیری در رأس امور، بی‌نظیر و مجلسی دور از انتظار نظام جمهوری اسلامی ایران بود».

وی تاکید کرد:‌ «رییس مجلس هشتم هر که باشد باید بداند که تریبون مجلس به جمعیت 70 میلیونی ایران تعلق دارد و تریبون خاص اصولگرایان یا اصلاح‌طلبان نیست».

قائم‌مقام دبیرکل حزب اعتمادملی با اشاره به گزینه‌هایی که این‌روزها برای ریاست مجلس هشتم معرفی و مطرح می‌شوند،‌ گفت:‌ «به احتمال 99 درصد ریاست مجلس هشتم با علی لاریجانی نخواهد بود».

وی با اشاره به گزینه‌ها و راهکارهای پیش‌روی اقلیت مجلس برای افزایش میزان تاثیرگذاری خود گفت: «اقلیت باید به این نکته توجه داشته باشد که معادلاتی بیرون از مجلس وجود دارد که رییس مجلس هشتم بر اساس آن تعیین می‌شود و سرنوشت این کرسی به رأی نمایندگان بستگی ندارد و بر این اساس وقت خود را برای نزدیک شدن و حمایت از هیچ‌یک از گزینه‌های مطرح برای ریاست مجلس هشتم تلف نکند».

منتجب‌نیا افزود: «هر چند که کاندیداهای ریاست مجلس هشتم ممکن است از نظر قدرت مدیریت با هم تفاوت‌هایی داشته باشند اما در واقع میان آنها هیچ تفاوتی در نوع نگاه به اقلیت و نحوه برخورد با اصلاح‌طلبان وجود ندارد».

وی در پایان با تاکید بر اینکه "اصلاح‌طلبان مجلس هشتم باید تلاش کنند خود را از مشارکت در بازی‌ها و معادلات موثر بر سرنوشت ریاست مجلس دور و مصون بدارند"، افزود:‌ «هر دو کاندیدای ریاست مجلس هشتم از یک تفکر هستند و تنها امیدواریم که نوع رفتار و عمل‌شان در مجلس هشتم با دیدگاه‌ها و نظریاتشان کمی تفاوت داشته باشد».

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین