کد خبر: ۷۵۷۲۱
تاریخ انتشار : ۳۰ ارديبهشت ۱۳۸۷ - ۱۶:۱۸
در همایش اخلاق حرفه‌ای در تمدن ایران و اسلام مطرح شد

برخی سیاست‌مداران مصداق اصلی‌ کم‌فروشی هستند

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: اولین همایش ملی «اخلاق حرفه‌ای در تمدن ایران و اسلام» از صبح امروز (دوشنبه) به منظور  پاسخگویی به نیازها و چالش‌های ایجاد شده در اخلاق حرفه‌ای در ایران امروز  و با محورهای  اخلاق حرفه‌ای در قضا و قانون، اخلاق حرفه‌ای در ایران باستان، چالش‌ها و بررسی‌های تطبیقی در تالار شهید مفتح دانشکده الهیات دانشگاه تهران آغاز به کار کرد.

به گزارش خبرنگار سرویس اجتماعی آفتاب، بهبود سلامت محیط انسانی آموزش فرهنگی و اخلاقی، تحقیق در حقوق مردم در تنظیم مناسبات حرفه‌ای، تولید رضایتمندی انسانی، در حرفه‌ها از جمله مسائلی است که در این همایش مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت. 

دکتر «علی مظاهر قراملکی»، استاد فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه تهران، در سخنانی به تحلیل ابعاد و آثار کم‌فروشی در نظام کار قانون کشور پرداختند.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه کم فروشی در دو بعد مضیق و موسع قابل بررسی است گفت: «منظور از مذیق کم گذاشتن در امور قابل وزن و کیل و منظور از موسع هر گونه کم گذاشتن در کسب و کار است».

دکتر قراملکی معتقد است اخلاق کسب و کار در محیط جهانی که تحت تاثیر جهانی شدن تحول و پیچیدگی یافته است سبب به میان آمدن مفهوم موسع از کم ‌فروشی شده است. مفهومی که علاوه بر کم‌فروشی در معاملات و معادلات شامل ارائه خدمات، تولید کالا، توزیع کالا در دنیای حقیقی و مجازی می‌شود.

دکتر قراملکی در همین زمینه گفت: «براساس مفهوم‌سازی نوین بنگاه‌های خدماتی سازمان‌های آموزشی – پژوهشی، بنگاه‌های صنعتی و سازمان‌های بازرگانی همه در معرض آسیب کم‌فروشی قرار دارند. در این مفهوم کم کاری نیز نوعی کم‌فروشی در ارائه خدمات است. چه آن که خدمات رفاهی مثل هتل‌داری باشد یا امنیتی مانند خدمات انتظامی، اداری یا آموزشی». 

استاد فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه تهران، با بیان اینکه می‌توان کم‌فروشی را در سه بعد کم‌گذاری در عبادت، کسب و کار حرفه‌ای و روابط خانوادگی تقسیم‌بندی کرد، خسران، فساد در زمین، فقدان امنیت اجتماعی، اعتمادستیزی، از دست دادن بازار در محیط جهانی و دوری از رحمت را به عنوان آثار کم فروشی بر شمرد.

دکتر قراملکی در ادامه در سخنان خود با اشاره به برخی از آیات قران کریم، به بحث سازمان امنیت اجتماعی پرداخت و گفت: «قوام معیشت اجتماعی بر پایه داد و ستد و مبادله استوار است. انسانی که در جامعه زندگی می‌کند چیزی از اجتماع می‌گیرد و از مواهب آن بهره‌مند می‌گردد. اما در مقابل کاری و مسئولیتی به عهده دارد که باید آنرا انجام دهد». 

وی افزود: «وقتی بنا شود که هر کس آنچه که باید بپردازد کم بگذارد و در آنچه که می‌گیرد تمام و کمال بگیرد، چیزی نمی‌پاید که وثوق و اطمینان و اعتماد به یکدیگر در جامعه از میان می‌رود و در نتیجه امنیت عمومی و اجتماعی ضایع می‌گردد. لذا برخی آیات یاد شده نشان می‌دهد که در با گسترش کم فروشی، تباهی همه افراد را اعم از صالح و غیرصالح و کم‌فروش و غیر آن به طور یکسان فرا می‌گیرد».

این استاد دانشگاه در پایان، با اشاره به وضعیت کنونی اقتصاد ایران افرادی که مردم را از طریق فشارهای سیاسی و اقتصادی مقهور خواسته خویش می‌‌کنند مخاطب اصلی آیه «ویل المطففین»، (وای بر کم‌فروشان)، دانست.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین