کد خبر: ۷۵۵۶۲۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۸

سفر مهم امیرعبداللهیان به وین برای امضای توافق؟ احیای برجام نزدیک است؟

فعال رسانه‌ای اصولگرا در توئیتی از سفر وزیر امور خارجه به وین خبر داد. روز گذشته۲۵۰ نماینده مجلس در بیانیه‌ای خطاب به رئیس جمهوری تاکید کردند که با خط قرمز قرار دادن منافع ملت ایران بدون اخذ تضامین لازم متعهد به هیچ توافقی با بدعهدان نشوید.
سفر مهم امیرعبداللهیان به وین برای امضای توافق؟ احیای برجام نزدیک است؟
آفتاب‌‌نیوز :

محمد مهاجری، فعال رسانه‌ای اصولگرا در توئیتی با هشتگ‌های امیرعبداللهیان و توافق برجام نوشت: با برخی رسانه‌ها تماس گرفته‌اند که خبرنگارشان را برای همراهی با امیرعبداللهیان در سفر وین برای توافق برجام معرفی کنند.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ در روزهای اخیر مذاکره‌کنندگان ارشد کشورهای حاضر در وین، گفته‌اند که مذاکرات به مرحله حساسی رسیده و برخی نیز از توافق و احیای برجام در روزهای آتی خبر داده‌اند.

سفر مهم امیرعبداللهیان به وین برای امضای توافق؟/ احیای برجام نزدیک است

وزیر امور خارجه به وین نمی‌رود

خبرگزاری ایسنا در واکنش به خبر سفر وزیرخارجه به وین، به نقل از منابع مطلع نوشت:  در پی انتشار برخی از اخبار مبنی بر سفر وزیر امور خارجه به وین طی چند روز آینده ، منابع مطلع اعلام کردند: امیر عبداللهیان هیچ برنامه سفری به وین ندارد.

براساس این گزارش وزیر امور خارجه هفته بعد برای دیدار و رایزنی با مقامات چند کشور آفریقایی عازم قاره آفریقا خواهد شد.

گفت‌وگوها وین در چه مرحله‌ای است؟

اخیرا حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ در دیدار با خوسه مانوئل آلبارز وزیر خارجه اسپانیا درباره مذاکرات وین خاطر گفت: گفت‌وگوها در وین به نقطه‌ای رسیده که نیازمند اتخاذ تصمیمات سیاسی طرف غربی برای رسیدن به توافق هستیم و در این راستا سه کشور اروپایی باید به نقش خود به عنوان اعضای برجام‌ توجه و تلاش کنند حقوق و منافع مشروع ایران رعایت شود.

وی همچنین گفته بود: اکنون وقت آن رسیده که آمریکا و سه کشور اروپایی نیز با اخذ تصمیم های سیاسی لازم، نشان دهند اراده واقعی برای رسیدن به توافق در کمترین زمان را دارند. اگر ابتکارات ایران نبود، تا این حد به توافق نزدیک نبودیم اما طرف مقابل باید بداند تهران خطوط قرمز خود را نادیده نخواهد گرفت.

در ادامه رایزنی‌های دیپلماتیک با محوریت لغو تحریم‌ها در وین، علی باقری مذاکره‌کنند ارشد ایران روز گذشته با انریکه مورا هماهنگ‌کننده کمیسیون مشترک و نماینده اتحادیه اروپا در وین دیدار کرد. رئیس هیأت مذاکره‌کننده ایران همچنین با وانگ کوان رئیس هیات مذاکره‌کننده چین نیز ملاقات کرد.

خبرگزاری ایرنا، وابسته به دولت نوشته است که موضوع تضامین از مسائل مدنظر ایران است؛ ایران با توجه به بدعهدی‌های آمریکا در موضوع برجام، تاکید دارد که اراده خود را به صورت جدی و قابل راستی آزمایی نشان دهد. آمریکا باید تضمین بدهد که در صورت هرگونه توافق احتمالی اجرای آن توسط ایالات متحده پایدار خواهد بود.

در حوزه رفع تحریم‌ها نیز، جمهوری اسلامی ایران خواستار لغو تمامی تحریم‌هایی است که ترامپ پس از خروج از برجام علیه اشخاص و نهادهای ایران اعمال کرده، است. همچنین ایران تاکید دارد که تحریم‌هایی که مانع انتفاع اقتصادی ایران از برجام شده، است.

این خبرگزاری با اشاره به اینکه "گفت‌وگوها به مراحل پایانی خود نزدیک شده است"، نوشت:  در طول یک ماه گذشته، کار فشرده‌ای در زمینه نهایی‌سازی متون پیش‌نویس توافق احتمالی در وین صورت گرفته و در این مدت دو بسته پیشنهادی یکی از جانب طرف غربی و یکی از جانب هیأت ایرانی بر روی میز قرار گرفته است.

همچنین روز گذشته (یکشنبه) نیز ۲۵۰ نماینده مجلس در بیانیه‌ای خطاب به رئیس جمهوری تاکید کردند که با خط قرمز قرار دادن منافع ملت ایران بدون اخذ تضامین لازم متعهد به هیچ توافقی با بدعهدان نشوید.

سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز امروز با بیان اینکه در مذاکرات وین پیشرفت های بسیار قابل توجهی صورت گرفته است، گفت: دامنه و تعداد موضوعات کاهش جدی پیدا کرده ولی موضوعات باقی مانده سخت‌ترین، کلیدی ترین و جدی ترین موضوعاتی است که باید حل شود.

دور هشتم مذاکرات که از ۶ دی ماه در وین آغاز شده، یکی از طولانی‌ترین دورهای مذاکرات است و شرکت‌کنندگان سرگرم تکمیل پیش‌نویس متن توافق و تصمیم‌گیری در مورد برخی موضوعات اختلافی بوده‌اند. قریب به اتفاق هیات‌ها اذعان دارند که گفت‌وگوها به رغم پیچیدگی برخی مسائل رو به جلو و در مسیر پیشرفت است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۲
0
1
جلوی سقوط ارزها بخصوص دلار نگیرید و قانونی برای خودتون وضع کنید که برای تامین بودجه .به فکر مردم باشید زندگی مردم فقط نان و گوشت نیست
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین