کد خبر: ۷۵۷۰۳۵
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۳

توضیح درباره حادثه غرق شدن کودک خردسال در کانال انتقال آب

شرکت آب منطقه ای تهران توضیحاتی را درباره حادثه غرق شدن کودک خردسال در کانال انتقال آب کشاورزی اعلام کرد.
توضیح درباره حادثه غرق شدن کودک خردسال در کانال انتقال آب
آفتاب‌‌نیوز :

شرکت آب منطقه ای تهران اعلام کرد: شبکه آبیاری و زهکشی دشت ورامین مشتمل بر حدود ۷۵۰ کیلومتر کانال های اصلی درجه ۱، درجه ۲ و کانال های فرعی بوده که از طریق آن آب کشاورزی بخشی از اراضی تحت پوشش شهرستان های ری، قرچک، پاکدشت، ورامین و پیشوا تأمین می‌گردد. سالیانه به طور متوسط حدود ۲۰۰ میلیون متر مکعب آب کشاورزی از محل های سد ماملو و تصفیه خانه جنوب شهر تهران از طریق کانال های مذکور جهت مصارف کشاورزی تأمین می‌گردد.

کانال های فوق الذکر در دهه ۵۰ و ابتدای دهه ۶۰ مطابق با استاندارد های بین المللی و به صورت رو باز طراحی و اجرا شده است. در زمان طراحی کانال ها، در محدوده‌ مراکز جمعیتی مانند قیامدشت و پاکدشت کانال بصورت سیفون و مدفون طراحی و اجرا گردیده، لیکن با رشد روز افزون جمعیت و گسترش شهرها و روستاهای اقماری در حاشیه شهر تهران، مراکز جمعیتی به کانال های انتقال آب نزدیک شده اند.

گفتنی است، به منظور جلوگیری از حوادث ناگوار مالی و جانی در مراکز جمعیتی، این شرکت سالیانه بالغ بر ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار به منظور ایمن سازی کانال های اشاره شده از محل اعتبارات جاری خود هزینه می‌کند. به طور مثال در کانال یاد شده، حدود ۳۰۰ متر در محدوده‌ی خروجی شهر قیامدشت، ۱۲۰۰ متر در محدوده‌ی روستای اشرف آباد، ۱۵۰ متر در محدوده‌ی روستای امین آباد و ۸۰۰ متر خروجی شهر پاکدشت با استفاده از نرده گذاری و ۶۰۰ متر نیز در محدوده‌ قیامدشت از طریق احداث باکس بتنی ایمن سازی گردیده است.

شایان ذکر است، بنابر مطالب عنوان شده و بر اساس مفاد ماده ۵۵ قانون شهرداری ها، ارائه خدمات و ایمن سازی مجاری انتقال آب در محدوده روستاها و شهرها بر عهده دهیاری ها و شهرداری ها بوده و در این خصوص ضروری است اقدامات لازم از سوی متولیان امر صورت پذیرد.

همچنین در راستای گسترش تعاملات و ایجاد محیط ایمن و کاهش مخاطرات احتمالی، شرکت آب منطقه ای تهران طی نامه ای در مردادماه سال ۱۳۹۹ آمادگی خود جهت بررسی و موافقت با طرح های ارائه شده توسط شهرداری های واقع در مسیر کانال های انتقال آب کشاورزی تحت پوشش به منظور سر پوشیده کردن، چیدمان شهری و استفاده بهینه از فضای عبور کانال های آبیاری از مناطق شهری را اعلام نموده است که تاکنون شهرداری های پاکدشت، مشکین دشت و شهر جدید اندیشه طرح های خود را ارائه داده اند.

در سال جاری نیز بر اساس مصوبات جلسه مورخ ۲۹ دی ماه سال جاری، فرماندار شهرستان ری سر پوشیده کردن حدود ۲۲۵۰ متر از کانال انتقال پساب در محدوده‌ی عباس آباد نظامی و خاور شهر در دستور کار قرار گرفته است.

علی ایحال به منظور جلوگیری از حوادث مشابه، همکاری و مساعدت کلیه دهیاری ها، بخشداری ها و شهرداری ها در ایمن سازی کانال ها در محدوده‌های جمعیتی، امری ضروری بوده که با تمهیدات و اقدامات صورت پذیرفته، ان شاء الله شاهد تکرار حوادث غم انگیز مشابه نباشیم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین