کد خبر: ۷۵۶۱۰
تاریخ انتشار : ۲۸ ارديبهشت ۱۳۸۷ - ۱۸:۵۲
آخرین تحولات لبنان

گفتگوهای لبنان در گذرگاه قطر

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: رهبران سیاسی لبنان نسبت به تشکیل یک کمیته به منظور بحث درباره قوانین گزین‌گر (الکترال) کشور به عنوان بخشی از گفتگوهای مداوم پیرامون بحران جاری توافق کرده‌اند.

توافقات روز شنبه به منظور شکل دادن به یک هیات 4 عضوی و با نگاه به قوانین گزین‌گر  (الکترال) بود که در امتداد تلاشهای اتحادیه عرب با هدف پایان بخشیدن به جنگهای داخلی سال 1975 تا 90 صورت گرفت.

فواد سینیوره نخست‌وزیر لبنان و سعد حریری رئیس حزب حائز اکثریت در پارلمان از جمله رجال سیاسی حاضر در این گفتگوها هستند. نبیه بری سخنگوی پارلمان، محمد رعد از اعضای حزب‌الله و میشل عون یک رهبر مسیحی نیز از زمره نمایندگان مخالف هستند.

از آخرین تحولات همزمان با این نشست نیز می‌توان به ملاقات جرج‌بوش رئیس‌جمهور آمریکا با ملک عبدالله، پادشاه عربستان، اشاره داشت. وی در این دیدار حزب‌ا... و متحدانش، ایران و سوریه را متهم به بی‌ثبات کردن لبنان کرد. 

پیشنهاد موافقت
گفتگوها در هتل شرایتون در دوحه قطر در روز جمعه توسط شیخ حمدبن خلیفه آن ثانی افتتاح شد. آل ثانی گفت او امیدوار است که رهبران لبنانی بتوانند به توافقی دست یابند تا در سایه آن قادر شوند نتایج خطرناکی که کشور لبنان و بقای آن را تهدید می‌کنند را دفع کنند.

در عین حال، روله امین، گزارشگر الجزیره خبر می‌دهد که امیدهای زیادی وجود دارد تا در سایه فضای مثبت موجود مذاکرات به نتیجه برسد. 

« مردم امید زیادی دارند که این مذاکرات اثربخش باشد. آنها می‌دانند که بامسائلی واقعی روبرو هستند. منازعات سیاسی وجود دارند. مصلحت‌های متفاوت و نگرانی‌های متفاوت، جلوه های گونه گونی ازکشور لبنان هستند».

«این مسلماً آسان نیست که به آنها بگویی در یک جا جمع شوید و زود به توافق برسید. تنها یک هفته پیش، همین رهبران با یکدیگر با سلاح گرم سخن می‌گفتند، و بین حامیانشان جنگ و خونریزی برقرار بود».

«به نظر می‌رسد این یک اراده جمعی است که نه تنها در میان گروه‌های لبنانی بلکه میان کشورهای عرب منطقه و همچنین ایران، این بحران و خشونت به پایان برسد».

نقشه اتحادیه عرب

یک نقشه شش نکته‌ای روز پنجشنبه با وساطت نماینده اتحادیه عرب، شیخ حمدبن جاسم آل ثانی نخست‌وزیر و  وزیر خارجه قطر تصویب شد. مطابق این داد و ستد، رقبا متعهد می‌شوند که  «به منظور حمایت از دولت لبنان و مقابله با استفاده از اسلحه برای اهداف سیاسی و محو مبارزه‌جویان از سطح خیابان‌ها» به یک زبان مشترک برسند.

این همچنین به منظور ایجاد مانع برای استفاده از خشونت و ممنوعیت‌های آمد و شد خیابانی که مانعی جدی برای استفاده از فرودگاه بیروت و سایر مناطق کشور می‌شوند خواهد شد.

به محض علنی شدن برنامه شش نکته‌ای فوق، گروه‌های مخالف یک سری از راه بندهای خیابانی را به سمت فرودگاه بیروت ایجاد کردند. ترافیک هوایی و فرودگاه نیز در پی آن به همان وضع دچار شد.

وساطت و پا در میانی اتحادیه عرب که در دوران خشونت‌های فرقه‌ای که طی جنگ داخلی سال‌های 1975 تا 90 رخ می‌داد آغاز شد از سوی گروه‌های مبارز مخالف از جمله حزب‌الله و متحدانش (از جمله امل) به اعمال کنترل تعبیر شد.

کابینه عقب‌نشینی

امیدها در روز چهارشنبه پس از آنکه دولت سینیوره دو اقدام جنجال‌برانگیز علیه حزب‌الله را لغو کرد افزایش یافت.

کابینه برنامه‌ای را برای بررسی شبکه تلفنی خصوصی حزب‌الله و انتخاب دوباره رئیس‌ اداره امنیت فرودگاه که جزو چهره‌های نزدیک به حزب‌الله بود تصویب کرده بود .

سید حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله، اقدامات فوق را حرکت‌ به سوی جنگ نامید. پارلمان در بیروت تصمیم گرفت تا در تاریخ  دهم ژوئن با هدف انتخاب رئیس‌جمهور برای بیستمین بار تشکیل جلسه دهد.

هر دوطرف موافقت خود را با میشل سلیمان، رئیس ارتش اعلام کرده‌اند؛ اما هنوز درباره جزئیات دولت واحد پیشنهادی و همچنین قانون جدید برای انتخابات مجلس طی سال پیش‌رو دچار اختلاف هستند. 






بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین