کد خبر: ۷۵۷۰۰۱
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۳

کرونا کودکان را تهدید می‌کند، نه واکسن کرونا

یک پزشک متخصص اطفال گفت: اگر کودکی واکسن کرونا را دریافت نکند احتمال ابتلای او به کرونا افزایش پیدا می‌کند و شاهد عوارض سخت و نادری در کودکان خواهیم بود، در حال حاضر عوارض شدیدی مانند بیماری قلبی و حتی بستری در ICU در کودکان مبتلا به کرونا دیده شده است.
کرونا کودکان را تهدید می‌کند، نه واکسن کرونا
آفتاب‌‌نیوز :

دکتر محمود وندایی تصریح کرد: سویه جدید کرونا شیوع بیشتری پیدا کرده است و در این بین کودکان نسبت به سویه دلتا بیشتر در معرض ابتلا قرار دارند، طی ۲ هفته گذشته تعداد مراجعه کودکان مبتلا به امیکرون به بیمارستان‌های استان قزوین نشان می‌دهد که شیوع این بیماری در کودکان رو به افزایش است.

وی افزود: در حال حاضر ۲۰ درصد بیماران کرونایی بستری در بیمارستان‌های استان را کودکان تشکیل می‌دهند درحالی‌که در سویه‌های قبلی میزان ابتلای کودکان ناچیز بود، باتوجه‌به شیوع کرونا در بین کودکان، ستاد مقابله با کرونا و وزارت بهداشت تصمیم گرفتند که واکسیناسیون افراد ۵ تا ۱۲ ساله را نیز آغاز کنند.

این متخصص اطفال اظهار کرد: شیوع کرونا در کودکان و هم‌زمان افزایش عوارض نادر بعد از ابتلا افزایش پیدا کرده است و به‌تبع آن میزان مرگ‌ومیر نیز افزایش پیدا می‌کند بنابراین به‌منظور جلوگیری از این عوارض توصیه می‌شود که والدین واکسیناسیون کودکان علیه کرونا را جدی بگیرند.

وی تاکید کرد: در حال حاضر وزارت بهداشت ۲ واکسن سینوفارم و پاستوکووک را برای کودکان در نظر گرفته است، دز اول واکسن نیز با رضایت والدین به کودکان تزریق می‌شود و برای نوبت دوم واکسن هنوز تصمیم‌گیری نشده است.

وندایی یادآور شد: اغلب والدین نسبت به عوارض ناشناخته واکسن نگران هستند بنابراین از واکسیناسیون کودکانشان خودداری می‌کنند، اما نگاهی به وضعیت کشورهای دیگر نشان می‌دهد که در حال حاضر گزارش منفی در خصوص عوارض واکسن به کودکان اعلام نشده است این در حالی است که واکسیناسیون در کشورهای مختلفی از جمله آمریکا و چین صورت‌گرفته است.

وی بیان کرد: تاکنون صرفاً عوارضی مانند درد محل تزریق، سردرد و خستگی در کودکان اعلام شده است، در خصوص عوارض بلندمدت نیز نمی‌توان نظری قطعی ارائه کرد و باید زمان سپری شود اما تاکنون عوارض منفی دیده نشده درحالی‌که عوارض حاصل از کرونا در کودکان بسیار خطرناک و گاهی مرگ‌آور است.

تأیید ایمنی واکسیناسیون برای کودکان

این متخصص اطفال تصریح کرد: ایمنی واکسیناسیون برای کودکان تأیید شده و در سایر کشورها واکسیناسیون از سن ۳ سالگی آغاز شده است، کشورهایی مانند امارات و کلمبیا نیز واکسن سینوفارم را به کودکان تزریق کردند.

وی افزود: اگر کودکی واکسن کرونا را دریافت نکند احتمال ابتلای او به کرونا افزایش پیدا می‌کند و شاهد عوارض سخت و نادری در کودکان خواهیم بود، در حال حاضر عوارض شدیدی مانند بیماری قلبی و حتی بستری در ICU در کودکان مبتلا به کرونا دیده شده است، وقتی عوارض واکسن و بیماری را در کودکان مقایسه کنیم به این نتیجه می‌رسیم که منطقی این است که واکسن تزریق شود.

وندایی تصریح کرد: کرونا در کودکان شامل علائمی مانند آبریزش بینی، گلودرد، سردرد، گرفتگی صدا، سرفه خروسکی، تب، لرز، اسهال و استفراغ است و با دیدن این علائم حتماً باید در اولین فرصت به پزشک مراجعه شود.

وی بیان کرد: برخی علائم و عوارض نگران‌کننده‌تر هستند که می‌توان به mif-c یا سندروم التهابی اشاره کرد، سندروم التهابی چند سیستمی است و می‌تواند باعث درگیری قلب، گوارش، پوست و سیستم تنفسی شود و کودک باید حتماً بستری شود و واکسیناسیون می‌تواند از این عوارض جلوگیری کند.

این متخصص اطفال یادآور شد: یکی دیگر از عوارض کرونا در کودکان عارضه لانگ کویید است که علائمی شامل خستگی، اختلال تمرکز، کم‌حوصلگی و سرفه طولانی‌مدت دارد.

وی خاطرنشان کرد: تبی با درجه بالا که بیش از ۳ روز طول کشیده و همراه با لرز است حتماً باید به پزشک مراجعه شود در کنار این‌ها درگیری چشمی و قرمزی چشمی نیز علائمی است که باید به آن توجه داشت اما دقت شود که قرمزی چشم به‌تنهایی علامت کرونا نیست و باید در کنار علائمی مانند تب باشد.

وندایی بیان کرد: درد قفس سینه؛ ضایعات پوستی، درگیری پوستی، تنفس تند از دیگر علائمی است که با رخ‌دادن آن در کودکان حتماً باید به پزشک مراجعه شود چرا که می‌تواند از علائم ابتلا به کرونا در کودکان باشد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین