کد خبر: ۷۵۵۷۵
تاریخ انتشار : ۲۸ ارديبهشت ۱۳۸۷ - ۱۳:۳۲
محمدجواد حق‌شناس:‌

قوه عاقله‌ای در شورای اطلاع‌رسانی دولت وجود ندارد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: محمدجواد حق‌شناس،‌ مدیرمسئول روزنامه اعتمادملی با اشاره به حجم بالا و نوع جوابیه‌هایی که در طول عمر دولت نهم از سوی شورای اطلاع‌رسانی دولت به مطبوعات وارد شده‌ است، گفت: «روشی که شورای اطلاع‌رسانی دولت در مدت دو، سه سال گذشته اتخاذ کرده، روشی منحصربه‌فرد است و مسبوق به سابقه نبوده و با اصول کار رسانه‌ها و به ویژه مطبوعات همخوانی ندارد».

حق‌شناس در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی آفتاب تاکید کرد:‌ «به نظر می‌رسد، دوستانی که در شورای اطلاع‌رسانی دولت حضور دارند و در این موارد تصمیم‌گیری می‌کنند، صرفا علاقمندند برای خود کارنامه‌ای دست‌وپا کرده و به مقامات بالادستی خود گزارش ارائه دهند، فارغ از اینکه اقدامات‌شان تا چه میزان به تحقق اهداف دولت و اهداف شورای اطلاع‌رسانی دولت می‌تواند کمک کند».

وی افزود: «آنچه یقینی است، جوابیه‌های شورای اطلاع‌رسانی دولت نهم به رسانه‌ها چه به لحاظ مصادیقی که برای پاسخگویی انتخاب می‌کنند و چه به لحاظ نوع جوابیه ارسالی، نه تنها اثر مثبتی در نیل به اهداف مورد نظر ندارد بلکه آثاری کاملا غیرمتناسب با اهداف آنها به ارمغان می‌آورد».

حق‌شناس تصریح کرد: «محتوای جوابیه‌های شورای اطلاع‌رسانی دولت نهم نشان می‌دهد قوه عاقله و ذهن تصمیم‌گیری که بتواند منافع و مضار این جوابیه‌ها را در یک سبک و سنگین منطقی جمع‌بندی کند، در این شورا وجود ندارد».

وی ادامه داد: «این روال تا زمانی که ادامه دارد، آثار منفی خود را بر مجموعه افکار عمومی به عنوان کسانی که عملکردها را مورد سنجش قرار می‌دهد، خواهد داشت».

مدیرمسئول روزنامه اعتمادملی در ادامه با اشاره به اینکه "همواره از جوابیه‌های شورای اطلاع‌رسانی دولت نسبت به اخبار و گزار‌ش‌های روزنامه تحت مدیریتش استقبال کرده است"، گفت: «ما در روزنامه اعتمادملی معتقدیم که این حق خواننده است که در کنار گزارش روزنامه ما که با نگاه ما نوشته شده است، نگاه دولت را نیز درباره همان موضوع بخواند و بداند».

وی افزود:‌ «بر این اساس و با وجود آنکه تحمیل تیتر و عناوین به روزنامه‌ها را غیرقانونی می‌دانیم، اما هرگز از چاپ عین جوابیه دولت به روزنامه سر باز نزده‌ایم».

حق‌شناس تاکید کرد: «از نظر ما بهتر است که قضاوت درباره جوابیه دولت را به عهده خوانندگان بگذاریم و معتقدیم که جوابیه‌های شورای اطلاع‌رسانی دولت در افکار عمومی، به ضرر مجموعه دولت نهم تمام خواهد شد».

وی در ادامه تاکید کرد: «دوستان ریاست‌جمهوری بدانند که راه‌های بسیار بهتری برای تنویر افکار عمومی و روشنگری درباره عملکرد دولت نهم وجود دارد و بر این اساس، روزنامه اعتمادملی طی روزهای اخیر بخشی از سوالات ذهنی مردم را به چاپ رساند تا دولت در این زمینه‌ها پاسخ‌های خود را ارائه دهد».

حق‌شناس با تاکید بر اینکه "بهتر است شورای اطلاع‌رسانی دولت نهم به جای جوابیه دادن به مطبوعات، به سوالات مردم پاسخ دهد"، گفت: «متاسفانه شمار بالایی از جوابیه‌های شورای اطلاع‌رسانی دولت نهم، یکی دو روز بعد در سخنرانی‌ها و اظهارنظرهای مقامات دولتی و شخص رییس‌جمهور تکذیب شده و این جای سوال جدی است».

مدیرمسئول روزنامه اعتمادملی و عضو شورای مرکزی این حزب همچنین تاکید کرد:‌ «دفتر اطلاع‌رسانی دولت متاسفانه با ارسال جوابیه‌هایی که ادبیاتی کاملا کلیشه‌ای و به دور از شأن مطبوعات دارند، در عملکرد خود علامت‌ سوال‌های زیادی را به جای گذاشته است».

وی در پایان به شورای اطلاع‌رسانی دولت توصیه کرد "به جای جوابیه دادن‌های مکرر به مطبوعات و رسانه‌ها و بستن فضای رسانه‌ای، به اطلاع‌رسانی دقیق در زمینه عملکرد دولت بپردازند." 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین