کد خبر: ۷۵۶۹۱۱
تاریخ انتشار : ۰۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۶
کمبود برخی دارو‌های درمان علامتی اومیکرون

"سرُم" سهمیه‌بندی شد!

نایب‌رئیس انجمن داروسازان با اعلام کمبود سرم‌های تزریقی در کشور، از کمیاب‌شدن برخی دارو‌ها برای درمان علامتی اومیکرون خبر داد.
آفتاب‌‌نیوز :

دکتر سید علی فاطمی درباره کمبود دارو‌ها در موج ششم کرونا اظهار کرد: با وجود این که قرار بود از پاییز امسال، وضعیت سرم‌ها در کشور عادی شود، اما تابستان سال جاری مشکلی برای یکی از تأمین‌کنندگان سرم‌های تزریقی در داخل کشور به وجود آمده بود که میزان تأمین سرم را کاهش داد؛ با وجود رفع آن مشکل، همچنان شاهد کمبود سرم‌های تزریقی در داخل کشور هستیم.

وی ادامه داد: کمبود سرم‌های تزریقی به‌دلیل افزایش موارد بستری کرونا رخ داده است.

این داروساز تجویز بیش از حد سرم را از دیگر عوامل کمبود آن در کشور دانست و به خبرگزاری تسنیم گفت: بخشی از کمبود‌ها به‌دلیل تجویز بی‌رویه سرم برای برخی بیماران است؛ از سوی دیگر مدیریت تأمین سرم باید به‌خوبی انجام شود، زیرا تأمین آن کار دشواری نیست و به مواد اولیه خیلی خاصی نیاز ندارد.

وی با بیان این‌که تقریباً همه سرم‌های تزریقی مصرفی، تولید داخل هستند، گفت: به‌دلیل کمبود، سرم سهمیه‌بندی شده است و فقط در داروخانه‌های منتخب توزیع می‌شود!

نایب‌رئیس انجمن داروسازان با بیان این‌که عمده دارو‌هایی که برای مبتلایان اومیکرون تجویز می‌شود برای درمان علامتی است، خاطرنشان کرد: برخی دارو‌ها مانند ب ـ کمپلکس، شربت "دیفن‌هیدرامین"، "اکسپکتورانت"، قطره بینی نمکی و شربت "استامینوفن" دچار کمبود نسبی شده‌اند.

۲۵۰ تن "سرم" منهدم شد

بعد از اما و اگرهایی که در رابطه با تعیین تکلیف بیش از ۲۵۰ تن سرم تاریخ گذشته در گمرک وجود داشت، در نهایت سازمان اموال تملیکی نسبت به انهدام این محموله دارویی اقدام کرده است.

در جریان این سرم‌های تاریخ گذشته مسایل دیگری مطرح بود از جمله اینکه گفته می‌شد می‌تواند برای مصارف ثانویه و غیر انسانی مورد استفاده قرار گیرد و یا میرمعینی- معاون پیشین سازمان اموال تملیکی- تاکید داشت که باید طبق قانون، وزارت بهداشت این اقلام دارویی را تحویل گرفته و تعیین تکلیف کند، در عین حال که وی معتقد بود امحای این سرم‌ها هزینه‌ای حدود ۲۵۰ میلیون تومان می‌تواند به همراه داشته باشد.

این البته تنها حاشیه سرم‌های وارداتی در سال جاری نبود و از مردادماه امسال که به دلیل کمبود و نیاز داخلی، واردات سرم آغاز شد، به دلیل ناهماهنگی‌های موجود در واردات اقلام دارویی، ترخیص حدود ۱۳۰۰ تن سرم با مشکل مواجه شد و مدت‌ها محل مناقشه وزارت بهداشت و گمرک بود که در نهایت ترخیص آن در دستور کار قرار گرفت.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین