کد خبر: ۷۵۶۷۱
تاریخ انتشار : ۳۰ ارديبهشت ۱۳۸۷ - ۰۸:۵۴

آلبانی فرزند نا خوانده اروپا

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: «سالی بریشا» نخست‌وزیر کنونی و رئیس‌جمهور پیشین آلبانی است که  در هزاره جدید با هدف غلبه بر کمونیست‌ها پا به  عرصه قدرت گذاشت. او با وعده وارد کردن آلبانی به ناتو و اتحادیه اروپا در انتخابات به پیروزی رسید، اما اکنون بروکسل از استراتژی دولت آلبانی برای مبارزه با مشکلات فزاینده ای که این کشور با آن درگیر آست راضی نیست. 

این یکی از دلایلی است که مردم آلبانی از تسهیلات ویزا و آزادی تردد محروم مانده‌اند. مساله‌ای که موضوع نخستین پرسش«سرجیو کانوته» خبرنگار دفتر بروکسل شبکه یورو نیوز از «سالی بریشا» را تشکیل می‌دهد:

آیا گمان می‌کنید که از نظر تسهیلات ویزا، آلبانی در قیاس با سایر کشورهای حوزه باختری بالکان مورد تبعیض واقع شده است؟
باور اینکه صربستان از نظر آزادی حق عبور و مرور از آلبانی ایمن‌تر است بسیاربسیار غیرواقع‌بینانه است از همین روست که ما توقع داریم که این مشکل برای ما نیز رفع شود.

یعنی شما معتقدید که صربستان از این نظر از آلبانی پرخطرتر است؟ 
چیزهایی برای مقایسه وجود دارد اما کشور من هرگز شاهد جنایت‌های جنگی  آنچنان که در صربستان رخ داد نبوده است، جنایاتی که به باور من خشونت‌بارترین نمونه در سطح جهان بودند.

آیا گمان نمی‌کنید که جنایات جنگی را نمی‌توان و نباید با جنایات سازمان یافته قیاس کرد؟ 
هیچ‌کس نمی‌تواند مرتکب چنین خطایی شود که آنانی که مرتکب جنایات جنگی هولناکی می‌شوند و البته تعدادشان نیز بسیار بسیار زیاد است می‌توانند بدل به یک فرشته شوند. نه! آنها دقیقاً ارکان جنایات سازمان‌یافته درهر جایی که باشند هستند . جنایات سازمان‌یافته تقریباً در همه جای بالکان در همزیستی و برخورد با آنها، در منافع و انگیزه‌های سیاسی وجود داشته است. 

پس شما می‌گویید که این جنایات سازمان‌یافته حاصل برخوردهای دهه 90 در بالکان است؟
در این تردیدی نیست که اینها جرائمی مبتنی بر قاچاق‌های بزرگ و غیرمعمول اسلحه و سایر انواع کالاهای قاچاق است. 

مجدداً می‌پرسم، چنین به نظر می‌رسد که اتحادیه اروپا نگرانی‌های بسیاری در قبال جنایات سازمان‌یافته‌ای چون قاچاق انسان، دارو و مشکلات دیگر دارد. 
دقیقاً ! به جز قاچاق، به ویژه قاچاق‌های جنایی، که به راستی به یک مساله بزرگ تبدیل شده‌اند جنایات جنگی دیگری نیست. اما کشور من چه کار کرده است؟ از دولتمردان ایتالیایی بپرسید! آیا آنها با مهاجرت‌های غیرقانونی بیشتری مواجه نیستند؟
 نه البته که نه! چرا که ما، همانگونه که می‌دانید حرکت قایق‌های تندرو را در آبهایمان محدود کرده‌ایم.

آیا فکر نمی‌کنید یکی از مهم‌ترین موانع در مبارزه علیه جنایات سازمان‌یافته، فساد و رشوه‌خواری است؟
دو سال و نیم پیش فساد و رشوه‌خواری در کشور من به صورت سازمان‌مندی وجود داشت. اما ما برای برخورد با آن اقدامات بسیار جدی انجام دادیم. در ابتدا ما برای موقعیت‌هایی که در آن تضاد منافع در کل کشور وجود داشت آماده شدیم. هیچ‌کس در صورتی که در موقعیت تضاد منافع قرار داشته باشد در دولت من جایی نخواهد داشت. 

در مرحله دوم ما معیارهایی را تعریف کردیم که به موجب آنها هیچ‌کس نمی‌تواند از پول ملی برای اهداف شخصی و خصوصی استفاده کند. 

در مرحله سوم نیز ما قانونی گذراندیم که به موجب آن پلیس‌هایی برای مبارزه با فساد و رشوه خواری ایجاد شدند که این افراد 6٪ کل مبلغی را که گزارش می‌دهند دریافت می‌دارند.

آیا شما نگران این نیستید که جنایات سازمان‌یافته در کوزوو مجدداً به آلبانی سرایت کند؟ 
جنایات سازمان‌یافته در کوزوو وجود دارد اما اکنون با وجود دولت این کشور به عنوان دولتی مستقل، ما قادر خواهیم بود تا این شرایط را با موفقیت مدیریت نماییم، در هر جا که باشد، در آلبانی، در کوزوو یا هر جای دیگر. استقلال سیاسی یک فاکتور بنیادین و مهم در مبارزه علیه جنایات سازمان‌یافته است. 

آیا از دید اقتصادی کوزوو کشور باثبات و روبه رشدی است؟ 
کوزوو از نظر منابع معدنی در سطح اروپا یکی از غنی‌ترین کشورهاست. 

آیا بر این باورید که یکی از دلایل اینکه جامعه جهانی علاقمند به جدایی کوزوو از صربستان است همین منابع معدنی و موفقیت ژئوپولتیک آن است؟ 
نه به هیچ‌وجه !

اما بودن با صربستان بسیار باشکوه و گرانبهاست.
نه به هیچ‌وجه چنین نیست. جامعه جهانی هرگز برای جریمه و تنبیه صربستان نامزد و داوطلب تعیین نکرد بلکه همه چیز از سوی صربستان به جامعه جهانی تحمیل شد. 

آیا معتقدید که سرعت ناتو در سیاست‌های گسترش در قبال کشورهایی چون آلبانی بیش از اتحادیه اروپاست؟ 
به عقیده من هیچ چیز بنیادی از یک اتحاد فراآتلانتیک برای تمدن ما نیست. هیچ چیزی از این بزرگتر نیست. هیچ چیز.

حتی از اتحادیه اروپایی؟ 
نه اما تمدن غربی مهم‌تر از تمدن اروپایی است. 

نقش روسیه در حوزه باختری بالکان چیست؟ آیا نقشی برای بازی کردن دارد؟ 
این یک ایفای نقش نیست جایی که کشورهای بزرگ چون روسیه در ثبات آنجا فعالیت می‌کنند.من توقع دارم واقع‌گرایی بیشتری اعمال شود. روش‌های قدیمی را باید به کناری نهاد. روسیه دقیقاً باید نقش بهتر و بزرگ‌تری را در این موقعیت ایفا کند. 

در چنین موقعیتی آیا روسیه در حال کمک به بلگراد است؟
 تصمیماتی در بلگراد اتخاذ شده است که به مراتب مشکل‌تر از مواجهه با استقلال کوزوو است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
-
|
۱۵:۰۲ - ۱۳۸۷/۰۲/۳۰
0
0
بسيار مصاحبه خوبي بود اميد وارم شاهد آفتاب تخصصي باشيم
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین