کد خبر: ۷۵۵۵۳
تاریخ انتشار : ۲۸ ارديبهشت ۱۳۸۷ - ۰۹:۳۸
معاون وزیر خارجه آمریکا مطرح کرد؛‌

انتقاد آمریکا از فروش سلاح‌های چینی به ایران

چینی‌ها گفته‌اند فروش سلاح به ایران بسیار کم شده است
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: معاون وزیر خارجه آمریکا با طرح ادعای ارسال سلاح‌های چینی برای شبه نظامیان ضدآمریکایی در افغانستان و عراق از سوی ایران خواستار آن شده است که دولت پکن از ادامه فروش تسلیحات و جنگ افزار به ایران خودداری کند. 

به گزارش سرویس بین الملل آفتاب، جان نگروپونته که روز جمعه در برابر اعضای کمیته روابط خارجی سنای آمریکا حضور یافته بود اعلام کرد که موضوع سلاح‌های چینی برای جنگجویان ضددولتی در عراق و افغانستان را روز دوشنبه با مقامات آن کشور به طور شفاف مطرح کرده است. 

فرماندهان نظامی آمریکا بارها مدعی شده‌اند که مین‌های ضد زره و موشک های ضدتانک و ضدهوایی قابل حمل چینی از طریق ایران برای شبه نظامیان مخالف دولت در عراق ارسال می‌شود.

نگروپونته مدعی شد که برای مقامات چینی روشن ساخته است که فروش گسترده جنگ افزار از سوی شرکتهای چینی به ایران برای واشنگتن «غیرقابل قبول» است.

وی در ادامه اظهارات توهین آمیز خود گفت: «من فکر می کنم چینی‌ها از این دیدگاه ما که ایران خطری بسیار بزرگ متوجه امنیت جهانی می‌کند آگاه هستند... آنها به ما اطمینان خاطر داده‌اند که قراردادهای فروش انبوه تسلیحات به ایران مربوط به گذشته بوده و اکنون حجم بسیار کمتری از سلاحهای چینی به ایران فروخته می شود».

معاون وزیر امور خارجه آمریکا مدعی شد که دولت چین در هدف استراتژیک کاخ سفید برای جلوگیری از دستیابی ایران به کاخ سفید همراهی دارد، ولی در عین حال مشارکت چین در پروژه های نفت و گاز کشورمان را به شدت مورد انتقاد قرار داد و گفت:«این همکاری‌ها پیامی نادرست به رهبران ایران می فرستد...آن هم در شرایطی که بزرگترین کمپانی های نفتی جهان از پذیرش درخواست دولت ایران برای سرمایه گذاری های جدید سرباز می زنند».

دولت چین به عنوان یکی از کشورهای عضو گروه 1+5 نقشی مهم در گفتگوهای مربوط به برنامه هسته‌ای ایران ایفاء می‌کند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین