کد خبر: ۷۵۵۸۰
تاریخ انتشار : ۲۸ ارديبهشت ۱۳۸۷ - ۱۴:۳۳
تحلیل احمد توکلی از عملکرد مجلس هفتم

توکلی: طرفدار حداد عادل‌ام

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: احمد توکلی، رييس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در پاسخ به اين پرسش که از میان "لاريجانی، حدادعادل و آقا‌تهرانی" کداميک از شانس بيشتری برای رياست مجلس هشتم برخوردار هستند، گفت: «اصولگرايان در مجلس هشتم با هم تفاهم و تعامل می‌کنند. تجربه مجلس هفتم تجربه گرانقدری بود و نبايد از آن چشم پوشيد و در مجموع فکر می‌کنم از بين سه گزينه شانس حدادعادل از همه بيشتر است».

وی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی آفتاب با اشاره به اینکه "نظر نهايی را نمايندگان تعيين می‌کنند"، افزود: «با این حال حداد‌عادل رياستی همراه با اکرام نمايندگان و متانت اعمال کرده گرچه برخی انتقادها به او وارد می‌شد كه در حفظ موقعيت مجلس در قبال دولت ممکن بود نرمش زيادی احساس شود اما ما شاهد آن هستيم که حدا‌دعادل در ماه‌های اخير در دفاع از قانون و قانون‌گذاری کوتاهی نکرده و فعال برخورد می‌کند».

توکلی تاکید کرد: «متانت حدادعادل باعث می‌شود دفاع از حوزه قانون‌گذاری و اجرا و اعمال قانون برای کشور کم‌هزينه باشد».

وی در ادامه درباره پیشنهادش برای ریاست مجلس گفت: «شخصا داوطلب رياست مجلس هشتم نمی‌شوم ولی حدادعادل را برای رياست مجلس پيشنهاد می‌کنم».

توکلی در پاسخ به اين سوال که اين روزها حداد‌عادل بيش از پيش رسانه‌ای شده است و اين نوع تفکر را بین مردم جا می‌اندازد که به نوعی کار تبليغاتی برای رياست مجلس هشتم است، گفت: «علت اينکه بيشتر از او در رسانه‌ها می‌بينيم و می‌شنويم اين است که تخلفات دولت بيشتر شده است مانند وقتی که دولت مصوبه مجلس را اجرا می‌کند هيچ جای برخورد و بحثی ندارد اما مثلا وقتی مصوبه تخصيص اعتبار به احداث انشعابات برای گاز روستايی به دولت ابلاغ می‌شود و دولت نامه می‌نويسد و می‌گويد من اجرا نمی‌کنم! چه‌طور!؟ اينجا يکی از وظايف مجلس اين است که به روزنامه‌های رسمی رسما دستور دهد که اين قانون را چاپ کنند و به دولت تذکر دهد که "مجبوری آن را اجرا کنی"».

وی در این‌باره افزود: «حادثه جديدی اتفاق افتاده که حدادعادل وارد شده است، نه اينکه اين تقارن بنابر يک مصلحت‌سنجی مقطعی سياسی اتخاذ شده باشد».

توکلی ادامه داد: «بودجه تخصيص می‌شود و سوابق اجرايی بودجه توسط دولت در پایان سال 1386 تفکيک شد که بر خلاف قانون بودجه بود، بر این اساس رئيس مجلس روز 24 فروردين نامه‌ای به رئيس دولت نوشت و طبق قانون اساسی به دولت گفت "مواردی که شما تصويب کرده‌ايد بر خلاف بودجه است و اثر ندارد"».

وی اضافه کرد: «اين اتفاق نزديک انتخابات مجلس هشتم افتاد و نمی‌توان گفت چون رسانه‌ها یا افراد ديگری تصور می‌کنند که اين عمل رسانه‌ای حدادعادل برای رياست مجلس هشتم است، او نباید وظيفه قانونی‌اش را انجام دهد».

احمد توکلی در پاسخ به سوالی درباره اينکه مجلس هشتم مجلس اصولگرای منتقد دولت است يا خير، گفت: «مجلس هشتم بايد حمايتش ذاتا انتقادی باشد به اين معنا که هر جا دولت را در مسير صحيح خدمت به مردم می‌دانيم حداکثر تلاش‌مان را می‌کنيم ولی هر جا بخواهد تنها در جهت اهداف خود و گرفتن مصوبه طرح‌هايش گام بردارد، مخالفت می‌کنيم».
 
رييس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی درباره تاثير مجلس هشتم بر انتخابات رياست جمهوری آينده گفت:‌ «اين‌طور که از نتايج انتخابات مجلس هشتم مشخص شد مجلس هشتم مجلسی اصولگراست و اگر اصولگرايان فراکسيونی قوی تشکيل دهند و در مسائل محتوايی خوب کار کنند و به وعده‌های که در مهار تورم داده‌اند، پای‌بند باشند به‌طور حتم در انتخابات رياست جمهوری نيز پيروز خواهند شد».

توکلی در پاسخ به سوالی در مورد عملکرد ضعيف مجلس هفتم در بعد نظارتی گفت: «در بعد نظارتی مجلس هفتم کارهای مثبتی انجام داد ولی بيشتر از اين می‌توانست کار کند. در برخی از موارد خوب بود و در برخی ضعيف و در برخی از موارد هم به سرانجام نرسيد؛ مثلا سوال نمايندگان از وزرا که تعدادشان آن‌قدر زياد شد که در موقع مقرر قابل طرح نبود و خاصیت بازدارندگی‌ سوال‌ها کم شد». 

وی در مورد کميسيون اصل 90 گفت: «کميسيون اصل 90 مجلس هفتم خيلی خوب کار کرد و به نظر من از دوره‌های درخشان کميسيون اصل 90 بود و آيت الله فاکر رياست بی‌سروصدا، دقيق و بدون ملاحظه‌ای اعمال کرد، اخيرا هم 53 پرونده از 450 پرونده شکايت مردم راجع به مفاصد اقتصادی را بعد از کارهای کارشناسی مهم و قابل پی‌گيری تشخيص داد، آنها را تکميل کرد و خلاصه پرونده‌ها را به سران سه قوه گزارش داد».

وی درباره استفاده‌ مجلس هفتم از ابزار استیضاح گفت: «چند استيضاح در مجلس هفتم رخ داد که منجر به رای عدم اعتماد به وزير شد و نفس استيضاح اثر بازدارندگی و اصلاح کردن رفتار را دارد».

توکلی تاکید کرد: «مجلس هفتم مسئوليت های اجرايی را به راحتی واگذار نکرد و در انتخاب وزيران ديديد که نسبت به آقای احمدی‌نژاد با دقت و حساسيت برخورد کرد و با اينکه دولت و مجلس هر دو اصولگرا بود به تعدادی از وزرا به صورت بی‌سابقه‌ای رای نداد به دليل اينکه آنها را با آن سمتی که برایشان در نظر گرفته شده بود، متناسب نمی‌دید».

وی در ادامه افزود: «نمایندگان مجلس هفتم به ویژه نمایندگان اصولگرا، در موضع‌گيری‌های خود در نطق‌های پيش از دستور و مصاحبه‌های سياسی، در انتقاد از دولت اصولگرا کم نگذاشتند».

نماینده تهران در مجلس هفتم درعین حال تصریح کرد: «در یک جمع‌بندی معتقدم مجلس هفتم قوي‌تر و بهتر از اينها می‌توانست عمل کند که به اميد خدا در مجلس هشتم جبران خواهد شد».

توکلی درباره اقليت مجلس هفتم گفت: «اساسا وجود يک اقليت قوی برای مجالس فرصت مغتنمی است و من هميشه طرفدار اتحاد اکثريت و اقليت هستم که البته تنها به کار سياسی اکتفا نکنند و به کار محتوايی در مسائل واقعی کشور بپردازند».

وی اضافه کرد: «متاسفانه فراکسيون‌های مجلس چه اقليت چه اکثريت از حيث "محتوايی و کارکرد" ضعيف عمل کردند و بيشتر در حوزه سياسی فعال‌اند و در حوزه‌های محتوايی کمتر فعاليتی از آنها ديده می‌شود».

توکلی افزود: «فراکسیون‌های مجلس بیشتر به استيضاح، رای به هيات رئيسه و يا رای به نمايندگان ناظر مجلس در نهادها و شوراهای مختلف و به عده ای که مستقيما به تقسيم قدرت مربوط می‌شود مشغول‌اند و آنجا که به محتوا مربوط می‌شود، حضور کمرنگی دارند».

توکلی در پايان درباره نامه‌نگاری بين احمدی‌نژاد و حدادعادل گفت: «از جهت طرح، صدور و انتشار آن را کار مثبتی ارزيابی نمی‌کنم. حداد‌عادل جواب احمدی‌نژاد را داد و فکر می‌کنم اين‌طور اختلافات اگر با رجوع به قانون حل شود، مشکلی درست نمی‌کند».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین