کد خبر: ۷۵۶۹۹۸
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۷

چرا نباید روغن جامد مصرف کنیم؟

مصرف روغن‌های جامد و نیمه جامد، باعث رسوب اسیدهای چرب اشباع در رگ‌ها، تنگی و انسداد عروق قلب و سکته قلبی می‌شود. بنابراین برای حفاظت از قلب خود این روغن‌ها را مصرف نکنید.
چرا نباید روغن جامد مصرف کنیم؟
آفتاب‌‌نیوز :

مصرف روغن‌های جامد و نیمه جامد، باعث رسوب اسیدهای چرب اشباع در رگ‌ها، آترواسکلروز( سفت شدن جدار عروق)، تنگی و انسداد عروق قلب و سکته قلبی می‌شود. بر اساس نتایج آخرین یافته‌های علمی در جهان، مصرف روغن های جامد و نیمه جامد همچنین به علت دارا بودن اسید چرب ترانس بالا خطر بروز سرطان سینه در خانم‌ها و سرطان پروستات در آقایان را افزایش می‌دهد.

مصرف خانگی روغن­‌های جامد به هیچ عنوان توصیه نمی­‌شود. روغن جامد به علت بافت مورد نیاز شیرینی‌­ها، عمدتاً در قنادی‌ها کاربرد دارد. اسیدهای چرب اشباع موجود در روغن جامد ابتلا به بیماری­‌های قلبی _ عروقی و انواع سرطان­‌ها را به دنبال دارد.

اگر چه این روغن­‌ها درحال حاضر در کشور ما با اصلاح فرمولاسیون و بهبود کیفیت به روغن نیمه جامد تبدیل شده‌اند که مقدار اسیدهای چرب اشباع و ترانس کمتری نسبت به روغن جامد دارند، ولی باید توجه داشت که روغن نیمه جامد هم در مقایسه با روغن‌های گیاهی مایع، مقادیر بیشتری اسید چرب اشباع و اسید چرب ترانس دارد و مصرف آنها خطراتی مانند افزایش کلسترول بد خون LDL، تنگی و انسداد عروق قلبی و نهایتا سکته قلبی را به دنبال دارند؛ بویژه افرادی که دچار اختلالات چربی خون و کلسترول بالا هستند نباید از روغن جامد و نیمه جامد استفاده کنند.

بنابراعلام دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت، توصیه می‌شود برای پیشگیری از بیماری‌های قلبی _ عروقی از روغن‌های مایع با منشاء گیاهی استفاده شود.

چربی‌های مایع، روند بروز آترواسکلروز (سفت شدن جدار عروق) را کند می‌کند. روغن نباتی مایع درصد بسیار کمی اسید چرب اشباع و مقادیر قابل ملاحظه‌ای اسیدهای چرب غیر اشباع که برای حفظ سلامت قلب ضروری است را دارند و میزان اسید چرب ترانس آن کمتر از 2 درصد و در بعضی از روغن‌های مایع تقریبا صفر است که زیرو ترانس نامیده می‌شوند. مصرف روغن‌های مایع قطعا برای حفظ سلامت به روغن حیوانی و روغن نباتی جامد و نیمه جامد ارجحیت دارد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین